Řidiče čekají díky novele zákona o silničním provozu trestné body a vyšší pokuty

Zdroj: 

Letošní rok přinese zásadní novinky v oblasti pravidel silničního provozu či trestání za dopravní přestupky, byl totiž novelizován zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Mezi změny v pravidlech patří např. bodový systém, celoroční povinné svícení, zvýšení maximální hranice udělovaných pokut na 50 tisíc korun či možnost policie okamžitě odebírat řidičské oprávnění. Novela vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 411 v září loňského roku, na změny se řidiči musí připravit s příchodem 1. července.

Letošní rok přinese zásadní novinky v oblasti pravidel silničního provozu či trestání za dopravní přestupky,  byl totiž novelizován zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Mezi změny v pravidlech patří např. bodový systém, celoroční povinné svícení, zvýšení maximální hranice udělovaných pokut na 50 tisíc korun či možnost policie odebírat řidičské oprávnění okamžitě na místě kontroly. Novela původního zákona vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 411 v září loňského roku, na změny se řidiči musí připravit s příchodem prvního prázdninového dne, tj. 1. července.

Co zákon mění v současné platné legislativě

Zákon č. 411 mění zejména zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích , současně také zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích a v neposlední řadě i zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Úplné znění novelizovaného zákona č. 361/2000 Sb., kde jsou změny provedené zákonem č. 411 graficky zvýrazněny, lze nalézt na stránkách Ministerstva dopravy ČR – dokument je ve formátu MS Word (http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/AEBB9FA4-A1ED-42AE-A6AC-8CB9C6AE62BA/0/zákon3612000úplnézněník172006.doc).

Hlavní změny v pravidlech provozu na pozemních komunikacích

Zákon obsahuje řadu ustanovení, která mají přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, současně zvyšuje postihy řidičů a posiluje pravomoci policie. Za stěžejní změny lze považovat:

  • bodový systém (systém trestných bodů, které budou řidiči dostávat za vážné přestupky)
  • pravomoc policie na místě odebrat řidičské oprávnění, udělovat pokuty až do výše 50 tisíc korun, zablokovat vozidlo řízené opilým člověkem (zablokování a odtažení bude hradit vlastník vozu či řidič)
  • rozšíření kompetencí městských strážníků – budou moci měřit rychlost radarem a zastavovat vozidla
  • rozšíření kompetencí pro příslušníky celní správy – možnost kontrolovat řidičský i technický průkaz a nejvyšší přípustnou hmotnost kamionů
  • poplatek až 5000 korun (i opakovaně) za nedostavení se k projednání přestupku
  • povinnost provozovatele motorového vozidla sdělit, kdo vůz řídil
  • povinnost dodržet bezpečnostní pruh na dálnici při dopravní zácpě
  • celoroční povinné svícení
  • povinné autosedačky pro děti o hmotnosti do 36 kilogramů a výšky 150 centimetrů
  • povinnost dodržet bezpečnostní pruh na dálnici při dopravní zácpě
  • v místech s méně než třemi jízdními pruhy nebudou smět kamiony předjíždět
  • expresní vydání řidičského průkazu do 5 dnů za poplatek 500 korun

Některé z novinek budou podrobněji specifikovány v následujících subkapitolách.

Rozšíření pravomocí policie

Policie České republiky bude mít znovu možnost odebírat řidičské oprávnění okamžitě. Vrací se tak zpět ustanovení ze zákona č. 12/1997 (již zrušeného), které dávalo možnost policii zadržet doklady (řidičský průkaz nebo osvědčení registraci) ve vyjmenovaných případech. Původní „nový“ systém (pouhé oznamování přestupků správnímu orgánu bez zadržení dokladů na místě) se neosvědčil. Zda hříšník o své doklady přijde, rozhodne do pěti dnů odbor dopravy pověřené obce, kam bude policie zadržená řidičská oprávnění odesílat. Zadržování řidičských průkazů se bude týkat zejména řízení pod vlivem alkoholu a dopravních nehod, nebude se naopak týkat např. překročení nejvyšší dovolené rychlosti a dopravních přestupků typu porušování zákazu vjezdu, stání nebo zastavení či telefonování za jízdy.

Policisté budou též mít možnost zablokovat vozidlo a řidiči zamezit v další jízdě, a to buď použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla (tj. populární „botička“) nebo odtažením vozidla.

Příklady, kdy je policista oprávněn zabránit řidiči v další jízdě:

  • řidič je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví
  • řidič ujel z místa dopravní nehody, na které měl bezprostředně předtím účast a kterou byl povinen oznámit policii
  • řidič řídil motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky
  • řidič se odmítl na výzvu policisty podrobit dechové zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem
  • řidič se odmítl na výzvu policisty v případě, že dechová zkouška byla pozitivní, podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví
  • řidič se odmítl na výzvu policisty podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn jinou návykovou látkou, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví
  • řidič řídil motorové vozidlo, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny

Novela zákona též mění výši pokut, které může policie udělovat. Pro pokuty na místě platí jako nejnižší možná částka 1500 korun, jako nejvyšší pak 5000 korun. Maximální výše pokuty pak může dosáhnout až 50000 korun oproti dřívějším 25000 korun. Současně má policie pravomoc vybírat u řidičů, u nichž je podezření, že by se vyhýbali úřadům, kauci od 5000 do 50000 korun. Toto opatření je mířeno zejména na zahraniční řidiče, na něž byly dříve české úřady krátké.

Příklady pokut:

  • Za projetí křižovatky na červenou 2 500 - 5 000 Kč
  • Za předjíždění přes dvojitou plnou čáru 5 000 - 10 000 Kč
  • Za jízdu po tramvajovém pásu 1 500 - 3 000 Kč
  • Při odmítnutí dechové zkoušky 25 000 - 50 000 Kč

Rozšířených pravomocí se dočkali i u obecní policie. Od 1. července je i ona oprávněna požadovat po řidiči předložení řidičského průkazu a dokladu o registraci vozidla a může též měřit rychlost vozidel. Strážníkům obecní policie bude umožněno zastavovat vozidla prakticky v každém případě, neboť k oprávnění zastavit vozidlo stačí podezření, že se řidič nebo přepravovaná osoba dopustili přestupku. Obecní policie tedy nebude moci zastavovat vozidla k namátkové kontrole, nicméně bude stačit podezření, že se řidič nebo přepravovaná osoba dopustili přestupku k tomu, aby vozidlo zastavit směla.

Bodový systém

Nejvýraznější změnou celé novely jsou trestné body, které budou řidiči dostávat za vážné přestupky. Téměř každý dopravní přestupek bude mít svůj ekvivalent v podobě určitého počtu trestných bodů. Ten, kdo nasbírá dvanáct trestných bodů, přichází automaticky na rok o řidičský průkaz – musí jej odevzdat do pěti dnů od doručení oznámení, že dosáhl dvanáctibodové hranice. Současně jej čeká i kompletní přezkoušení z odborné způsobilosti – tj. test z předpisů o provozu, ze zdravotnické přípravy, ze znalostí ovládání a údržby vozidla a zkouška z praktické jízdy.

Počty bodů, udělené za jednotlivé přestupky:

7 bodů

  • Jízda pod silným vlivem alkoholu. V případě, že policie u řidiče naměří množství alkoholu pod hranicí 0,3 promile, dostane řidič o tři trestné body méně.
  • Odmítnutí dechové či krevní zkoušky.
  • Zavinění dopravní nehody, při které někdo zemřel nebo byl vážně zraněn.
  • Řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění.

6 bodů

  • Zakázané předjíždění.
  • Vjíždění na železniční přejezd v okamžiku, kdy je to zakázáno.
  • Řízení auta řidičem, kterému bylo předtím zabaveno řidičské oprávnění.
  • Otáčení, couvání nebo jízda v protisměru v místech, kde to není dovoleno.

5 bodů

  • Překročení rychlosti v obci o více než 40 kilometrů v hodině, případně o více než 50 kilometrů mimo obec.
  • Řízení automobilu, který nemá platnou technickou kontrolu.
  • Řízení automobilu bez platného posudku o zdravotní způsobilosti.
  • Nezastavení vozidla na signál, který přikazuje řidiči zastavit vozidlo, nebo nezastavení vozidla na pokyn "Stůj" při řízení provozu oprávněnou osobou.

4 body

  • Neumožnění přejít chodci na značeném přechodu.
  • Nedání přednosti v jízdě.
  • Nedodržení bezpečnostní přestávky.
  • Řízení vozidla, které není registrováno v registru silničních vozidel.
  • Pokud má řidič v krvi do 0,3 promile alkoholu. Při vyšším množství dostane sedm bodů. ̈

3 body

  • Držení mobilního telefonu během jízdy. ̈
  • Ohrožení jiného řidiče při přejíždění z jednoho do druhého pruhu.
  • Překročení povolené rychlosti o více než 20 kilometrů v obci nebo o více než 30 kilometrů mimo obec.

2 body

  • Nedovolená jízda po tramvajovém pásu.
  • Nepoužití bezpečnostního pásu.
  • Nepoužití dětské autosedačky.
  • Neoznačení překážky v provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil.

1 bod

  • Vjetí do pěší zóny.
  • Neoprávněné použití vyhrazeného jízdního pruhu.
  • Parkování v úseku, kde je to zakázáno.

Další úpravy, které přináší novela zákona

  • Mezi nové povinnosti provozovatele vozidla přibude zákaz svěřit řízení vozidla osobě, o které provozovatel nebude mít dostatečné osobní údaje tak, aby ji mohl identifikovat. Tento nový zákaz jednoznačně směřuje proti jedné z druhu obran provozovatele vozidla, který může tvrdit, že vozidlo svěřil osobě, o které nemá dostatek osobních údajů a která s ním spáchala dopravní přestupek.
  • Dle ust. §75 odst. 9 po novele bude též člen Hasičského sboru oprávněn řídit dopravu -a to takto: “Příslušník Hasičského záchranného sboru ve služebním stejnokroji s označením příslušnosti k Hasičskému záchrannému sboru je oprávněn usměrňovat pokyny provoz na pozemních komunikacích v případě, že je to nezbytné v souvislosti s řešením mimořádné události, a není-li přítomen policista nebo strážník obecní policie. Při usměrňování provozu používá pokyny stanovené pro řízení provozu policisty. Obdobné oprávnění má člen nebo zaměstnanec jednotky požární ochrany při řešení mimořádných událostí.“
  • Dle nového ustanovení §32 odst. 1 bude povinností řidičů svítit po celý rok, a to takto: „Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.“
  • Právní úprava zákazu antiradarů zůstává stejná, ačkoli původní návrh počítal se zákazem i pasivních zařízení. I nadále tak nebudou zakázána pasivní zařízení a budou zakázána zařízení aktivní.
  • Změnou v tuzemských podmínkách bude nově povinnost všech cyklistů mladších 18ti let mít za jízdy na jízdním kole ochranou přilbu. Dnes je tato povinnost stanovena pouze cyklistům mladším 15ti let, avšak vzhledem k tomu, že za splnění této povinnosti rodiče dětí neodpovídají a vzhledem k tomu, že cyklista mladší 15ti let není odpovědný za přestupek, tedy ani za to, že helmu mít nebude, postižitelný, jedná se dnes pouze o doporučení, resp. povinnost bez sankce. Do budoucna budou však mladiství cyklisté, tedy cyklisté starší 15ti let a mladší 18ti let za takový nedostatek postižitelní.


ZDROJ:

Beran, Tomáš. Změny v pravidlech silničního provozu. Část I. – IV. In Autoweb [online]. MediaPartner, 2005 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW: < http://www.autoweb.cz/pravni-poradna/zmeny-v-pravidlech-silnicniho-provozu--i-cast/articles.html?id=857>.

Růžička, Roman. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. In Renault club [online]. Renault club Česká republika, 2005 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW : < http://www.renaultclub.cz/novela_zakona_o_provozu_na_pozemnich_komunikacich
_platnost_od_1_cervence_2006.html >.

Mayer, Jindřich. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů na obzoru? In Autorevue.cz [online]. Brno : ComputerPress Media, 2006 [cit. 02-01-2006].  Dostupný z WWW : < http://www.autorevue.cz/Magazin/AR.asp?ARI=1094 >.

Úplné schválené znění novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích [online]. Praha : Ministerstvo dopravy ČR, 2006 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW : < http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/AEBB9FA4-A1ED-42AE-A6AC-8CB9C6AE62BA/0/zákon3612000úplnézněník172006.doc >. Dokument ve formátu MS Word.

Autor článku: 

Komentáře

Silniční kontroly a pokuty.

04.01.2006 - 14:49 G.Benesz
<P>Podle novely je tedy povinost každého řidiče mít u sebe min.5 000,-Kč</P> <P>Nemyslím tím,že umyslně porušil dopravní předpisy,ale náhoda se přihodí,např.porucha na autě a je nutné dojet do místa odstavení ,podle nového by si měl nechat auto raději draze odtáhnout?Dále si myslím, že se policie bude řídit podle nálady ap.</P> <P>Nevěřím,že silniční kontroly budou pro všechny stejně spravedlivé.</P> <P>S pozdravem G. Benesz</P>

<P>Autor článku sice

04.01.2006 - 20:28 Milan
<P>Autor článku sice zasvěceně popisuje, co řidiče čeká a co je nemine, ale zákon jistě sám nečetl - tam by se dočetl jednu dost závažnou skutečnost -pokuty policie&nbsp; <U><FONT color=red>u k l á d á&nbsp; a ne&nbsp; u d ě l u j e !!!!</FONT></U>&nbsp; Uděluje se odměna, čestné uznání, meadile a řády i peněžní dary, ale pokuty jsou určitým druhem opatření a to se zásadně u k l á d á&nbsp; !!!!! Ukládá se trest, nějaké omezení, pokuta a další. Mohl bych citovat naučné slovníky, ale průmrnému občanu České republiky se základním vzděláním je to určitě jasné. Autor by tedy zasloužil "<U>udělit" 25 na prdel</U> za neznalost mateřského jazyka a potom mu "<U>uložit" odměnu</U> za jinak obsahově dobrý příspěvek. Milan</P> <P>&nbsp;</P> <P>&nbsp;</P>

Re:

05.01.2006 - 14:54 David Mareček
Ač bych se nerad pouštěl do lingvistických půtek, neb se necítím být tolik silný v jazykových kramflecích, letmou internetovou rešerší kupříkladu na google.com jsem při zadání fráze "udělit pokutu" nalezl 39.400 relevantních odpovědí, mnohé z nich na oficiálních českých serverech v dokumentech vládních, dokumentech státní správy, na zpravodajských serverech&nbsp;mediálních gigantů&nbsp;etc. Můžeme si proto, myslím, připustit, že obecně&nbsp;spojení "udělit pokutu" může být chápáno jako významově rovnocenný ekvivalent&nbsp;spojení "uložit pokutu". Nakolik je tento jev výsledkem neznalosti mateřského jazyka (a to podle mne poměrně velkou skupinou lidí, která má možnost dané zprávy, dokumenty apod. tvořit) &nbsp;a nakolik na druhou stranu jedná se o dynamický proces, kde se prostřednictvím některých&nbsp;běžně užívaných&nbsp;spojení hovorového jazyka&nbsp;posouvá význam určitého slova - toť otázka, na kterou skutečně odpovídat nechci. Jsem si pouze jist, že si jako autor nezasloužím udělit 25 na prdel za neznalost mateřského jazyka. A také, že ne úplně každému průměrnému občanu České republiky se základním vzděláním je určitě jasný Vámi popisovaný rozdíl.

Re:

06.01.2006 - 00:16 Milan
<P>Vážený pane, mít pravdu za každou cenu není dobrá vlastnost, někdy je dobré připustit, že jsem se mýlil. Absolutně nemáte pravdu. Předně - pokud budu psát recenzi na odborné téma,v našem případě&nbsp;z právního prostředí,tak se nejdříve seznámím se základem&nbsp; - v našem případě zákonem č.200/1990 ve znění pozdějších předpisů a tam by jste se dočetl.,že např. v § 11 -Sankce se píše ...za přestupek lze uložit tyto sankce ... pokutu ...&nbsp; nebo v § 22 odst.2 se dočtete,že přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu lze uložit pokutu ... a tak bych mohl pokračovat. Zde se žádné pokuty&nbsp;neudělují ale ukládají.</P> <P>Za další - cituji z vyjádření z jazykové poradny Ústavu pro jazyk český :cituji <FONT size=2>u slovesa "udělit" jsou ve Slovníku spisovného jazyka českého (Academia,Praha 1989) zachyceny tyto významy:1. (kniž.) udělit pravomoci, řád, milost, souhlas, povolení 2. (práv.) občanství, instrukce, rozkazy 3. (fyz.) udělit rychlost tělesu</P> <P>Sloveso "uložit" je pak vysvětleno následovně:1. (zast.) něco někam dát, schovat 2. uschovat peníze u peněžního ústavu 3. uložit ke spánku nebo odpočinku, např. dítě 4. <U>určit někomu něco za povinnost; uložit pokutu, trest</U> 5. klesnout a zůstat sedět, např. prach</P> <P>Domnívám se, že na stránkách BOZP by měly být informace pravdivé,nezkreslené a přesné, pokud v BOZP pracujete,tak jistě víte,že je to o přesnosti a správném pojmenování věci,malá chybička může znamenat velké problémy. Pro laickou veřejnost bych Vaši teorii možná připustil,ale toto je web pro specialisty,kteří&nbsp; zde čerpají zkušenosti. S pozdravem Milan R.</P></FONT> <P>&nbsp;</P>

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail