5 tipů, jak oživit školení první pomoci

Zdroj: 

Jak vypadají výrazy ve tváři vašich posluchačů, když se řekne, že následuje část školení věnovaná první pomoci? Vnímáte nadšení, a nebo máte i vy z pozice lektora pocit, že jde o nutné zlo? Dostali jste úkol od vašeho zaměstnavatele nebo klienta, ať mimo vámi oblíbené oblasti BOZP a PO ještě řeknete něco o první pomoci? Máme pro vás 5 jednoduchých rad, které jste schopni okamžitě zařadit do výuky a nadchnout tím zaměstnance a snad i sebe v roli učitele. 

Podle § 102 odst. 6 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen nejen přijmout opatření pro případ mimořádné události, ale také potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci. Ve vyhlášce č. 79/2013 Sb. je uvedeno, že k poradenským činnostem lékaře pracovnělékařských služeb patří činnosti spočívající v provádění školení zaměstnanců určených zaměstnavatelem v první pomoci a zpracování návrhu vybavení pracoviště prostředky pro poskytování první pomoci pro zaměstnavatele. To však neznamená, že by zaměstnavatel nemohl školení 1. pomoci zajistit například u organizace, která pořádá kurzy 1. pomoci. Zde je ale účelná spolupráce poskytovatele pracovnělékařských služeb s externím školitelem, aby školení bylo zaměřeno nejen na poskytování základní první pomoci, ale i na první pomoc související s výskytem konkrétních rizikových faktorů na pracovištích. O podobě školení nám právní předpisy neříkají nic. Zde nabízíme několik tipů, s jejichž využitím může být školení 1. pomoci zajímavé i zábavné. 

1. Video, kde teče krev s humorem

K zaujetí posluchačů nepotřebujete hektolitr krve. Nevěříte? Stačí se podívat, jak si s amputací prstů poradí Andělka a Smrťák. Internet dnes nabízí nepřeberné množství video obsahu, který může vaši přednášku razantně oživit. Pro školení BOZP většina z vás disponuje vlastním materiálem nebo poměrně často sdílenými záznamy v zájmové skupině. Pokud jde o první pomoc, stačí se zaměřit na potřebná témata a chvíli hledat. Máte-li chuť se odpoutat od vážných videí, která cílí na posluchače přes strach a obavy, pak doporučujeme zvolit stejné téma, ale vyobrazené s nadsázkou a humorem. Mezi námi osvědčená videa patří - resuscitace v podání Vinne Jonese a video-minutovky první pomoci Andělky a Smrťáka.

  

2. Audio hovory, které probudí i spící ucho zaměstnance

Vypněte projektor a zavelte ticho v místnosti. Sledujte, jak budou vaši posluchači reagovat, když nebudou rozptýlení obrazovkou a zaposlouchají se do zvukových ukázek z hovorů na tísňové linky. Z pozorování, které sledujeme na našich kurzech, musíme konstatovat, že mnohdy zvuk vítězí nad obrazem. Posuďte sami. Doporučujeme zavřít oči a poslouchat jeden z hovorů poskytování první pomoci při dopravní nehodě.

3. Příklady, které ukážou, že i vy jste člověk

Přidejte příběh, který se vám osobně vryl do paměti. Přednášce vaše vyprávění dodá na autenticitě a posluchači k vám získají důvěru. Námi osvědčené příklady jsou zrovna ty, kdy se něco nepovedlo a kde i vy jste třeba udělali chybu. Nikdy se nám nestalo, že by to ubralo na autoritě lektora, spíše naopak. Posluchači ocenili, že umíme přiznat chybu a navázali s námi větší „partnerský vztah“ a neostýchali se na cokoliv zeptat. Jen si dejte pozor, ať celou přednášku nevyplníte pouze svými osobními příběhy. Efekt na posluchače by mohl být přesně opačný.

4. Obrázky, které vydají za tisíc slov

Mluvíte, vysvětlujete a máte dojem, že publikum vysvětlovanou látku pochopilo. Při školení BOZP běžně ověřujete znalost testem, co ale s první pomocí? Vložili jste na závěr přednášky nějaké otázky, kde jste si efekt porozumění ověřili? Doporučujeme jednoduché obrázkové shrnutí formou infografiky. Lektor se otevřenými otázkami ptá publika a postupně odkrývá jednotlivé kroky. Podívejte se na příklad/schéma postupu provádění nepřímé srdeční masáže (resuscitace). 

5. Osobní zkušenost, která se promění v zážitek, který může někomu zachránit život

Škola hrou. Myslíte se si, že J. A. Komenský a jeho principy, které kázal téměř před čtyřmi sty lety, jsou mrtvé? I když se zajímal zejména o výchovu dítěte, tak jeho tři hlavní výchovné cíle (poznat sebe a svět, ovládnout sebe, povznést se k Bohu) jsou za nás platná dodnes i ve vzdělávání dospělých. Přes deset let se věnujeme výuce první pomoci zážitkem a za nezbytnost prožitku bychom vložili ruku do ohně. Interakci účastníka, kdy on sám vnímá možnost „děj ovlivnit“, považujeme v procesu učení za nezbytnou. A podle zpětných vazeb účastníků víme, že po modelové situaci, kdy sami pocítili atmosféru, se jim zažité vrylo do paměti hluboko.

 

V současné době bohužel není možné realizovat naše zážitkové kurzy První pomoci živě tak, jak jsme zvyklí -  s modelovými situacemi a živou zpětnou vazbou, dotazy a interakcí s posluchači. Usilovně pracujeme na malé revoluci výuky první pomoci v Česku. Vytváříme aplikaci Ve vteřině, která učí první pomoc formou hry. Ocitnete se ve video příběhu, kde se stanete zachráncem virtuálního pacienta. V květnu 2021 budeme schopni nabídnout unikátní propojení online a offline vzdělávání první pomoci. 

Snažíme se připravovat lidi a firmy na záchranu toho nejcennějšího - lidského života. Budeme rádi, když se k nám přidáte a využijete uvedené tipy pro svou výuku. Společně můžeme přivést na svět další anděly, kteří budou připraveni jednou zachránit život.                   

Jak vidíte, školení o první pomoci může být různé. Můžete formálně splnit povinnosti stanovené zákoníkem práce či dalšími právními předpisy, nebo uděláte něco pro lidi, kteří od vašich posluchačů budou v budoucnu první pomoc potřebovat. Andělka, ale bohužel i smrťák mohou být u toho.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Nové příspěvky publikované na informačním serveru BOZPinfo.cz

Kde nás najdete

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1
+420 221 015 844
X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail