Efektivní komunikace a BOZP

Zdroj: 

V rámci projektu Předávání informací v oblasti BOZP, krizového řízení a ochrany obyvatelstva pro širokou veřejnost prostřednictvím technologických trendů se konal 30. 5. workshop Efektivní komunikace a BOZP, a to v prezenční i online podobě. Workshop pořádal Výzkumný ústav bezpečnosti práce. Při té příležitosti byla představena postavička Bozpík (viz úvodní obrázek), která nás do budoucna bude provázet coby rádce v této rozsáhlé oblasti.

Projekt, jehož cílem je mimo jiné zefektivnění komunikačního přístupu k BOZP a zatraktivnění tohoto oboru, krátce představil Josef Senčík z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce. V rámci projektu by mělo dojít k úpravám portálu BOZPinfo, zvláště zjednodušit vyhledávání a rozšířit problematiku bezpečnosti práce, ochrany zdraví a požární ochrany ještě o krizové řízení a ochranu obyvatelstva.

A jak tedy zlepšit komunikaci v BOZP? Školení bezpečnosti práce a ochrany zdraví většina z nás má spojené s nudným čtením nějakých předpisů, z kterého druhý den nevíme nic. Jak zefektivnit školení bezpečnosti práce, aby si zaměstnanci jeho obsah lépe zapamatovali?  Na to přišli odpovědět a dát užitečné tipy odborníci na komunikaci - František Tlapák, Petra Pruden a Vítězslav Klement.

Postavte prezentaci na tom, jací jste, buďte pravdiví,“ říká František Tlapák, lektor, kouč a zkušený komunikátor. Vyjděte vstříc lidem, kteří vás poslouchají - přizpůsobte školení cílové skupině, mluvte srozumitelně, zvolte vhodné tempo řeči. Sledujte publikum a rychle reagujte na poznámku nebo dotaz. Sdělte posluchačům, jaký z toho budou mít užitek, proč by vás měli poslouchat, a naopak o co přijdou, když vás poslouchat nebudou. Nezapomeňte, že rozhodování je emoční, prodáváte pocit, podobně jako kadeřník prodává pocit z nového účesu a prodejce aut pocit z nového auta.

Myslete také na to, že mohou nastat komunikační bariéry. Může to být špatně zvolený jazyk, přístup k lidem v dané situaci, okolní ruch, nenaladěný, nesoustředěný člověk apod.

Pozornost je vzácná komodita, omezený zdroj,“ říká Petra Pruden, copywriterka s přesahem do marketingu a psychologie. Podpořte pozornost vizuálními prvky. Vhodné je zařazovat obrázky, videa, příklady z praxe. Čím konkrétnější jste, tím lépe si druzí dokážou představit jednotlivé situace. Zmiňte benefity školení a zapojte účastníky do dění. Podpořte motivaci například kvízem, soutěží s drobnými cenami.

Vymyslete scénář nebezpečné situace na pracovišti, kdy účastníci školení navrhnou správný bezpečnostní postup a zásady prevence. Nebo ukažte obrázek pracovníka, který nemá celé bezpečnostní vybavení, a účastníci budou hádat, jaké osobní ochranné pracovní prostředky mu chybí. Oblíbené jsou obrázky a videa s chybami. Můžete takto pracovat ve skupinkách i jednotlivě. (Takové zpestření školení potvrzuje i jedna z účastnic workshopu. Pracovníci na stavbě soutěžili o basu piva.) Na závěr školení/vystoupení můžete dát krátký anonymní dotazník, zda se posluchačům školení líbilo, zda všemu rozuměli.

Jakým způsobem se ubírá komunikace do budoucna, nastínil Vítězslav Klement, též zkušený lektor. Pokud chcete zaujmout e-maily, které jsou sice jednoduchou cestou, jak dostat informace k ostatním, ale většinou je nikdo nečte, musíte zaujmout už předmětem e-mailu tak, aby ten váš e-mail se vymykal standardu. Vhodně zprávu načasujte, na konci shrňte nejdůležitější, vyhýbejte se dlouhým a nevýstižným textům. Ve vymýšlení jakéhokoliv sdělení nám může pomoci umělá inteligence. „Je v počtu neuronů na stejné úrovni jako ježek, chytřejší verze na úrovni veverky, ale dokáže i v těchto případech pomoci. Slouží pro inspiraci, nikoli jako řešení, dokáže zjednodušit základní vymýšlení, třeba scénář rozhovoru. Nebojte se toho, zkoušejte a naučte se s tím pracovat,“ říká Vítězslav Klement. Je vidět, že ani humor nemusí být školiteli cizí.

Využívejte také sociální sítě, mobilní aplikace k poskytování informací o bezpečnostních výstrahách. Vytvořte interní skupinu na facebooku nebo linkedinu, kde zaměstnanci mohou sdílet své zkušenosti, nápady a informace; interní youtube kanál, kde můžete sdílet výuková videa apod. Využijte třeba platformu slack k interní komunikaci mezi týmy; instagram k prezentaci firemní kultury a každodenního života zaměstnanců. 

Při vzdělávání, učení se bezpečných postupů se čím dál častěji využívá rozšířená realita nebo virtuální realita, jejímž prostřednictvím si můžete určité postupy nebo například rizikové práce vyzkoušet nanečisto. Virtuální realita je budoucnost vzdělávání nejen zaměstnanců.

V rámci výše uvedeného projektu se bude na podzim 2023 konat další workshop. Svoje tipy na tematické zaměření workshopu můžete psát do diskuze pod článkem.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail