Havárie a nehody s nebezpečnými látkami

Zdroj: 

Co udělat pro to, aby přeprava nebezpečných látek byla co nejbezpečnější, tj. bez negativního dopadu na lidi a životní prostředí?

Po vstupu České republiky do Evropské unie vzrostl na silnicích a dálnicích počet dopravních nehod a to díky většímu počtu nejen osobních i nákladních vozidel a autobusů, ale i kamionů a cisteren, které republikou projíždějí. Každý týden slyšíme zprávy o velkých nehodách, které často zastaví provoz na silnicích a dálnicích na několik hodiny a kdy často dochází ke zranění nebo úmrtí osob. Zvlášť nebezpečné jsou nehody nákladních vozidel a kamionů, kdy dochází k úniku ropných látek (např. nádrže obsahují 1000  a více litrů nafty), které se při proražení nádrže nebo poškození potrubí dostávají na silnice a do přírody. Ještě nebezpečnější je, když dojde k havárii cisteren, které vozí různé chemikálie a jiné nebezpečné látky. Tam už nejde o tisíce, ale desetitisíce nebezpečných látek, které mohou způsobit velkou havárii a škodu.

Otázka je – co udělat při havárii, aby únik a škoda byly co nejmenší?

K velké havárii cisterny s vlekem došlo 4. června 2005 dopoledne u Poděbrad za kruhovým objezdem. Podle tiskových zpráv to byla největší nehoda posledních let, do půdy unikly tisíce litrů nafty a benzinu. Následky mohly být ještě horší, nebýt rychlého a pohotového zásahu hasičů. Dnešní profesionální hasiči už mají ve své výbavě prostředky, které jim umožňují rychle zastavit unikající nebezpečné látky – havarijní tmely a těsnící desky na proražené nádrže a cisterny, bandáže, vany a skládací nádrže, čerpadla atd. Použití těchto a dalších prostředků jim umožňuje, aby úniky nebezpečných látek byly co nejmenší. na úniky agresivních chemikálií používají speciální sudy s UN kodem z polyethylenu POLYOVERPACK 95 a 110, do kterého je možné během 20 vteřin neprodyšně uzavřít 200 litrový barel s nebezpečnou látkou.

Co doporučit řidičům a provozovatelům vozidel, které přepravují nebezpečné látky?

Podle zákona by všichni řidiči, přepravující nebezpečné látky, a to i zahraniční, měli mít ve své povinné výbavě soupravu ADR, která by měla obsahovat havarijní prostředky pro pomoc v případě nehody. Samozřejmě je nezbytné umět ji použít. Bohužel, jak potvrzují zkušenosti hasičů, řidiči ve většině případů tyto soupravy nemají, nebo tyto soupravy neobsahují základní prostředky na zamezení úniku nebezpečných látek – např. havarijní tmely a těsnící desky na proražené nádrže a cisterny, popřípadě je řidiči neumějí používat a čekají až na příjezd hasičů.

I když to zatím není povinné, měli by mít všichni řidič nákladních vozidel a autobusů, kde jsou velké nádrže na pohonné hmoty havarijní soupravy, obsahující základní vybavení na zastavení úniku ropných látek. V případě nehody, kdy dojde k proražení nádrže, potrubí, převodovky, motoru nebo chladiče je pak možné během několika vteřin použít havarijní tmel nebo desku na utěsnění porušeného místa. tím se zabrání úniku kapalin a omezí se podstatně množství práce i škoda vzniklá na vozovce. Když vyteče celá nádrž na silnici, dojde často k závažnému znečištění nejen vozovky, ale i nejbližšího okolí. Čím později se začíná s likvidací škody, tím horší jsou její následky.

Máte už havarijní soupravy?

Společnost HappyEnd už 11 let spolupracuje s hasiči, a prostředky, které jim dodává na zastavení úniku a úklid nebezpečných látek, jim pomáhají v jejich obtížné práci. Svou nabídku HappyEnd ovšem neomezuje pouze na profesionální hasičské sbory, řadu let dodává havarijní soupravy, které jsou určeny pro osobní i nákladní vozidla, kamiony, cisterny, chaty, dílny, malé i velké průmyslové haly, sklady PHM  i chemikálií, čerpací i přečerpávací stanice, garáže, obchodní haly, letiště.

Mezi základní havarijní soupravy patří:

  • KRZ kufřík rychlé záchrany pro osobní auta, domácnosti, chaty a malé dílny
  • HS-G – úklidové soupravy
  • HS-O – olejové soupravy
  • HS-CH – chemické soupravy
  • HS-ADR – úklidové, olejové a chemické soupravy

Obal, velikost a náplň těchto souprav se řídí potřebami každého zákazníka, např.:

  • kufříky, tašky, plastové sudy, plastové uzamykací nádoby na kolečkách, kontejnery
  • sypké a textilní sorbenty, rohože, hady, utěrky, polštáře, havarijní tmely a těsnící desky, rukavice, respirátory, baterky, chemická světla, brýle, výstražné návěsti, lopatky atd.

Poznámka: studená chemická světla OMNIGLOW se velmi osvědčila, nejen bílá a žlutá na osvětlení venku nebo uvnitř objektů, ale také červená na označení místa nehody nebo na odstavená vozidla, svítí až 12 hodin.

Pokud máte zájem o havarijní soupravy, rádi vám zašleme katalog „Prostředky pro řešení úniku kapalin“, kde si můžete havarijní soupravu vybrat, nebo vám sestavíme soupravu dle vašich požadavků. Náš technik vás v případě potřeby navštíví a pomůže při výběru soupravy.

Ze zkušeností jednotlivců i společností vyplývá, že havarijní soupravy jsou důležité a není možné se spoléhat na to, že se zatím nic nestalo. Proto jsou i součástí havarijních plánů.

Alois Lošťák, HappyEnd, a.s., lostak@happyend.cz

ZDROJ:
Lošťák, Alois. Havárie a nehody s nebezpečnými látkami. Inovace, č. 2, 2005, s. 17 – 19.

Autor článku: 

Komentáře

nehody?

30.04.2006 - 16:20 chemik
Kdepak najdeme nějaké prumyslove havarie, ktere se staly ve svete mezi lety 1992-1993?Kdopak mi poradi?

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail