Pracovněprávní vztahy

04.01.2024
Kontrolní činnost zaměřená na oblast zastřeného zprostředkování zaměstnání je od roku 2017 jednou z hlavních kontrolních priorit orgánů inspekce práce.
15.11.2023
Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce se již několik let zaměřují na kontroly rovného zacházení a dodržování zákazu diskriminace, od roku 2016 se pak soustřeďují speciálně také na kontroly rovného odměňování mužů a žen, které nejprve probíhaly v souvislosti s projektem známým pod názvem 22 % K ROVNOSTI, ten byl však koncem minulého roku ukončen.
07.11.2023
Listina základních práv a svobod ve svém článku 26. odst. 3 větě první přiznává každému právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací, přičemž se jedná o základní právo člověka, zařazené do kategorie hospodářských, sociálních a kulturních práv. Podle ust. § 4 odst. 2 zákona o zaměstnanosti je při uplatňování práva na zaměstnání zakázána jakákoliv diskriminace a jsou zde taxativně uvedeny důvody, na základě kterých nelze uchazeče o zaměstnání diskriminovat. 
05.10.2023
Záměrem tohoto článku je přiblížit čtenáři některé legální formy výkonu práce členy rodiny podle platné právní úpravy a judikatury a odlišit je od nelegální závislé práce vykonávané mimo základní pracovněprávní vztahy, jimiž jsou podle § 3 zákoníku práce pracovní poměr a pracovněprávní vztahy založené dohodou o provedení práce (dále jen DPP) nebo dohodou o pracovní činnosti (dále jen DPČ).
15.06.2023
Kontroly zaměřené na pracovní podmínky zaměstnanců s dočasnou ochranou z Ukrajiny jsou realizovány od 22. 4. 2022, kdy byl modifikovaný Roční program kontrolních akcí Státního úřadu inspekce práce schválen Ministerstvem práce a sociálních věcí. 
17.01.2023
Při kontrolách zaměřených na oblast diskriminace a nerovného zacházení či odměňování zaměstnanců u některých zaměstnavatelů se v posledních letech objevují vnitřní předpisy vydané zaměstnavatelem s cílem významně finančně motivovat zaměstnance k vyšší výkonnosti, efektivitě a k setrvání zaměstnance u zaměstnavatele (tj. omezení fluktuace zaměstnanců).
29.12.2022
Úvodem příspěvku je nejprve potřeba zmínit, že s ohledem na hlavní důsledek práce přesčas spočívající ve zvýšení zátěže na zaměstnance, připouští zákoník práce výkon této práce jen výjimečně (viz ustanovení § 93 odst. 1). Zároveň pak v ustanovení § 114 odst. 1, 2 ukládá zaměstnavateli povinnost poskytovat zaměstnanci určitou kompenzaci za výkon takové práce, která nad rámec „běžné“ mzdy zahrnuje též poskytnutí příplatku nejméně ve výši 25 % průměrného výdělku (popř. dohodnutého náhradního volna).
01.12.2022
Zdroj:
Policy Briefs VÚBP, v. v. i., poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, které řešil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. Tentokrát na téma Zaměstnávání cizinců z tzv. třetích zemí: několik úvah k možným vývojovým tendencím právní úpravy.
02.09.2022
Od vzniku oddělení nelegálního zaměstnávání (dále jen NLZ) se inspektoři NLZ setkávají s mnohým porušením právních předpisů, zejména pak při tzv. zastřeném zprostředkování zaměstnání. Ve snaze zamezit uvedeným praktikám některých zaměstnavatelských subjektů na trhu práce bylo přijetí novely, která novelizovala zákon o zaměstnanosti (dále jen ZoZ) a s účinností ode dne 29. 7. 2017 zavedla do tohoto zákona ustanovení § 5 písm. g) zastřené zprostředkování zaměstnání.
01.09.2022
V průběhu pandemie covid-19 byla činnost orgánů inspekce práce velmi ztížena. Kontrolované osoby odmítaly osobní účast inspektorů při kontrole i v době, kdy nebyl vyhlášen nouzový stav. Svoji nečinnost vůči orgánům inspekce práce omlouvaly situací vzniklou v důsledku pandemie covid-19.
14.07.2022
Zdroj:
Policy Briefs VÚBP, v. v. i., poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, které řešil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. Tentokrát na téma Právní úprava agenturního zaměstnání v komparaci s jinými státy Evropské unie a vysílání zaměstnanců dle § 43a zákoníku práce v kontextu BOZP.
21.06.2022
Česká republika se během pnademie covid-19 potýkala s řadou nově vzniklých problémů, na které bylo potřeba promptně reagovat a s touto novou náročnou situací se musely vypořádat také orgány inspekce práce, neboť i oblast pracovněprávních vztahů byla pandemií covid-19 znatelně zasažena.
14.06.2022
Shrnutí novinek, které do našeho právního řádu přinese směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1152, ze dne 20. 6. 2019, o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii.
28.03.2022
V rámci širší odborné i laické veřejnosti by mohla přetrvávat zobecněná představa, že praktiky označované jako tzv. švarcsystém, tedy faktické zaměstnávání fyzických osob disponujících formálním živnostenským oprávněním, jsou doménou pouze velkých výrobních průmyslových podniků a nekvalifikovaných dělnických pracovních pozic v nich zastávaných. Konkrétní poznatky z činnosti orgánů inspekce práce však ukazují, že tato domněnka není ani zdaleka pravdivá.
25.03.2022
Systematické provádění kontrol na úseku agenturního zaměstnávání patří mezi stálé priority SÚIP od počátku jeho činnosti.
20.01.2022
Tento video spot je jedním z výstupů výzkumného úkolu Problematika nelegální práce s důrazem na pracovněprávní aspekty a související zajištění BOZP, jehož zadavatelem je Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR a řešení se ujal výzkumný tým Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i., ve spolupráci s Ústavem státu a práva Akademie věd České republiky, v. v. i. Cílem video spotu je seznámit odbornou i laickou veřejnost s důležitými aspekty nelegální práce v České republice.
12.10.2021
Od 1. září 2019 je v České republice realizován Program kvalifikovaný zaměstnanec, jehož cílem je poskytnout podporu přímým zaměstnavatelům, kteří potřebují přivést do ČR kvalifikovanou zahraniční pracovní sílu.
13.07.2021
Koupí podniku nebo jeho části může převzít kupující (agentura práce) od prodávajícího, který není agenturou práce, mimo jiné také zaměstnance prodávajícího. Koupě a prodej podniku nebo jeho části je ve smluvní dispozici kupujícího a prodávajícího. Právní rámec jejich jednání dává v části čtvrté, hlavě II, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen občanský zákoník).
29.06.2021
Zákon č. 285/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony (dále jen zákon č. 285/2020 Sb.), přinesl významné změny do oblasti pracovního práva. Vedle robustních změn dotýkajících se výpočtu dovolené přináší zákon č. 285/2020 Sb. i subtilnější, byť neméně významné změny, mezi nimiž je i změna § 313 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění účinném do 29. 7. 2020 (dále jen zákoník práce ve znění do 29. 7. 2020).
08.06.2021
Pojem minimální mzda, zdá se, patří mezi nemnoho pojmů pracovního práva, které jsou všeobecně známy drtivé většině široké veřejnosti. Alespoň pokud možno soudit z pohovorů v rámci výběrových řízení konaných na Oblastním inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj.

Stránky

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail