Nejasnosti týkající se koordinátorů BOZP na staveništi

Zdroj: 
Na dotaz odpověděl Ing. Václav Kápl.

Chci se zeptat na § 14 zákona č. 309/2006 Sb. Kdo určí (popřípadě je někde určeno) "rozsah a složitost díla"? Co přesně znamená definice "ve fázi přípravy díla"? Je vždy nutné určit dle tohoto paragrafu koordinátora ve fázi přípravy? Dle mého názoru je to napsáno tak nešťastně, že si to každý vykládá po svém.

Podobně jako neexistuje jednoznačné vysvětlení pojmu uvedeného v § 9 odst. 4 písm. b) z. č. 309/2006 Sb. (zajistit dostatečný počet odborně způsobilých osob), není ani stanoveno, co znamená „určit potřebný počet koordinátorů“. Lze si jen obtížně představit nějaká kriteria, která by blíže specifikovala zaměstnavateli či v našem případě zadavateli bližší výklad uvedených pojmů. Přesto se však domnívám, že v našem případě je vyřešení celkem jednoduché. Dojít by k němu mělo v okamžiku, kdy zadavatel stavby vstoupí do jednání s vybraným koordinátorem pro příslušnou fázi. (Tímto koordinátorem může být právnická osoba nebo fyzická osoba). A na tomto jednání by mělo dojít zejména ze strany potencionálního koordinátora k přijetí stanoviska, zda při daném rozsahu a složitosti díla je schopen naplnit všechny povinnosti, které mu ukládá § 18 z. č. 309/2006 Sb. a § 7 resp. § 8 nařízení vlády č. 591/2006 Sb. Možná se toto vyjádření z pohledu koordinátorů bude jevit alibistické, ale principiálněji reálné. Jedná se o smluvní vztah, do kterého si vstupující subjekt musí uvědomit i všechny následky toho, co se stane, pokud tento smluvní vztah (navíc upravený obecně závaznými předpisy) nedodrží. Zhotovitel v obchodních vztazích má též různá rizika jako např. nedodržení termínu dokončení a nikdo mu neupravuje a nestanovuje, že podle norem např. beton tvrdne 30 dní a on proto není schopen dohodnutý termín dodržet, a proto se bude bránit (neúspěšně) sankcím z prodlení, které zadavatel u něj uplatní. Obdobně koordinátorovi při neplnění jeho povinností hrozí sankce ze strany dozorných orgánů (zák. o inspekci § 30 odst. 1 písm. za) a v případě např. nějakého úrazu či havárie na stavbě může být s ním vedeno i trestně právní řízení. Již jsem se v praxi setkal s tím, že koordinátor, kterému bylo vytýkáno, že si neplní své povinnosti ze zákona, se hájil (neúspěšně) tím, že se zadavatelem podepsal smlouvu, že za dohodnutou cenu bude na stavbě jednou za měsíc a to on plní. Kdyby měl být na stavbě častěji, aby splnil vše, co mu zákon ukládá, tak by to musel dělat na své náklady, protože zadavatel mu víc nezaplatí…

Co se týče pojmu „ve fázi přípravy díla“, tak doposud se toto vázalo na vyhl. č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, resp. i v budoucnu (tato vyhláška má být v krátké době zrušena) budeme pojem vykládat ve spojitosti s dokončením projektové dokumentace pro stavbu (nyní se jedná o projektovou dokumentaci pro vydání stavebního povolení).

Co se týče určování koordinátorů, tak zadavatel stavby musí v době přípravy stavby (nejpozději při zadávání objednávky projektantovi pro zpracování projektové dokumentace pro stavební povolení) učinit úvahu, zda jím zamýšlená stavba bude či nebude splňovat parametry dle z. č. 309/2006 Sb., tzn. , že pokud budou splněna všechna tři kriteria (stavbu bude realizovat více zhotovitelů - hlavní + subdodavatelé, bude na ní vydáno ohlášení nebo stavební povolení a rozsahem přesáhne 500 pracovních dní v přepočtu na jednu fyzickou osobu, resp. více jak 30 dní, kdy více než 1 den bude na stavbě více jak 20 pracovníků) musí určit koordinátora ve fázi přípravy stavby (mimo jiné zajišťuje tento koordinátor, aby plán BOZP, jehož zpracování má zadavatel zajistit, splňoval požadavky zákona a aby v projektové dokumentaci byly v dokumentaci zpracovány požadavky na BOZP při udržovacích pracích) a následně pak určuje koordinátora ve fázi realizace (musí být určen nejpozději 8 dní před předáním staveniště zhotoviteli). Pokud není splněno některé ze tří výše uvedených kriterií, tak se koordinátoři neurčují, ale zadavateli zůstávají povinnosti ze zákona, které mu ukládají doručit na OIP oznámení o zahájení prací (při překročení rozsahu stavby) a zajistit zpracování plánu BOZP (opět při překročení rozsahu stavby a v případech podle nařízení vlády č. 591/2006 Sb. příloha č. 5).

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail