Pracovní doba řidičů při jízdě ve dvou

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla Ing. Olga Valášková ze Státního úřadu inspekce práce.

Považuje se za bezpečnostní přestávku nebo odpočinek, jedou-li dva řidiči, kteří se po 4 a půl hodinách střídají v řízení, aniž by opustili vozidlo? A bere se za práci přesčas a s tím spojené náhrady za služební cestu jízda, která přesahuje pracovní dobu, jedou-li dva řidiči, kteří se střídají v řízení po 4 a půl hodinách, ale jen jeden řídí přes stanovenou osmihodinovou pracovní dobu? Považuje se doba, kdy se řidič vystřídá s druhým řidičem a tudíž neřídí, za odpracovanou?

Odpověď na dotaz je citováním evropských předpisů platných pro dopravu (nařízení ES 561/2006 a nařízení (EHS) č. 3821/85). Při jízdě ve dvou řidičích je povinnost posádky vozidla zaznamenat jako dobu "pracovní pohotovosti", definovanou v čl. 15 odst. 3 písm. c) nařízení (EHS) č. 3821/85, dobu strávenou během jízdy vedle řidiče. Komise EU rozhodla, že prvních 45 minut strávených na sedadle spolujezdce lze započítat jako bezpečnostní přestávku. Doba pracovní pohotovosti se nezapočítává do pracovní doby. Naproti tomu celá doba, kdy je řidič na služební cestě, se zohledňuje při úhradě nákladů v souvislosti s pracovní cestou.

Autor článku: 

Komentáře

Pracovní doba řidičů

18.09.2013 - 01:02 Milan Jindra
Autorka odpovědi si zodpovězení dotazu výrazně zjednodušila a dobu kdy se řidiči střídají nezařadila vůbec. Prakticky se jedná o celou řadu činností, které jsou pracovní dobou, ale zaměstnavatelé tyto ostatní činnosti neevidují přesto, že vedení záznamu o odpracované době zaměstnancem jim ukládá zákon. Z pohledu inspektorátu práce by se kontrolní činnost neměla odbývat podle záznamů tachografu (jízda-pohotovost-odpočinek), ale právě v kontrole toho, jak zaměstnavatelé vedou ostatní činnosti osádky vozidla, které jsou pracovní dobou, včetně příplatků za práci v noci, o sobotách, nedělích a ve svátcích. Zřejmě vlivem korupce u kontrolních činností v dopravních firmách je zaměstnavatelům umožněno seřezat mzdu řidičů na minimum, které neodpovídá kvalifikaci, odpovědnosti a odvedené práci řidiče. Výsledkem je pak řidič okradený o mzdu a stát okradený na odvodech daně ze mzdy, které jsou takto sníženy.

pracovní pohotovost

17.06.2014 - 19:44 Zdeněk Šiška
Připojil bych se k diskuzi o pracovní pohotovosti a byl bych velice zvědav, jestli by to někdo tzv.rozsekl, ale to patrně jedině soud a o tom se ostatní asi nedozví.Pracovní pohotovost dle nařízení ES č.561/2006 je dle mého a i jiných názorů zcela něco jiného než pracovní pohotovost dle zákonníku práce č 262/2006,přestože se to dopravcům v ČR náramně hodí, současný stav a nečinnost a hlavně neochota Inspektorátů práce se to naučit a kontrolovat tomu jen nahrává.K tomu ještě řidiči s věčnou pohrůžkou ztráty zaměstnání...Nicméně pracovní pohotovost dle ZP nelze nařídit, pouze dohodnout, náleží za ni odměna, ne mzda, ve výši 10procent hod.výdělku a tento čas se nepočítá do odpr.doby ale hlavně je to doba POUZE NAD RÁMEC PŘEDEM STANOVENÝCH SMĚN.V řádné směně i druhý řidič má být placen jako když pracuje,tedy řídí!Pokud není dohoda,není ve výplatnici 10procent, tak žádná dohoda neplatí a po celou dobu má být řidič na sedadle spolujezdce placen v plné výši.Pokud tedy za měsíc řídím cca 120h a to samé logicky odsedím vedle plus nakládky,vykládky a další činnost, která se počítá do práce řidiče,dostanu se na skoro 300 ODPRACOVANÝCH HODIN MĚSÍČNĚ a ve výplatě mám 160h!!!TOTO DOPOUŠTÍ NE LEGISLATIVA, ALE NEČINNOST KONTROLNÍCH ORGÁNŮ, NEČINNOST ORGÁNŮ KONTROLUJÍCÍ DAŇOVÉ ÚNIKY,TOLERANCE ZLODĚJŮ Z ŘAD AUTODOPRAVCŮ ALE HLAVNĚ ŘIDIČI SAMI, KTEŘÍ SI TO NECHAJÍ LÍBIT.Ze strachu ze ztráty zaměstnání, nekolegiality a řevnivosti ve vlastních řadách!Stát je v tomto nějakým, pro mne neznámým způsobem zainteresován, jinak to nechápu.Kdo, jenž vydá nějaké zákony, má nástroje na kontrolu, se pak nechá okrádat?!Vedu v naší firmě 3roky odborovou organizaci a zjišťuji, že touto cestou nějak nelze dosáhnout zlepšení.Po zkušenostech doporučuji všem kolegům schovávat si veškerou, zdůrazňuji veškerou, pokud možno originální dokumentaci k odvedené práci, záznamy z tachografu a výplatnice, být v odborech, kde se platí příspěvek ve výši 1procenta ze mzdy měsíčně( to z důvodu bezplatné právní pomoci i u soudu) a po nebo při ukončení pracovního poměru nekompromisně učinit podání u místně příslušného soudu a říci si o to, o co Vás zaměstnavatel za dobu práce u něj ošidil!Jen tímto způsobem se něco změní, protože soud se musí řídit platnou legislativou a tam snad již není pro dopravce úniku, i když u nás v ČR je možné i nemožné, rozhodně si nedělám iluze, neboť sejdou-li se dva právníci, vzniknou tři právní názory...

pracovní doba vs odbory

09.03.2017 - 09:00 Josef Sibr
Jen bych uvedl na pravou míru, že dle mého názoru, odbory v této problematické oblasti až tak akční nejsou. Odborářů z řad řidičů je mnoho, ale žalob na doplacení odpracovaných hodin a příplatků je minimum. Jak je to tedy možné, pokud jsou v tomto směru odboráři nějak aktivní. Krom toho by pro odborovou organizaci neměl být problém nechat si zpracovat právní rozbor dané otázky. Při mém rozhovoru s advokátkou, kterou mi zprostředkovaly odbory, mluvila advokátka odborů podobně jako autorka ze SÚIP výše a řeč nevedla k rozumnému závěru. Nakonec jsem se o pomoc s žalobou a právním zastupováním obrátil na jiného advokáta. Což bylo z mého nynějšího pohledu dobré rozhodnutí. Za co tedy odbory vybírají 1% z mezd a proč se vlastně sami odbory nechají okrádat na příspěvcích tím, že jejím členům jsou dlouhodobě a nezákonně kráceny mzdové nároky? Zřejmě to bude součást politické dohody…

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Kde nás najdete

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844
X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail