Nejnovější kampaň Evropské agentury pro BOZP (EU-OSHA), tentokrát zaměřenou na bezpečnou a zdravou práci v digitálním věku, zahájí evropský komisař pro pracovní místa a sociální práva Nicolas Schmit během Evropského týdne bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který probíhá právě nyní (23. - 27. října). Kampaň pro období 2023–2025 zvyšuje povědomí o digitalizaci a BOZP a poskytuje další praktické zdroje. Můžete se do ní zapojit i vy.
Digitální technologie nabízejí pracovníkům a zaměstnavatelům na mnoha pracovištích a ve všech odvětvích více příležitostí, ale také představují větší výzvy a rizika z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví.
Cílem kampaně je:
Podle průzkumu ESENER agentury EU-OSHA z roku 2019 naprostá většina podniků v EU integrovala do svých činností digitální technologie, přičemž pouze 6 % z nich uvedlo, že je nepoužívají. Navzdory rostoucí míře využívání robotů, notebooků, chytrých telefonů nebo nositelných zařízení se však na méně než jednom ze čtyř pracovišť (24 %) v EU diskutuje o možném dopadu těchto technologií na bezpečnost a ochranu zdraví pracovníků.
Tento průzkum odhalil důkazy o tom, že zvýšené využívání digitálních technologií na pracovišti je spojeno s psychosociálními riziky, jako je časová tíseň, nedostatečná komunikace nebo spolupráce, nejistota zaměstnání a dlouhé pracovní směny nebo nepravidelná pracovní doba.
V průzkumu Situace v oblasti BOZP agentury EU-OSHA z roku 2022 pracovníci uvedli, že digitální technologie vedou k tomu, že pracují sami (44 %), zvyšuje se dohled nad nimi na pracovišti (37 %), snižuje se jejich pracovní samostatnost (19 %), určuje rychlost nebo tempo práce (52 %) a zvyšuje jejich pracovní zátěž (33 %). Respondenti pracující z domova vykázali nárůst pracovní zátěže (33,2 %), rychlost nebo tempo práce udávané digitálními technologiemi (61,2 %), sociální izolaci (56,8 %) a značnou časovou tíseň nebo pracovní přetížení (46,9 %) častěji než zaměstnaná populace celkem.
Rizikům souvisejícím s rostoucí digitalizací pracoviště můžeme předcházet a řídit je tímto způsobem:
Kampaň se zaměřuje na několik prioritních oblastí, které se zabývají konkrétním tématem souvisejícím s digitalizací na pracovišti. Doprovází ji široká škála materiálů, včetně zpráv, informačních přehledů, infografik a případových studií.
K prioritním oblastem kampaně patří:
V rámci těchto kampaní se vypracovává celá řada propagačních a informačních materiálů a pořádá se mnoho osvětových akcí. Zvláště můžeme vyzdvihnout akce zaměřené na vzájemné sdílení osvědčených postupů a Ceny za správnou praxi v rámci kampaně Zdravé pracoviště (soutěž ocení organizace, které vynikajícím a inovativním způsobem přispívají k BOZP tím, že předcházejí rizikům souvisejícím s digitální transformací na pracovišti); summit kampaně a Filmovou cenu v rámci kampaně Zdravé pracoviště. Nejvýznamnější událostí kampaně Zdravé pracoviště je Evropský týden bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který se koná každoročně v říjnu (43. kalendářní týden). Speciální filmové projekce, akce na sociálních médiích, konference, výstavy, soutěže a vzdělávací akce představují pouze některé z aktivit pořádaných na oslavu Evropského týdne. Akce se těší nadstandardní pozornosti médií. Můžete se zapojit i vy. Například účastí v soutěži na sociálních sítích Výzkumného ústavu bezpečnosti práce - viz tento článek. Nebo se můžete také stát partnery nebo mediálními partnery kampaně.
Sdělení z kampaní se předává podnikům prostřednictvím národních kontaktních míst, oficiálních partnerů kampaně, mediálních partnerů, sociálních partnerů a jiných prostředníků, kteří propagují kampaň a její materiály a aktivně se účastní akcí.
Informace ke kampani můžete čerpat na webových stránkách kampaně, například z těchto materiálů:
Tyto kampaně jsou největší svého druhu na světě, přičemž každá má jasně vymezené téma. Mezi témata předchozích kampaní patřila například propagace hodnocení a prevence rizik či zvyšování povědomí o udržitelné práci a ochrana pracovníků před nebezpečnými látkami. Kampaně se zaměřují především na malé a střední podniky a zranitelné skupiny pracovníků, čímž se zajistí, že každá kampaň osloví ty, kteří potřebují podporu nejvíce.
Sledujte aktivity a akce v sociálních médiích:
#EUhealthyworkplaces
Informujte se u národního kontaktního místa o akcích konaných ve vaší zemi:
https://healthy-workplaces.osha.europa.eu/cs/campaign-partners/national-focal-points
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.