Stres z důvodu neplánovaných směn zřejmě přispěl ke smrti zaměstnance

Zdroj: 

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Manžel pracoval jako řidič kamionu a nedávno náhle zemřel ve středním věku. Za příčinu smrti bylo stanoveno selhání srdce z důvodu skryté ischemické choroby. Mám však za to, že k tomu přispěl i stres z důvodu neustálých změn v harmonogramu směn, který byl zaměstnavatelem operativně měněn v důsledku poklesu zakázek kvůli pandemii. Od března do července 2020 měl řádně naplánováno celkem 87 směn, z toho však bylo 17 směn zrušeno, což představuje zhruba 20 % všech plánovaných směn. Dále mu byly v tomto období 3 směny přidány. Větší problém, než počet zrušených směn, byl chaos a nepředvídatelnost rušení směn. Manžel se o zrušení směny dozvěděl někdy jen hodinu před nástupem do práce. Velkou komplikací bylo, že, zejména v případě nočních směn, šel odpoledne spát a teprve po probuzení zjistil, že do práce nepůjde. Měl tedy naprosto narušený biorytmus, jelikož následně nemohl usnout dlouho do noci, a poté byl zase další den nevyspalý. V případě denních směn zase den před směnou musel sám zjišťovat, zda druhý den pojede nebo ne. Chtěla bych vědět, zda je takový přístup ze strany zaměstnavatele v pořádku.

Předem přijměte moji nejhlubší soustrast. Samozřejmě máte pravdu, že stres v práci má velký vliv na zdraví zaměstnance. To již bylo mnohokrát popsáno v literatuře týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Ale k Vaší otázce. Zákoník práce v ustanovení § 84 říká, že zaměstnavatel je povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení. V této době (myslím nouzového stavu) to ale asi dodržoval jen málokterý zaměstnavatel a většinou využívali právě dodatku „pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení“ a zaměstnancům měnili směny tzv. den ze dne. Tím se vůbec nechci zaměstnavatelů zastávat, ale asi musíme objektivně uznat, že v době, kdy se neví, jaké opatření vláda vyhlásí druhý den, asi ani zaměstnavatelé nemohou postupovat jinak.

Samozřejmě Vás plně chápu, vezměte však v úvahu, že povolání řidičů je obecně považováno za jedno z psychicky nejnáročnějších, zde nejde třeba o fyzickou námahu, ale o stres, a ten je mnohdy škodlivější než jakýkoliv jiný rizikový faktor (fyzická námaha, hluk, prach apod.), o tom také již bylo popsáno obrovské množství papíru. I statisticky je dokázáno, že řidiči umírají mnohem dříve, než je obecný průměr u mužů. To je skutečně daň za jejich povolání. Proto to, prosím, neberte tak, že příčinou úmrtí Vašeho manžela byl jen stres posledního půl roku, ale že je to daň jeho náročnému povolání.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail