Jaká je minimální výška, v které má být přepravováno břemeno jeřábem?

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

V naší společnosti přepravujeme pomocí mostových jeřábů lisovací formy, které váží až 20 tun. Ptám se, zda existuje nějaký předpis, který určuje minimální výšku, v jaké má být břemeno přepravováno. (V Japonsku je to údajně 2 m.)

Obecně závazný právní předpis, který by upravoval výšku, v jaké má být přepravováno břemeno pomocí mostového jeřábu, u nás neexistuje. Z hlediska našeho práva je však rozhodující normou ustanovení § 4 zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů o požadavcích na výrobní a pracovní prostředky a zařízení a nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.

Podle tohoto nařízení vlády platí, že každý stroj, technické zřízení, přístroj, nářadí musí mít svoji průvodní dokumentaci, tedy dokument zpracovaný výrobcem a obsahující veškeré nezbytné pokyny pro používání a provoz zařízení. V případě, že se jedná  o zařízení, jehož provoz a používání musí během jeho životního cyklu podléhat speciálním pravidlům na údržbu a opravy (tedy požadavkům na revize a kontroly zařízení), musí být zařízení vybaveno tzv. provozní dokumentací. Tuto dokumentaci  si musí zaměstnavatel u každého stroje, technického zařízení, přístroje i nářadí (i u každé poslední boschovy pilky nebo vrtačky) uchovávat po celou dobu jeho životnosti a tato dokumentace je pro něj základ stanovení požadavků na bezpečný provoz těchto strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí. To vše má totiž bezprostřední souvislost na zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů, protože každý výrobek musí být tzv. harmonizovaný a musí splňovat požadavky nařízení vlády č. 24/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení.

Pokud zaměstnavatel takovou průvodní nebo provozní dokumentaci u výrobků nemá (zejména u výrobků nakoupených a uvedených do provozu před 1.1.2003) pak si musí sám zpracovat tzv. místní provozní bezpečnostní předpis a stanovit v něm bezpečnostní pravidla provozu stroje. Takže z toho dovozuji, že byste měli mít již v provozní dokumentaci mostových jeřábů stanoveno, v jaké výšce se na nich mohou přepravovat zavěšená břemena.

Nakonec se domnívám, že otázka v jaké výšce má být přepravováno břemeno pomocí mostového jeřábu je upravena i technickou normou. Pro bezpečnost provozu jeřábů existuje obrovské množství technických norem. Normy sice pozbyly k datu 31.12.1999 obecné právní závaznosti, ale i nadále jsou platné a pro výrobce, zaměstnavatele i pro orgány státního odborného dozoru nad trhem a inspekce práce jsou vodítkem, že výrobní a pracovní prostředek, vykazuje určitou míru bezpečnosti, na které se shodli odborníci na národní, popřípadě na mezinárodní úrovni. Doporučuji abyste se seznámili s normami ČSN ISO 4306 (27 0000) – jeřáby, ČSN ISO 7363 (27 0008) –jeřáby a zdvíhací zařízení, ČSN ISO 2374 (27 0011) – zdvíhací zařízení, ČSN ISO 9374 – jeřáby a konkrétně nakonec ČSN ISO 9374 – 5 (27 0034) – mostové a portálové jeřáby. V nich byste měli dostat odpověď na Vaši otázku, já bohužel přístup k technickým normám nemám, ty si pořizují pouze osoby, kteří potřebují zajistit bezpečnost provozu určitého zařízení a normy nejsou všeobecně přístupné, musí se kupovat.


Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail