home office

04.09.2023
Digitalization brings pros and cons to labor relations. Since the COVID-19 pandemic, digital well-being has become a topic for human resource departments due to telework risks at the home office. Some employees work for longer hours, face higher demands, and become unable to switch off. So, they get under stress and suffer from musculoskeletal disorders. The paper aims at the impact of the home office on employees' well-being and outlines which practices can be used to maintain work-life balance and digital well-being at the home office. The paper uses a combination of on-the-desk analysis of secondary sources, a questionnaire survey in the Czech Republic in 2022, and one case study based on semi-structured interviews with human resources managers about several aspects of sustainable work at the home office in 2023. Findings show that it is essential for employers and employees to work together to ensure a safe and healthy home office environment. Regular communication, training, and adherence to occupational safety and health guidelines can help mitigate risks and promote well-being for remote workers. As technology becomes more integrated into daily lives, it is crucial to establish healthy boundaries and habits to avoid the harmful effects of excessive screen time and digital overload. Human resource management identifies practices and accents training to promote sustainable work at the home office, like setting boundaries between home and work tasks, time management, and physical and mental health care.
29.06.2023
Zdroj:
Poslanecká sněmovna schválila novelu zákoníku práce. MPSV předložilo rozsáhlou transpoziční novelu, když po diskusích se zaměstnavateli a odbory našlo kompromisní úpravy týkající se mimo jiné práce na dálku nebo pravidel pro tzv. dohodáře.
06.04.2023
Zdroj:
Návrhem především dochází ke transpozici několika směrnic, novela ale přináší i další novinky nad rámec transpozice. Mezi hlavní změny patří zakotvení práce na dálku. Novinkou bude mimo jiné možnost poskytnout zaměstnancům na home office náhrady nejběžnějších nákladů formou paušálu.
02.02.2023
Zdroj:
Transpozici evropských směrnic i další úpravy zavádí novela zákoníku práce, kterou zpracovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). V posledních týdnech probíhalo vypořádání připomínek. Výsledkem je kompromisní návrh, na kterém se shodují sociální partneři i vládní koalice.
30.06.2022
Příspěvek se zabývá prací z jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele při používání zlidovělého pojmu práce z domova, kdy zdůrazňuje dopady této formy práce na zdraví a bezpečnost zaměstnanců. Zdůrazňuje též povinnosti zaměstnavatele v oblasti pracovních podmínek těchto zaměstnanců s akcentem na psychosociální rizika. Na statistických datech příspěvek dokládá zhoršení zdraví zaměstnanců v případě nedůsledného plnění povinností zaměstnavatele při této formě práce. Pojmenovává výzvy, kterým bude třeba čelit, aby se odstranily některé nedostatky při aplikaci institutu.
15.02.2022
Ačkoli práce z domova má potenciální výhody, může mít také dopad na zdraví pracovníků a přispět k rozvoji muskuloskeletálních poruch, není-li náležitě řízena.
07.02.2022
Kampaň „Zdravé pracoviště si posvítí na fyzickou zátěž“ se nyní zaměřuje na prevenci muskuloskeletálních poruch a psychosociálních rizikových faktorů souvisejících s prací z domova, a to prostřednictvím široké škály publikací a materiálů, včetně zpráv, článků, kontrolních seznamů a tipů pro osoby pracující na dálku a zaměstnavatele.
02.11.2021
S ohledem na obrovský nárůst práce z domova způsobený pandemií COVID-19, kdy navíc mnoho zaměstnanců v práci z domova i nadále pokračuje, se nová zpráva věnuje souvisejícím bezpečnostním a zdravotním rizikům.
27.10.2021
Zdroj:
Zásadní změny v oblasti využívání práce z domova, které v loňském roce odstartovala epidemie koronaviru, mají trvalý přesah do běžného fungování na pracovištích. Ministerstvo práce a sociálních věcí zmapovalo situaci už druhým průzkumem o míře využívání tzv. home office, o hlavních výhodách a limitech a o celkové spokojenosti zaměstnanců i vedoucích pracovníků. Jasná většina oslovených hodnotí práci z domova pozitivně.
28.07.2021
Práce na dálku se po pandemii COVID-19 pravděpodobně stane trvalým charakteristickým znakem zaměstnání u mnoha organizací. Ale do jaké míry se na tuto formu práce vztahují právní předpisy na ochranu pracovníků?
28.04.2021
Zdroj:
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.
08.12.2020
Zdroj:
V tomto článku jsme vás informovali o úspěšném semináři Nemoci z povolání a home office a jeho legislativní aspekty v souvislosti s covid-19. Dne 26. listopadu 2020 se konal podobný seminář s názvem Home office a jeho legislativní a psychosociální aspekty v souvislosti s covid-19, kde se namísto nemocí z povolání, i když i ty byly částečně zmíněny, hovořilo o psychosociálních aspektech v souvislosti s touto dnes tak využívanou formou práce.
18.11.2020
Zdroj:
Práce z domova má zajisté spoustu výhod, ale ne bohužel pro všechny, kteří musí trávit hodiny denně u počítače. Tipy, jak zabránit následkům nevhodné sedavé práce, najdete v tomto článku
16.11.2020
Zdroj:
Populární a v této době doporučovaný home office a nemoci z povolání. Dne 9. listopadu 2020 se na tato témata konal on-line seminář Nemoci z povolání a home office a jeho legislativní aspekty v souvislosti s covid-19 s uznávanými odborníky na tuto problematiku – Doc. MUDr. Evženem Hrnčířem CSc., MBA a JUDr. Martinem Mikyskou. Informace o kampani Zdravé pracoviště si posvítí na fyzickou zátěž podal Ing. Jaroslav Hlavín.
05.11.2020
Zdroj:
Zveme vás na on-line seminář Home office a jeho legislativní a psychosociální aspekty v souvislosti s covid-19, který se koná 26. listopadu 2020 od 9 hodin.
27.10.2020
Zdroj:
Zveme vás na on-line seminář Nemoci z povolání a home office a jeho legislativní aspekty v souvislosti s covid-19, který se koná 9. listopadu 2020 od 9 hodin.
23.03.2020
Zdroj:
V souvislosti s ochranou proti koronaviru se často hovoří o práci doma, tzv. home office, jako o jednom z možných opatření zaměstnavatelů. Některým zaměstnancům, u nichž to charakter práce umožňuje, zaměstnavatelé poskytují tento zajímavý benefit dlouhodobě. Pro pracovníky využívající home office platí stejná pravidla BOZP jako pro jiné zaměstnance.
14.06.2018
Článek se zabývá vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracujícím na dálku formou home office a legislativním rámcem, který podchycuje základní pravidla zásad BOZP na pracovišti. Částečně se zabývá i řídícími a kontrolními procesy. Dále se snaží vymezit specifika práce z domova a přesahy do života takto zaměstnaných lidí.

Stránky

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail