Desatero pro řidiče v zimě

Na prvý pohled se může zdát, že jde o zbytečné opakování dobře známých, jednoduchých zásad. Jejich dodržením ovšem zvýší každý z nás šance na bezpečný dojezd do cíle či návrat domů pro sebe i svému okolí.

V prvním lednovém týdnu zkomplikovala zima s vichrem dopravu na většině území republiky. Sníh zavál silnice i nejvyužívanější dopravní tepnu D1, silný vítr vracel sníh na místa, která silničáři uklidili, takže během pár minut byly vozovky opět nesjízdné nebo jen s velkými obtížemi. Situaci zhoršily desítky nehod a zapadlé kamiony. Řada silnic byla na mnoho hodin zcela uzavřena.

Nepřízeň počasí působí zkrátka v zimě krizové situace. Nezřídka se stává, že husté sněžení, námrazy, spadlé stromy či závěje zablokují dopravu na dlouhou dobu, občas i na několik hodin či dokonce na celou noc. Je důležité, abychom my všichni řidiči s tímto rizikem počítali a byli připraveni takovým situacím úspěšně čelit.

Odborníci z kraje Vysočina proto připravili několik dobře míněných rad – Desatero pro řidiče pro jejich zimní cesty. Příprava krizové situace tohoto druhu je samozřejmě nejdůležitější při cestách do horských a podhorských oblastí a na Vysočině, občas se však kalamity nevyhnou ani nižším polohám. Již se staly případy, kdy zavátá dálnice zablokovala provoz až na celou noc. Lidé, uvěznění ve svých autech, se potýkali s nedostatkem tepla, pitné vody, jídla, ale též léků...

Na prvý pohled se může zdát, že jde o zbytečné opakování dobře známých, jednoduchých zásad. Jejich dodržením ovšem zvýší každý z nás šance na bezpečný dojezd do cíle či návrat domů pro sebe i svému okolí.

  1. V zimním období udržuji vždy dostatečnou zásobu pohonných hmot v nádrži svého vozu, abych si v případě uvíznutí v kalamitě mohl topit. V autě vozím teplý oděv (kabát, silný svetr) pro sebe i spolucestující, případně deku.
  2. Na cesty si s sebou beru přiměřený obnos peněz v hotovosti pro případ potřeby na nákup pohonných hmot, nápojů, potravin a podobně.
  3. Ve vozidle mám k dispozici výkonnou, plně funkční svítilnu s připraveným zdrojem elektrické energie.
  4. Po celou zimu s sebou vozím „zimní výbavu“ – zkrácenou lopatu nebo hrablo na sníh, sněhové řetězy odpovídajícího rozměru, pro jejich montáž ve vlhkém a chladném prostředí vhodné prstové rukavice, propojovací startovací kabely. Mohu s sebou vozit i 3 až 5 litrů písku, např. v plastovém obalu od nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Sněhové řetězy jsem se naučil nasazovat ještě před zimou, jejich montáž jsem si předem dostatečně nacvičil. Zvládnu to již bez nutnosti číst návod k použití a přemýšlet o způsobu a postupu montáže.
  5. Před delšími cestami a zejména před všemi případy plánovaného užití dálnice sleduji předpověď počasí. V případě velmi nepříznivé předpovědi raději upravím své plány tak, abych sebe či spolucestující nevystavoval zbytečnému riziku.
  6. Na delší cestu a na všechny cesty po dálnici připravuji a beru s sebou léky, které pravidelně užívám nebo které užívá někdo z mých spolucestujících, dále provozuschopný a nabitý mobilní telefon, nápoje příp. i potraviny. Mám ve voze cestovní autonabíječku pro můj mobilní telefon.
  7. V případě nepříznivé předpovědi počasí nepodnikám cesty s malými dětmi a odložím cestu také v případě, že by případné dlouhodobější uvíznutí v kalamitě mohlo být rizikové z hlediska zdravotního stavu kteréhokoliv z cestujících (například při onemocnění cukrovkou a podobně).
  8. Po celé zimní období používám zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem. Dbám o technický stav vozidla. Zejména věnuji pozornost stavu akumulátoru, jsem si vědom, že v zimním období je pro moje vozidlo jeho spolehlivá funkce a dostatečná kapacita velmi důležitá. Po celé zimní období udržuji také dostatečnou zásobu nemrznoucí náplně ostřikovačů.
  9. Při cestě v nepříznivém počasí mám zapnuté autorádio a poslouchám stanici, která podává pravidelné informace o dopravní situaci na komunikacích.
  10. Pokud uvíznu v kalamitě, vynasnažím se zachovat na komunikaci prostor pro průjezd vozidel záchranných složek (u dálnice a jiných komunikací s více jízdními pruhy je to dokonce zákonná povinnost). U tříproudových komunikací se volný pruh pro záchranáře tvoří mezi pravým a prostředním pruhem. Zachovávám klid, jsem trpělivý a spolupracuji dle potřeby a dle pokynů záchranných složek a správce komunikace.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail