Přestávky řidičů a členů osádky vozidla

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Ráda bych znala váš názor na situaci, která se nám vyskytuje při provozování dopravy. V dopravě, resp. u řidičů nákladních vozidel, platí, že jejich bezpečnostní přestávka se započítává do odpracované doby. Jak ale přistupovat k ostatním členům osádky vozidla (manipulační dělník), kteří pomáhají při nakládce a vykládce a jsou pravidelně spolu s řidičem na určené trase? Ve chvíli, kdy řidič bude čerpat bezpečnostní přestávku, manipulační dělník má přestávku na jídlo a oddech. Může se jednat třeba i o překážku na straně zaměstnavatele, která mu brání ve výkonu práce?

To je věc organizace práce a pracovních postupů ze strany zaměstnavatele. Zaměstnavatel je ten, kdo zaměstnanci řídí a organizuje práce a také mu určuje, kdy bude čerpat přestávku na jídlo a oddech a kdy bude vykonávat jakou práci. To vše plně platí i v tomto případě.

Bezpečnostní přestávka ani pro řidiče však není „absolutní volno“, kdy si ve vozidle lehne a spí. Bezpečností přestávka je doba, při které dotyčný vykonává jinou činnost, než je konkrétní riziková činnost, pro kterou má bezpečnostní přestávku nařízenou, např. řidič si zpracovává výkazy nebo jen hlídá vozidlo, i to je činnost, která je součástí jeho pracovní náplně. To platí pro všechny přestávky – např. při práci s počítači má zaměstnanec mít po dvou hodinách nepřetržité práce u monitoru 10 minut bezpečnostní přestávku, při které mění práci. Nařízení vlády č. 361/2007 Sb. to stanoví dnes přesně „Práce spojené s monotonií, jakož i práce ve vnuceném pracovním tempu, musí být k omezení jejich nepříznivého vlivu na zdraví přerušovány bezpečnostními přestávkami v trvání 5 až 10 minut po každých 2 hodinách od započetí výkonu práce nebo musí být zajištěno střídání činností nebo zaměstnanců.“  Proto zaměstnavatel musí určit i zaměstnanci řidiči, kdy bude čerpat bezpečnostní přestávku a kdy přestávku na jídlo a oddech nebo jestli mu poskytne např. jen jednu přestávku, která bude hodnocena jako bezpečnostní přestávka. To vše pak platí i v případě člena osádky vozidla, i tomu musí zaměstnavatel určit jeho pracovní dobu, jeho čerpání přestávky na jídlo a oddech a jaké úkoly má plnit v době bezpečnostní přestávky řidiče. To vše je jen a jen organizace práce.

Autor článku: 

Komentáře

Paní doktorka nemá pravdu, asi :)

31.01.2011 - 20:31 Dan Sobek
Nařízení ES 561/2006 v článku 4, písmeno d. vysvětluje pojem Přestávka v řízení, a to takto: "přestávkou v řízení " je doba, během níž nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou práci a která je určená výhradně k jeho zotavení; Je tedy jasné, že vozidlo hlídat nelze, stejně jako provádět administrativní či jiné úkony pro téhož zaměstnavatele.

Re: Paní doktorka nemá pravdu, asi :)

31.01.2011 - 20:39 Dan Sobek
Doplnění: hlídat vozidlo a náklad dovoleno je, omlouvám se za předchozí nepřesnost.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail