Dočasná práce v rizikovém prostředí

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Pracuji ve výrobně-obchodní společnosti, která se před nedávnem rozhodla rekonstruovat administrativní budovu a část zaměstnanců přesunula do nově postavené výrobní haly, kterou ale sdílíme s oddělením výroby, ve kterém zaměstnanci pobírají příplatky za práci v rizikovém prostředí (hluk). Ještě je nutné podotknout, že celý prostor haly není oddělen zdmi, pouze nábytkem. V administrativě zde společně pracuje cca 20 zaměstnanců a ve výrobě cca 10. Zajímalo by mne, jaké jsou povinnosti zaměstnavatele vůči ostatním zaměstnancům, kteří tyto příplatky nepobírají. Ještě podotýkám, že ve výše zmíněných prostorách budeme po dobu 7 měsíců.

Odpověď na Váš dotaz je poměrně jednoduchá. Zaměstnavatel má povinnost zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci všech zaměstnanců s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví. Tato základní zásada BOZP (z důvodu svého zásadního významu obsažená hned v úvodním ustanovení celé kapitoly o BOZP v zákoníku práce v ustanovení § 101 odst. 1 zákoníku práce) platí pro všechny zaměstnavatele a pro všechny zaměstnance, tedy nejen pro zaměstnance pracující v riziku hluku, ale i pro zaměstnance pracující v kancelářích. Proto i v takovém případě, jaký popisujete v dotaze, kdy zaměstnavatel je nucen na určitou dobu přemístit zaměstnance administrativy do provizorních prostor, musí pro ně vyhodnotit rizika práce. O tom, jak se provádí tzv. optimalizace rizik, tedy jak se rizika vyhledávají, vyhodnocují a jaká opatření se přijímají k jejich odstranění nebo k jejich minimalizaci pojednává celé ustanovení § 102 zákoníku práce. Není bez významu, když se zde zdůrazňuje, že zaměstnavatel je povinen provádět prevenci rizik soustavně, soustavně musí vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek a zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Navíc je třeba podotknout, že celé toto ustanovení § 102 zákoníku práce je ustanovením transposičním, tedy ustanovením, kterým se ve smyslu ustanovení § 363 odst. 1 zákoníku práce zapracovávají předpisy Evropského společenství a od kterého se zaměstnavatel může odchýlit pouze ve prospěch zaměstnance. Je to tedy kogentní ustanovení, které zaměstnavatel respektovat musí.

Pro Vaše pracoviště z něj konkrétně vyplývá, že zaměstnavatel by měl i v kancelářích provést měření hluku a zjistit, jestli nedosahuje rizikových limitů, tedy limitů, při kterých se poskytují příplatky za  práci ve ztíženém pracovním prostředí. V případě, že by Váš zaměstnavatel toto měření neprovedl, doporučuji obrátit se na Vaše příslušné územní pracoviště krajské hygienické stanice (bývalou okresní hygienickou stanici), kde si můžete dohodnout provedení hlukových měření.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail