Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.
Pracuji jako učitel na střední škole a v současné době řešíme otázku rozvržení rozvrhu učitele. Kolega, který má úvazek 22 hodin, obdržel rozvrh, kdy jeden týden učí 36 vyučovacích hodin a druhý týden 8 hodin. Rozvrh školy je ve čtrnáctidenním režimu. Protože se mi zdá, že takto rozvržená pracovní doba je absolutně nevyvážená, chtěl bych se zeptat, jestli toto rozložení pracovní doby je v pořádku. Takto sestavený rozvrh přece absolutně nemůže odpovídat pedagogickým zásadám, hygieně práce a klade velmi vysoké nároky na samotného učitele.
Na Váš dotaz je jednoduchá odpověď. Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba je samozřejmě možná i ve školství, školství nemá v tomto směru žádné výjimky. Naopak ustanovení § 2 odst. 3 nařízení vlády č. 75/2005 sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, jasné stanoví: „Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti lze rozvrhnout nerovnoměrně na jednotlivé týdny tak, aby nebyl překročen průměrný stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti za období nejdéle 5 po sobě následujících měsíců.“
Jinak obecně specifika pracovní doby pedagogického pracovníka upravuje zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (§ 22a až 23). Stanovená týdenní pracovní doba, popř. kratší pracovní doba pedagogického pracovníka, zahrnuje jednak výkon přímé pedagogické činnosti, jednak výkon prací souvisejících s přímou pedagogickou činností. Při sjednání kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu sníží rozsah přímé pedagogické činnosti.
Připomeňme si zásady obsažené v § 23 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti stanoví ředitel školy pedagogickému pracovníkovi na období školního vyučování nebo na pololetí školního vyučování, a to podle prováděcího nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Jak jsem uvedla úvodem, ustanovení § 2 odst. 3 citovaného nařízení vlády k tomu výslovně uvádí, že týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti lze rozvrhnout nerovnoměrně na jednotlivé týdny tak, aby nebyl průměrný stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti na období nejdéle 5 po sobě následujících měsíců. To je v praxi důležité zejména pro ty případy, kdy nařízení vlády stanoví rozsah přímé pedagogické činnosti nikoliv pevně, ale v rozpětí (např. u vychovatelů, učitelů odborného výcviku, trenérů, asistentů pedagoga a mnoha dalších pedagogických pozic). Ve všech případech je ale pouze ředitel školy (veřejné) a nikdo jiný, kdo v rámci rozpětí stanoveného právním předpisem určí každému jednotlivému pedagogovi jeho konkrétní týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti. To je plná pravomoc ředitele školy.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.