Pracuji ve výrobně-obchodní společnosti, která se před nedávnem rozhodla rekonstruovat administrativní budovu a část zaměstnanců přesunula do nově postavené výrobní haly, kterou ale sdílíme s oddělením výroby, ve kterém zaměstnanci pobírají příplatky za práci v rizikovém prostředí (hluk). Ještě je nutné podotknout, že celý prostor haly není oddělen zdmi, pouze nábytkem. V administrativě zde společně pracuje cca 20 zaměstnanců a ve výrobě cca 10. Zajímalo by mne, jaké jsou povinnosti zaměstnavatele vůči ostatním zaměstnancům, kteří tyto příplatky nepobírají. Ještě podotýkám, že ve výše zmíněných prostorách budeme po dobu 7 měsíců.
Odpověď na Váš dotaz je poměrně jednoduchá. Zaměstnavatel má povinnost zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci všech zaměstnanců s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví. Tato základní zásada BOZP (z důvodu svého zásadního významu obsažená hned v úvodním ustanovení celé kapitoly o BOZP v zákoníku práce v ustanovení § 101 odst. 1 zákoníku práce) platí pro všechny zaměstnavatele a pro všechny zaměstnance, tedy nejen pro zaměstnance pracující v riziku hluku, ale i pro zaměstnance pracující v kancelářích. Proto i v takovém případě, jaký popisujete v dotaze, kdy zaměstnavatel je nucen na určitou dobu přemístit zaměstnance administrativy do provizorních prostor, musí pro ně vyhodnotit rizika práce. O tom, jak se provádí tzv. optimalizace rizik, tedy jak se rizika vyhledávají, vyhodnocují a jaká opatření se přijímají k jejich odstranění nebo k jejich minimalizaci pojednává celé ustanovení § 102 zákoníku práce. Není bez významu, když se zde zdůrazňuje, že zaměstnavatel je povinen provádět prevenci rizik soustavně, soustavně musí vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek a zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Navíc je třeba podotknout, že celé toto ustanovení § 102 zákoníku práce je ustanovením transposičním, tedy ustanovením, kterým se ve smyslu ustanovení § 363 odst. 1 zákoníku práce zapracovávají předpisy Evropského společenství a od kterého se zaměstnavatel může odchýlit pouze ve prospěch zaměstnance. Je to tedy kogentní ustanovení, které zaměstnavatel respektovat musí.
Pro Vaše pracoviště z něj konkrétně vyplývá, že zaměstnavatel by měl i v kancelářích provést měření hluku a zjistit, jestli nedosahuje rizikových limitů, tedy limitů, při kterých se poskytují příplatky za práci ve ztíženém pracovním prostředí. V případě, že by Váš zaměstnavatel toto měření neprovedl, doporučuji obrátit se na Vaše příslušné územní pracoviště krajské hygienické stanice (bývalou okresní hygienickou stanici), kde si můžete dohodnout provedení hlukových měření.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.