Použití jízdního kola jako dopravního prostředku na pracovní cestu

V současné době je naprosto běžné vysílání zaměstnanců na pracovní cesty. S tím souvisí poměrně dost povinností, které musí dodržet jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec. Článek se zabývá specifickou částí této problematiky, a to pravidly použití jízdního kola jako dopravního prostředku při pracovních cestách, která nejsou stanovena zákonnými předpisy a proto mohou být někdy opomíjena, zejména v souvislosti se zabezpečením bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Konkrétní podmínky zaměstnavatele pro použití jízdního kola při plnění pracovních úkolů

Konkrétní podmínky zaměstnavatele pro použití jízdního kola při plnění pracovních úkolů (doporučené podmínky, které by měl zaměstnavatel stanovit v rámci interního pokynu nebo předpisu týkajícího se pracovních cest)

Používání soukromých a služebních jízdních kol (tj. řízení a vedení kola) při plnění pracovních úkolů by mělo být povoleno jen s předchozím písemným souhlasem zaměstnavatele.

Toto může být splněno například v rámci vyplnění cestovního příkazu, kde bude uvedeno jako dopravní prostředek jízdní kolo, čímž bude potvrzen (při jeho podpisu vedoucím zaměstnancem, zaměstnavatelem) souhlas s použitím jízdního kola jako způsobu dopravy.

Před vydáním písemného souhlasu musí být zaměstnanec, který bude jízdní kolo používat, prokazatelně pravidelně seznamován:

  1. s ustanovením vnitřního předpisu zaměstnavatele, který stanoví podmínky, pravidla a bezpečnostní předpisy pro používání jízdních kol v rámci plnění pracovních úkolů včetně stanovení příslušných povinností a odpovědností
    Tímto vnitřním předpisem (např. i jen jednoduchý pokyn se základními povinnostmi a pravidly) by měly být stanoveny základní podmínky a pravidla pro používání jízdních kol s ohledem na bezpečnost zaměstnance a na povinnosti a odpovědnosti zaměstnavatele při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (příklad obsahu takového vnitřního předpisu popisuje příloha č.1 tohoto článku)
  2. s vybranými ustanoveními platné legislativy upravující pravidla provozu na pozemních komunikacích
    Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    Vyhláška č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích.
    Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpis.

Zaměstnanec, který bude kolo používat, by měl odpovídat za jeho technický stav. Měl by tedy být odpovědný za to, že bude jízdní kolo vybaveno technickými prostředky v souladu s ustanoveními vyhlášky č. 341/2002 Sb. (§30; Příloha č. 13).
Pokud by měl zaměstnanec v rámci plnění pracovních úkolů přepravovat břemena, musí být kolo vybaveno nosičem nebo přívěsným vozíkem (podle odst. 6 §58 zák.č. 361/2000 Sb.).

Pokud by se jednalo o služební kolo, pravděpodobně by za jeho technický stav měl odpovídat zaměstnavatel, resp. jím pověřený zaměstnanec.

Výtah vyhlášky, kde je uvedeno technické vybavení jízdních kol je vložen jako příloha č. 2 k tomuto článku.

Splnění výše uvedeného, tedy správné technické vybavení jízdního kola, by mělo být pravidelně kontrolováno, a to nejlépe nadřízeným zaměstnancem nebo vedoucím pracoviště, jehož zaměstnanci budou pracovní cestu na jízdním kole vykonávat. Z této kontroly by měl být pořízen písemný záznam, který bude evidován u daného vedoucího. V ideálním případě může být součástí záznamů o kontrolách BOZP.

Toto může být splněno vzorovým formulářem, kde budou uvedeny všechny povinné náležitosti, kterými je (má být) kolo vybaveno. Příklad náležitostí takového záznamu je uveden v příloze č.3 tohoto článku.

Vedoucí zaměstnanec, který bude provádět kontrolu technického stavu jízdního kola by měl mít pravomoc vydat zákaz jeho používání (např. na základě zjištění nevyhovujícího technického stavu), pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost zaměstnance, který jej bude používat.

Na základě povinností zaměstnavatele vyplývajících z odst. 3§ 132a zákona č. 65/1965 Sb. by měl zaměstnavatel vyhodnotit také rizika vyplývající z použití jízdního kola při plnění pracovních povinností, resp. jeho řízení. Na základě takového hodnocení pak může stanovit další podmínky použití jízdního kola jako např.:

  • Použití doplňkového vybavení jako je cyklistická přilba nebo reflexní označení (obuv s odrazkami, reflexní pásky na bundě apod.)
  • Použití výstražné vesty s vysokou viditelností při odstraňování poruch, ke kterým došlo během jízdy na pozemních komunikacích a kdy je nutno na ně vstoupit
  • apod.

Příklad hodnocení rizik vyplývajících z používání jízdního kola uvádí příloha č.4  tohoto článku.

Autor článku: 

Komentáře

Zajimavy clanek

24.10.2006 - 11:28 Anonym
Zajimavy clanek

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail