Ve svátek se nepracuje

Zdroj: 

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Zaměstnavatel nám plánuje směny do klasického stolního kalendáře, kde vidí, kdy je v sobotu svátek. V tuto sobotu nám směnu nenaplánuje. Ostatní soboty pracujeme. Tím pádem nám chybí za tuto sobotu hodiny, a buď si je napracujeme, nebo je máme mínusové. Také máme úkolovou mzdu, a tedy i tržba za tuto sobotu nám chybí. Postupuje zaměstnavatel správně?

Odpověď je jednoduchá – zaměstnavatel nepostupuje správně. Abych Vám však mohla odpovědět zcela přesně, tak bych musela znát Váš harmonogram směn, tedy vědět, zda pracujete v pravidelném týdenním rozvrhu, například pondělí až pátek směna 7 hodin a v sobotu 5 hodin, nebo zda pracujete nerovnoměrně a zaměstnavatel Vaši pracovní dobu vyrovnává v nějakém delším období, např. 26 týdenním, a to z Vašeho dotazu nevyplývá.

Ať tak či tak obecně platí, že ve svátek se nepracuje, již bylo psáno v Bibli „den sváteční světiti budeš“. Proto když Vám odpadne směna z důvodu svátku (to je jedno, jestli to je sobota nebo pondělí), tak tu dobu nemůžete napracovávat a zaměstnavatel Vám tyto hodiny nemůže odečítat z Vaší odpracované doby. To platí obecně pro všechny rozvrhy.

Zaměstnanci v kancelářích si také nenapracovávají například Pondělí velikonoční. Když vyjde na obecním úřadu svátek na pondělí (jako jsem uvedla Pondělí velikonoční) a je zavřeno, tak v následujících dnech nemají otevřeno pro veřejnost například místo do 16 hod. do 18 hod., aby si napracovali hodiny, které neodpracovali. A to platí obecně pro všechny zaměstnance, ať pracují v rovnoměrném rozvrhu nebo v nerovnoměrném. Žádný zaměstnanec ve svátek nepracuje, to je zásada.

Skutečnost, že například řidiči MHD, lékaři nebo i prodavači v supermarketech ve svátek pracují, je jen výjimka z obecného zákazu práce ve svátek. Zákon připouští práci ve svátek jen u přesně určeného okruhu zaměstnanců, a také jim ji řádně kompenzuje - za dobu práce ve svátek přísluší zaměstnanci dosažená mzda a náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek, které mu zaměstnavatel poskytne nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po výkonu práce ve svátek nebo v jinak dohodnuté době. Ten zaměstnanec tedy dostane za práci ve svátek volno v jiný den, protože platí, že ve svátek se nepracuje.

Vás ale asi trochu mate skutečnost, že jste odměňováni hodinovou (úkolovou) mzdou. Je pravda, že úředníkům na obecním úřadě žádná mzda neujde, i kdyby v prosinci vyšly všechny tři vánoční svátky na všední dny, pořád mají svoji stálou měsíční mzdu. Pro Vás ale má zákon také řešení. V ustanovení § 115 odst. 3 ZP se jasně stanoví: „Zaměstnanci, který nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo jeho části za mzdu nebo část mzdy, která mu ušla v důsledku svátku.“ To znamená, že za hodiny, které Vám odpadly, a o ně byste měli mít nižší mzdu, musíte dostat náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku.

Tedy shrnuji – v důsledku svátku, kdy máte zavřenou prodejnu, Vám zaměstnavatel nemůže odečítat žádné hodiny z odpracované doby a musí Vám je kompenzovat, jak stanoví zákon (§ 115 odst. 3 ZP).

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail