Dopravní nehoda při návratu ze služební cesty. Jak ji odškodnit?

Zdroj: 

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Jak postupovat při tomto pracovním úrazu? Zaměstnankyně se vracela ze služební cesty a vlivem mikrospánku vjela do protisměru, srazila značku a poškodila betonový mostek. Nehodu šetří policie. Cestu měla schválenou vedením společnosti, školení vedoucích zaměstnanců i řidičů - referentů se zúčastnila. Jí samotné se téměř nic nestalo, pouze utrpěla drobný úraz nohy. Ale byla v pracovní neschopnosti delší než 3 dny. Úraz je samozřejmě uznán jako pracovní, ale jak je to s odškodněním? Plné, částečné, nebo žádné?

Tady Vám asi moc neporadím, to si budete muset rozhodnout sami. Předně ale musíte dokonale ten úraz vyšetřit. Samozřejmě, že nikdo nepochybuje o tom, že mikrospánek může přijít kdykoliv a že podobná nehoda se může stát komukoliv za dodržení všech bezpečnostních předpisů, řidič je jen člověk. A na druhé straně zaměstnavatelova odpovědnost je objektivní, takže i takový úraz je úraz pracovní.

Vy si musíte zjistit, o jakou služební cestu šlo, jak byla dlouhá, co na té cestě dotyčná dělala pro zaměstnavatele, od kdy do kdy. Jestli tam měla nějaký nepřetržitý odpočinek mezi směnami, kdy pak vyjela na zpáteční cestu, a hlavně, jak dlouho dotyčná řídila, jestli dodržela povinné bezpečnostní přestávky. Podle toho pak budete moci rozhodnout, jestli se budete nějakou částí deliberovat z odškodnění. V případě, že by se prokázalo, že například dotyčná nedodržela bezpečnostní přestávku (a to se na cestách domů stává, že zaměstnanci pospíchají, aby byli co nejdříve doma), tak v tom případě bych se určitě deliberovala (např. o 30 %), aby to byla výstraha pro ostatní řidiče zaměstnavatele. Podle nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky totiž platí, že zaměstnavatel je povinen zajistit, aby nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu.

Nakonec vás asi do nějaké deliberace bude nutit i pojišťovna, takže i proto doporučuji důkladně úraz vyšetřit.

Autor článku: 

Komentáře

Zavinění

24.09.2019 - 07:33 Radoslav Vlasák
Snad jenom doplněk - často se případné zavinění dopravní nehody posuzovalo zejména podle toho, koho za viníka označily orgány Policie ČR. Vycházelo se z toho, že k částečnému či úplnému zproštění se odpovědnosti zaměstnavatele stačila skutečnost, že Policie ČR označila za viníka (tedy za někoho, kdo nedodržel dopravní předpisy) právě poškozeného řidiče. Konstrukt byl jednoduchý - řidič vlastní platný řidičský průkaz, je tedy prokazatelně seznámen s dopravními předpisy (ty jsou brány v tomto případě na roveň předpisům bezpečnostním), a jejich dodržování je vyžadováno a kontrolováno právě orgány Policie ČR při dopravních kontrolách. Pokud bylo (opět policejními orgány) zjištěno, že jedinou příčinou dopravní nehody bylo právě toto nedodržení dopravních předpisů, mohl zaměstnavatel přistoupit i k úplnému zproštění se odpovědnosti. Obdobně někdy postupovaly (a možná i dnes postupují) orgány příslušné tzv. úrazové pojišťovny, kdy argumentovaly právě zmíněnými závěry policejních orgánů.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail