Dopravní značení v podniku

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová

Musí mít podnik vlastní dopravní řád? Existuje nějaká vzorová předloha, na základě které je možné po podniku rozmístit dopravní značení a je možné mimopodniková vozidla donutit, aby dodržovala dopravní značení?

Podle ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků označována jako účelová komunikace. Tím se má na mysli veřejně přístupná účelová komunikace a pro tu platí, že příslušný silniční správní úřad může na návrh vlastníka účelové komunikace a po projednání s příslušným orgánem Policie České republiky upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci, pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka. Ustanovení § 7 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích se týká účelových komunikací veřejných, zatímco v dalším odstavci definuje zákon neveřejnou účelovou komunikaci. Neveřejná účelová komunikace je taková, která je v uzavřeném prostoru nebo objektu a slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu. V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad. Dále platí podle ustanovení § 77 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), že "místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a zařízení pro provozní informace stanoví na veřejně přístupné účelové komunikaci vlastník se souhlasem příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností a po předchozím písemném stanovisku příslušného orgánu policie." S těmito úřady je proto třeba jednat nejprve o tom, o jaký typ účelové komunikace se jedná, a následně o možnosti rozmístění dopravních značek. V okamžiku, kdy příslušný silniční správní úřad povolí jejich rozmístění na účelové komunikaci, stávají se dopravní značky nedílnou součástí pozemní komunikace a platí, že musí být dodržovány stejně jako značky na veřejné komunikaci a když by došlo k jejich nedodržení, např. porušení značky "dej přednost v jízdě" a stala se havárie, pak by to vyšetřovala policie stejně jako každý přestupek na silnici. Zákoník práce ani žádné prováděcí nařízení vlády k zákoníku práce z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci tuto povinnost výslovně nestanoví. Z hlediska zákoníku práce je otázka bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na dopravních komunikacích a ve venkovních prostorách je upravena nařízením vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí. V příloze k tomuto nařízení vlády v části 5. jsou upraveny zásady bezpečnosti pro dopravní komunikace a nebezpečný prostor a v části 9. pro venkovní pracoviště.

JUDr. Eva Dandová

Autor článku: 

Komentáře

Odpověď mimo mísu

30.03.2008 - 21:32 Ivan
Myslím, že jste zapomněla zdůraznit, že místní úpravu provozu může samozřejmě stanovit i vlastník neveřejné účelové komunikace (aniž by ji musel projednávat), přičemž ta je pak plně závazná.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail