Stavby se podle druhu a potřeby vybavují výtahy určenými pro dopravu osob či osob a nákladů nebo výtahy určenými pouze pro dopravu nákladů. Z hlediska požární ochrany se objekty na základě příslušných projekčních norem vybavují i požárními a evakuačními výtahy.
Požadavky na konstrukci výtahů vyplývají především z nařízení vlády č. 27/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výtahy, ve znění nařízení vlády č. 127/2004 Sb., a v návaznosti na toto nařízení pak z příslušných norem zejména řady ČSN EN 81 -. Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů. Z hlediska požární ochrany se jedná především o ČSN EN 81-58 Přezkoušení a zkoušky požární odolnosti šachetních dveří, ČSN EN 81-72 Požární výtahy a ČSN EN 81-73 Funkce výtahů při požáru. Vzhledem k tomu, že v evropských předpisech nejsou evakuační výtahy zavedeny, byla zpracována ČSN 27 4014 Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Zvláštní úpravy výtahů určených pro dopravu osob nebo nákladů – Evakuační výtahy. Požadavky na požární a evakuační výtahy jsou stanoveny též v ČSN 73 0802 Požární bezpečnost staveb – Nevýrobní objekty a ČSN 73 0804 Požární bezpečnost staveb – Výrobní objekty.
Podle nařízení vlády č. 27/2003 Sb., jsou výtahy a jejich bezpečnostní komponenty stanovenými výrobky ve smyslu § 12 odst. 1 písm. a) zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V souladu s tímto nařízením vlády se výtahy a bezpečnostní kompomenty certifikují, provádí se posouzení shody a označení CE a stanovují se podmínky uvedení výtahů na trh a do provozu. V nařízení vlády č. 27/2003 Sb., jsou požadavky z hlediska požární ochrany stanoveny v příloze 1 v článcích:
čl. 4.2.
Mají-li šachetní dveře přispívat k ochraně stavby před šířením požáru, a to včetně svých prosklených částí, musí mít přiměřenou požární odolnost, pokud jde o jejich celistvost, izolační vlastnosti (odolnost vůči plamenům) a radiaci (hustotu tepelného toku).
čl. 4.6.
Výtahy musí být konstruovány a vyrobeny tak, aby mohly dokončit jízdu v případě, že teplota v prostoru výtahového stroje přesáhne maximum stanovené dodavatelem výtahu, ale aby nereagovaly na další příkazy.
čl. 4.10.
Řídící obvody výtahů, které se smějí používat v případě požáru (požární nebo evakuační výtahy), musí být konstruovány a vyrobeny tak, aby zabraňovaly zastavení výtahu ve stanovených úrovních a umožňovaly prioritní řízení výtahu záchrannými četami.
Požadavky nařízení vlády č. 27/2003 Sb., jsou podrobněji rozvedeny v příslušných technických normách. Požární a evakuační výtahy musí být opatřeny dostatečnou ochranou, řízením a signalizací. K základním normovým požadavkům na požární a evakuační výtahy patří zejména požadavky na kabinu výtahu, na rychlost zdvihu, na řídící systémy, komunikační systémy při požárním zásahu a na napájení.
Kabina výtahů
Kabina požárních a evakuačních výtahů musí být dle ČSN 73 0802 nebo ČSN 73 0804 z nehořlavých nebo nesnadno hořlavých hmot o minimálních rozměrech 1100 x 2100 mm a nosnosti nejméně 5 kN, umožňující dopravu osob ležících na nosítkách. Dle ČSN EN 81-72 je minimální požadovaná nosnost 1000 kg a kabina musí být ve střeše opatřena nouzovým poklopem pro vyprošťování osob uvězněných v kabině výtahu. V nových objektech zdravotnických zařízení musí mít kabina evakuačního výtahu minimální rozměry 1200 x 2300 mm, umožňující kromě přepravy osob rovněž dopravu přemístitelného lůžka o rozměrech 900 x 2000 mm, včetně obsluhy.
Rychlost zdvihu
Dle ČSN EN 81-72 musí požární výtah dosáhnout nejvyššího podlaží od úrovně pro přístup jednotky hasičského záchranného sboru do 60 sekund po zavření výtahových dveří. Obdobný požadavek stanoví i ČSN 27 4014 pro evakuační výtah. Evakuační a požární výtahy musí mít dle ČSN 73 0802 a ČSN 73 0804 takovou jmenovitou rychlost, aby doba jedné jízdy do nejvýše umístěného užitného podlaží nepřesáhla 2,5 minuty. Přičemž doba jedné jízdy výtahu zahrnuje dobu k překonání výškového rozdílu, časové ztráty rozjezdem a dojezdem výtahu (asi 0,1 minuty), časové ztráty vzniklé otevřením a zavřením výtahu (asi 0,3 minuty) a dobu potřebnou k nástupu a výstupu osob (asi 0,1 minuty na osobu). Jedna jízda zahrnuje jízdu z výchozí stanice do místa evakuace a zpět.
Řídící systémy
Dle ČSN 73 0802 a ČSN 73 0804 se požaduje, aby v případě požáru bylo umožněno sjetí klece do určené stanice buď impulsem automatického požárního hlásiče nebo přivoláním pomocí klíčového spínače; výtah musí zůstat vyřazen z normálního provozu a být připraven pro evakuaci osob (evakuační výtah) nebo pro provoz s jednotkami hasičského záchranného sboru (požární výtah) pomocí zvláštního ovládání z kabiny výtahu.
Podrobněji jsou pak řídící systémy pro požární výtahy uvedeny v ČSN EN 81-72 a obdobně pro evakuační výtahy v ČSN 27 4014.
Dle ČSN EN 81-72 musí být spínač požárního výtahu umístěn na nástupišti určeném jako přístupová úroveň pro jednotky hasičského záchranného sboru. Spínač musí být umístěn do vzdálenosti 2 m od požárního výtahu a označen piktogramem požárních výtahů. Ovládání spínače požárních výtahů se provádí pomocí klíče pro nouzové odjišťování. Spínač má dvě polohy označené „1“ a „0“. V poloze „1“ je výtah připraven pro zásah jednotky hasičského záchranného sboru. Tato poloha má dvě fáze.
Fáze 1 (přednost přivolání výtahu) může být zahájena manuálně nebo samočinně. V této fázi se všechny ovladače na nástupištích a ovladače v kleci požárního výtahu stávají neúčinnými a již zaznamenané požadavky se zruší. Ovladač pro otevírání dveří a nouzové signalizace zůstává funkční. Požární výtah po příjezdu na úroveň pro zásah jednotky hasičského záchranného sboru zůstává s otevřenými klecovými a šachetními dveřmi. Požární výtah jedoucí směrem od přístupové úrovně pro zásah jednotky hasičského záchranného sboru musí normálně zastavit v nejbližší možné stanici a bez otevření dveří se musí vrátit do přístupové úrovně pro zásah jednotky hasičského záchranného sboru.
Fáze 2 (používání výtahu s ovládáním pro hasiče) nastane poté, co výtah stojí v příslušné úrovni pro zásah jednotky s otevřenými dveřmi.
Zapnutím spínače požárního výtahu musí zůstat ve funkci všechna bezpečnostní zařízení výtahu (elektrická i mechanická). Funkce spínače požárního výtahu nesmí narušit činnost revizní jízdy, činnost spínače nouzové signalizace nebo činnost elektrického nouzového provozu.
Na obdobném principu je založen i řídící systém evakuačních výtahů, který se skládá z fáze 1 – zahájení evakuačního provozu a fáze 2 – evakuační provoz.
Komunikační systémy
Požární výtah musí mít komunikační systém nebo podobné zařízení pro obousměrnou komunikaci s použitím interaktivního duplexního systému, který musí být aktivní, když se požární výtah nachází ve fázi 1 a 2, a to mezi klecí požárního výtahu a přístupovou úrovní pro zásah jednotek hasičského záchranného sboru a strojovnou výtahu. Komunikační zařízení mezi kabinou výtahu a přístupovou úrovní pro zásah jednotky hasičského záchranného sboru musí být vybaveno mikrofonem a reproduktorem a nikoli telefonním sluchátkem.
Napájení požárního a evakuačního výtahu
Elektrické rozvody zajišťující funkci nebo ovládání požárních či evakuačních výtahů musí mít zajištěnou dodávku elektrické energie alespoň ze dvou na sobě nezávislých napájecích zdrojů, z nichž každý musí mít takový výkon, aby při přerušení dodávky z jednoho zdroje byly dodávky plně zajištěny po dobu předpokládané funkce zařízení ze zdroje druhého. Zajištěná dodávka elektrické energie musí být minimálně po dobu 45 minut.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.