Legislativní změny v dopravě

Zdroj: 

Příspěvek je členěn do jednotlivých problémových bloků; které postihují nejen oblast BOZP v silniční dopravě, ale věnují se i jiným otázkám týkajícím se dopravy.

Část III.

Část III.

Pravidla silničního provozu

Pravidla, jak se chovat na pozemních komunikacích, stanoví zákon č. 361/2000  Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V následující části  je provedeno upozornění pouze na dvě poslední novelizace tohoto zákona z roku 2011.

Nejdůležitější úpravy provedené zákonem. č. 133/2011 Sb.:

  • povinnosti řidiče užít oděvní doplňky z retroreflexního materiálu,
  • kontrola technického stavu nařízená Policií ČR,
  • některé nové povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům,
  • provoz vozidel v zimním období,
  • zákaz účasti na některých akcích v provozu na pozemních komunikacích,
  • speciální označení vozidel a osob,
  • měření rychlosti vozidel,
  • započítávání bodů a podstatně upravená příloha obsahující přehled jednání spočívající v porušení vybraných povinností stanovených předpisy o provozu na pozemních komunikacích a počet bodů za tato jednání. 

Novelizace zákonem č. 297/2011 Sb. přinese (jak již bylo řečeno, nejdříve v lednu roku 2012) následující nejdůležitější změny:

  • odstranění možnosti vymlouvat se na „osobu blízkou“ , tj. jednoznačná povinnost provozovatele vozidla,
  • nové podmínky pro udělení řidičského oprávnění (např. pro některé skupiny vozidel zvýšení minimálního věku a nové vymezení obvyklého bydliště),
  • zrušení podskupin řidičských oprávnění, nové vymezení skupin vozidel,
  • výměna některých výcvikových vozidel v autoškolách,
  • opatření k zabránění „řidičákové turistice“,
  • opatření k vzájemnému uznávání vydaných řidičských průkazů mezi jednotlivými členskými státy EU,
  • přísnější požadavky na zkušební komisaře v autoškolách (odborná způsobilost, pravidelné školení). 

Bezpečnost práce

Od ledna 2007 upravují problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zákoník práce a zákon č. 309/2006 Sb., též již novelizovaný. K oběma předpisům jsou vydávány prováděcí předpisy, a to ve formě nařízení vlády. Jak již bylo řečeno v úvodu příspěvku, pro všechny řidiče jsou závazná ustanovení předpisů dopravních.

„Ryze bezpečnostní předpis“ pro silniční dopravu je nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky. 

Pro oblast silniční dopravy stanoví následující povinnosti pro zaměstnavatele:

  • určit prostory pro nakládku a vykládku,
  • určit zaměstnance, který řídí a koordinuje činnost při nakládce a vykládce,
  • vydat organizační pokyny pro vykládku a nakládku zvláště těžkých a rozměrných nákladů a pro připojování a odpojování dopravních prostředků a zajistit dostatečný počet zaměstnanců pro tyto činnosti; před zahájením prací musí být určen způsob jejich dorozumívání,
  •  zajistit, aby v případech potřeby byly prostory mimo pozemní komunikace vyznačeny,
  • seznámit zaměstnance při pohybu mimo pozemní komunikace s místními provozními podmínkami,
  • zajistit, aby jeho řidiči byli poučeni, že se dopravní prostředek nemá odstavovat z hlediska bezpečnosti práce na nevhodných místech, zejména v ochranném pásmu inženýrských sítí (viz příslušná ustanovení zákona č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů),
  • zajistit, aby jeho zaměstnanci používali pro výstup nebo sestup z ložné plochy nebo při plachtování  žebřík nebo jiné vhodné zařízení (viz příloha bod III. nařízení vlády č. 362/2005 Sb.),
  • vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled nebo terén, aby bylo zabezpečeno otáčení nebo couvání za pomoci dalšího zaměstnance,
  • zajistit, aby byla prováděna kontrola spojení a zajištění závěsného zařízení dopravního prostředku při jeho připojování a po odpojení kontrola rozpojení; dále aby byly rozpojené dopravní prostředky zajištěny  proti samovolnému pohybu,
  •  zajistit vypracování místního provozního bezpečnostního předpisu, který upravuje pracovní a technologické postupy při provozování dopravy. (Poznámka: tento předpis by měl mít vypracovaný každý zaměstnavatel.) 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail