Síla podnikové kultury

Odborníci na management si už dlouho uvědomují, že vedoucí pracovníci, kteří „vyrostli“ ve společnostech, známých svou výraznou kulturou (např. Procter&Gamble), mají hodně společného.

Zdá se dokonce, že podniková kultura ovlivňuje manažerský styl vedoucích pracovníků více, než jakýkoliv jiný aspekt.

Platí to dokonce i tehdy, když lidé z rozdílných společností pracují ve stejném odvětví nebo regionu. Například pro americkou technickou pracovnici zaměstnanou v Hondě, je fakt, že pracuje právě v Hondě důležitější a má větší vypovídací hodnotu než fakt, že je technickou pracovnicí v automobilovém průmyslu, nebo že je Američanka. Způsoby jejího chování a jednání se budou více blížit způsobům japonských úřadníků z Hondy než způsobům amerických techniků.

Síla kultury může být pro firmy, které řeší problémy strategie a lidských zdrojů, jak požehnáním, tak prokletím. Když podnik vstupuje například do fůzí a akvizic, měly by se analyzovat profily vedoucích pracovníků z hlediska jejich tolerance různých stylů řízení a vedení lidí. Výzkum potvrdil větší výskyt úspěšných fůzí mezi podniky, ve kterých manažeři uplatňovali podobné řídící styly, nebo kde kultura tolerovala různé styly.

Podnikovou kulturu je možné změnit, ale není to snadné. Nejlépe to lze provést tak, že se dlouhodobě přijímají noví lidé, kteří představují požadovaný styl. Změna chování vedoucích pracovníků se zažitou určitou kulturou může být úkol doslova nadlidský.

Zdroj: Síla podnikové kultury, Moderní řízení srp. 2008, s. 79

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail