Legislativní změny v dopravě

Zdroj: 

Příspěvek je členěn do jednotlivých problémových bloků; které postihují nejen oblast BOZP v silniční dopravě, ale věnují se i jiným otázkám týkajícím se dopravy.

Část II.

Část II.

Kvalifikace a zdravotní způsobilost řidiče

Kvalifikace řidičů

Předpokladem odborné způsobilosti řidičů je platné řidičské oprávnění. Jeho druhy a další podrobnosti viz zákon č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcí vyhláška č. 31/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Získává se v autoškolách (její činnost viz úvod zákona č. 247/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Řidičské oprávnění opravňuje jeho držitele k řízení motorového vozidla zařazeného do příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění (toto platí do 18. ledna roku 2013, po tomto datu začnou platit jiné skupiny - viz novelizace zákonem č. 297/2011 Sb.). Stejným zákonem je nově upraven i věk pro získání řidičského oprávnění některých skupin vozidel (od 16 – 24 let) a další okruhy, které s touto problematikou souvisí.

Zdravotní způsobilost řidičů

Pro  řidiče stanoví v otázkách jejich zdravotní způsobilosti k řízení vozidel povinnosti zákon č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcí vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro než se za jízdy nelze na sedadla motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), ve znění vyhlášek č. 253/2007 Sb. a  č. 72/2011 Sb.

Na co nového v zákoně by bylo vhodné upozornit?

Novelizace zákonem č. 133/2011 Sb. v § 87a vypustila povinnost provádět vyšetření neurologické včetně vyšetření elektroencefalografem; nově v odst. 3 doplnila: Dopravně psychologickému vyšetření je povinen se podrobit řidič, který žádá o vrácení řidičského oprávnění podle § 123d. Dále zmocnila Ministerstvo dopravy k udělování akreditace psychologům, kteří jsou oprávnění tuto činnost vykonávat a v novém odst. 9 doplnila, že požadavky na vybavení nezbytné pro řádné dopravně psychologické vyšetření upraví prováděcí právní předpis.

Co je nového v prováděcí vyhlášce?

Příloha č. 2 se „staronově“ vrátila k původní verzi. Po novelizaci vyhláškou č. 72/2011 Sb. z dubna letošního roku se příloha č. 2, která udává vzor posudku od lékaře, již nerozděluje na části I. a II (jedna pro vyšetření osob v pracovněprávním vztahu, druhá jako doklad po prohlídkách „amatérů“ ve věku 60, 65, 68 a poté každé 2 roky). Poznámka: Aby bylo posudek podle přílohy č. 2 považovat za posudek pro účely zdravotní způsobilosti k výkonu práce (viz. § 103 odst. 1 písm. a) zákoníku práce), jejíž součástí je i řízení motorového vozidla a která je druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě, je k tomuto posudku potřebné doplnit identifikační údaje zaměstnavatele, údaje o pracovním zařazení posuzované osoby, druhu práce, režimu práce a zdravotních a bezpečnostních rizicích, za kterých je vykonávaná, včetně míry těchto rizik.

Pracovní režim řidičů

Pro pracovněprávní vztahy stanoví zákoník práce požadavky na pracovní dobu a dobu odpočinku v obecné rovině (viz část čtvrtá - § 78 – 100); v  § 5 zákona č. 309/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se stanoví, že nelze-li práce jednotvárné a jednostranně zatěžující organizmus vyloučit (a to zajisté dlouhodobé řízení vozidel je), musí být přerušovány bezpečnostními přestávkami, které jsou výkonem práce (viz § 89 zákoníku práce). Doba výkonu této činnosti musí být v rámci pracovní doby časově omezena.

Podrobnosti pro ČR a pro řidiče v mezinárodním provozu dále stanoví:

  • zákon  č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů;
  • prováděcí vyhláška k tomuto zákonu, tj. vyhláška č. 478/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů; 
  • pro některé řidiče nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění nařízení vlády č. 353/2008 Sb. (nahradilo zákon č. 475/2001 Sb.);
  • dohoda AETR  při mezinárodní dopravě  ve státech, které k ní přistoupily a nejsou členy EÚ, (v současnosti viz sdělení č. 82/2010 Sb.m.s.)
  • nařízení EP a R č. 561/2006 pro jízdy ve státech  EU;
  • tuzemské předpisy jednotlivých států, jde-li o jízdy vozidel mimo státy EU a státy, které nepřistoupily k dohodě AETR.

V obecné rovině platí – po stanovené době řízení je nutno čerpat bezpečnostní přestávku, nebo do doby řízení zařazovat dělené bezpečnostní přestávky. Během bezpečnostní přestávky řidič nemá vykonávat žádnou činnost vyplývající z jeho pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho náklad. Bezpečnostní přestávky a přestávky na jídlo a oddech se mohou slučovat; přestávky se neposkytují na začátku a na konci pracovní doby. Povinností řidiče je vést v listinné formě nebo technickým zařízením denní evidenci o době řízení dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek. 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail