Jak začít podnikat nejen v BOZP? Přinášíme vám přehled potřebných kroků

Často před rozhodnutím, zda začít podnikat, stojí například čerství absolventi zkoušek pro odborně způsobilé osoby k zajišťování úkolů v prevenci rizik nebo školitelé BOZP. Přinášíme vám přehled všech kroků, které budete muset v začátku podnikání udělat.

Vlastní podnikání je symbolem svobody, neomezených možností i vyšších příjmů. Na druhé straně stojí množství povinností, odpovědnost a často bezesné noci. Obzvláště v dnešní krizi je podnikání krokem do neznáma. Jestli ale naopak máte podnikatelský plán, který je založený na službách poptávaných během nouzového stavu anebo na online prodeji, není na co čekat.

Jak začít podnikat: OSVČ nebo s. r. o.?

První otázka, kterou si budete muset zodpovědět je, jakou právní formu pro své podnikání zvolíte. Nejčastější je začínat jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), v některých případech se hned na začátku více vyplatí založit s. r. o. Každopádně jste-li s podnikáním na začátku, vyzkoušejte raději založení živnosti.

Hlavní výhodou podnikání „na živnost“ je rychlost založení, nízká administrativní náročnost i nižší finanční náklady. Vyplatí se mít datovou schránku. Zřízena je na základě žádosti.

Společnost s ručením omezeným podléhá vyšším sazbám daně, musí vést účetnictví, zveřejňovat účetní závěrky, mít datovou schránku a sídlo firmy, podnikatelský účet atd. Jestli ovšem chcete podnikat se společníkem, pouze formou s. r. o., můžete vyřešit podíly ve firmě. 

Vlastní podnikání může být splněný sen i noční můra. 

Jak založit živnost

Stát se OSVČ a začít podnikat je v České republice velice jednoduché. V zákoně o živnostenském podnikání si zjistěte, zda budete potřebovat živnost koncesovanou, řemeslnou, vázanou anebo volnou. Poté na kterémkoliv živnostenském úřadě nebo online přes formulář https://www.rzp.cz/jrf/web/#/nova-zivnost/fyzicka-osoba/podnikatel vyplníte a podáte žádost o živnostenský list (dnes nazývaný „výpis z živnostenského rejstříku“).

K tomu vám postačí občanský průkaz a v určitých případech další doklady:

  • Jestli se místo podnikání nenachází na adrese vašeho trvalého bydliště, budete navíc potřebovat souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla podnikání.
  • V případě řemeslné, vázané a koncesované živnosti budete potřebovat doklad o odborné způsobilosti (výuční list, maturitní zkouška, doklad o vysokoškolském vzdělání atd.).
  • V případě koncesované živnosti budete navíc potřebovat i tzv. koncesi. Žádost o vydání koncese podáte na živnostenském úřadě, který ji předá příslušným orgánům státní správy. Lhůta pro rozhodnutí o vydání koncese je 30 dnů.

Správní poplatek za založení živnosti činí 1 000 Kč. Živnostenský úřad vám vydá výpis z živnostenského rejstříku ve lhůtě 5 pracovních dnů od podání žádosti.

Jednotný registrační formulář vás zároveň zaregistruje na finančním úřadě, sociální a zdravotní pojišťovně. Přesto ale doporučujeme si tyto registrace osobně ověřit. Podrobný postup založení živnosti najdete zde.

Podnikatelský plán

V ideálním případě by sestavení byznys plánu mělo být prvním krokem ve vašem podnikání. V době pandemie a ekonomické krize musíte opravdu velice přesně definovat, co a komu chcete nabízet. Jestli nevíte, jak začít, pomůže vám vzor pro podnikatelský plán.

Nejdříve si zjistěte, zda o vaše služby či produkty je vůbec zájem. K tomu vám mnohdy postačí jednoduchý průzkum trhu z veřejně dostupných dat. Zkuste odhadnout, jaká bude kupní síla vašich zákazníků, a definujte si konkurenci. Třeba zjistíte, že vhodnější doba pro začátek podnikání bude po krizi, anebo naopak, že právě krize vašemu nápadu přeje.

Základem úspěšného podnikání je kvalitní a detailní byznys plán. 

Poté si správně nastavte ceny. Myslete na to, že cena neodráží pouze hodnotu produktu (materiál a práce) a zisk. Do marže musíte započítat i vedlejší náklady, jakými mohou být:

  • nájem a energie,
  • kancelářské vybavení,
  • daně a odvody,
  • splátky úvěrů,
  • telekomunikace a software,
  • pojištění,
  • finanční a právní služby,
  • údržba a úklid,
  • doprava,
  • marketing,
  • mzdové náklady
  • a mnoho dalšího.

Ze získaných údajů by měl vzniknout finanční plán, tedy plán odbytu, příjmů, výdajů a zisků. Zisk vždy musí počítat i s dostatečnou rezervou.

Jaké mají OSVČ povinnosti vůči úřadům

Administrativní zátěž OSVČ je oproti jiným formám podnikání minimální, přesto se nevyhnete některým povinnostem. Vláda ČR po dobu trvání nouzového stavu mnoho povinností živnostníkům i s. r. o. promíjí, sledujte proto pravidelně novinky v této oblasti

Daně

Asi nejdůležitější povinností všech podnikatelů jsou daně. Daňové přiznání k dani z příjmu se obvykle podává na místně příslušném finančním úřadě do konce března za předchozí rok. Povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmu platí pro všechny OSVČ bez výjimky a bez ohledu na to, zda a v jaké výši daň platíte.

Jako plátce DPH se musíte zaregistrovat v případě, že váš obrat za posledních 12 měsíců překročil 1 milion korun; v opačném případě je registrace dobrovolná a využívají ji zejména podnikatelé, jejichž zákazníci jsou převážně plátci DPH (tedy tzv. B2B).

Kromě toho se vás mohou týkat i silniční daň a daň z nemovitých věcí. Povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí se týká všech právnických i fyzických osob, které se nově staly vlastníkem nemovitosti, případně se změnila výměra nemovitosti či její druh. Povinnost podat daňové přiznání k silniční dani se týká majitelů všech silničních motorových a přípojných vozidel registrovaných a provozovaných v ČR, která jsou využívána pro účely podnikání.

Ke všem typům daní se musíte registrovat na místně příslušném finančním úřadě, a to do 30 dnů od získání oprávnění k podnikání.

Nezapomínejte na své povinnosti vůči úřadům. 

Sociální a zdravotní pojištění

Kromě daňového přiznání musíte (obvykle do konce dubna) odevzdat ČSSZ a zdravotní pojišťovně tzv. přehledy o příjmech a výdajích. Z těchto přehledů se vám pak vypočítá výše záloh na zdravotním a sociálním pojištění, které pak jako OSVČ musíte každý měsíc hradit. Před podáním prvního přehledu budete platit minimální zálohy na sociálním a zdravotním pojištění.  

EET

V případě, že přijímáte platby v hotovosti, týká se vás i povinnost elektronické evidence tržeb. Vše o této povinnosti naleznete na oficiálních stránkách Generálního finančního ředitelství o EET.

Vláda ČR z důvodu opatření proti šíření koronaviru povinnost elektronické evidence tržeb v březnu 2020 pozastavila, a to plošně pro všechny podnikatele na období nouzového stavu a 3 měsíce po něm.

Dejte o sobě vědět

Víte, kde lidé vyhledávají služby či produkty ve vašem oboru? Nabídněte je právě tam.

  • E-shop se neobejde bez funkčního a promyšleného webu a online marketingu, např. ve formě placené reklamy ve vyhledávačích nebo na sociálních sítích. Zjistěte si informace o SEO a SEM, rozvíjejte obsah a v článcích na blogu odpovídejte na dotazy zákazníků ještě dříve, než si je položí.
  • Obdobně si můžete počínat, pokud nabízíte konzultace nebo školení. V dnešní době není tato forma vzdělávání možná osobně, ale máte příležitost nabízet konzultace ve formě videohovoru či prodávat kurzy online.
  • Řemeslník nebo odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik si může také své podnikání přenést do online prostředí, psát články a natáčet videa. I když poskytujete své know-how, stáváte se společně s tím odborníkem v oboru.

Nespoléhejte na podnikání, které se bude odvíjet jen v kamenném obchodě. Nevíme, zda se obdobné situace nebudou vyskytovat i v budoucnu.

I když nejste zrovna marketingový specialista, dejte potenciálním zákazníkům o sobě vědět. Definujte si co nejpřesněji své cílové skupiny a popište cesty, jakými se k nim dostanete. Pokud nevíte jak na to, oslovte marketingového specialistu, který vám pomůže s nastavením strategie.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Nové příspěvky publikované na informačním serveru BOZPinfo.cz

Kde nás najdete

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844
X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail