Rozdělení kompetencí mezi inspektoráty práce a úřady práce

Dne 1. července 2005 nabyl účinnosti zákon o inspekci práce (zák. č. 251/2005 Sb.) a vznikla zcela nová instituce – Státní úřad inspekce práce se sídlem v Opavě. Zároveň zanikl Český úřad bezpečnosti práce a jemu podřízené inspektoráty bezpečnosti práce.

Aby byly služby inspekce práce co nejvíce dostupné veřejnosti, vznikají postupně, prakticky ve všech sídlech bývalých okresů, kontaktní místa inspekce práce. Základní činnost Kanceláře vedení Státního úřadu inspekce práce se sídlem v Opavě se bude postupně dále rozšiřovat.

Kontroly dodržování pracovněprávních předpisů u zaměstnavatelů už od 1. 7. 2005 nespadají výlučně do kompetence úřadů práce, jako tomu bylo od roku 1991. Pokud je občan přesvědčen, že zaměstnavatel porušuje pracovněprávní předpisy, může se obracet také na Státní úřad inspekce práce a jemu podřízené oblastní inspektoráty práce.

Inspektoráty práce kontrolují dodržování právních předpisů mimo jiné v oblastech uzavírání, změn a ukončování pracovního poměru, pracovní doby, doby odpočinku, dovolené, překážek v práci, mzdy nebo platu, náhrady mzdy nebo platu, náhrady cestovních výdajů, zaměstnávání žen a mladistvých, dodržování kolektivních smluv a vnitřních předpisů a samozřejmě nadále i v oblasti bezpečnosti práce včetně předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení. V jejich kompetenci je nově také kontrola dodržování právních předpisů upravujících povolenou činnost dětí a dodržování zákazu dětské práce.

Úřady práce kontrolují dodržování zákona o zaměstnanosti (zák. č. 435/2004 Sb.) a zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele (zák. č. 118/2000 Sb.). Zabývají se tedy nelegálním zaměstnáváním, diskriminací zájemců o zaměstnání z jakýchkoliv důvodů, tzv. „švarcsystémem“, zprostředkováním zaměstnání a kontrolou dodržování dalších povinností zaměstnavatelů vyplývajících jim z těchto zákonů. Jednoduše řečeno - úřady práce se zabývají vztahy, které předcházejí pracovnímu poměru, a nelegálním zaměstnáváním, zatímco oblastní inspektoráty práce se zabývají porušováním povinností vyplývajících z pracovního poměru.

Při zjištěném porušení právních předpisů jsou tyto orgány oprávněny uložit zaměstnavatelům opatření k odstranění zjištěných nedostatků, kontrolovat plnění těchto opatření, popřípadě uložit pokutu, a to za podmínek a v takové výši, jaké stanoví výše uvedené zákony. Státní úřad inspekce práce ani úřady práce ale nejsou oprávněny vymáhat individuální nároky konkrétního zaměstnance (např. peněžní plnění) - toho se mohou zaměstnanci domáhat (v souladu s ustanovením § 207 zákoníku práce) pouze soudní cestou.

ZDROJ:
Beránková, Kateřina. Státní úřad inspekce práce v Opavě rozšíří postupně svou činnost [online]. Praha : MPSV, 2005 [cit. 13-10-2005]. Dostupný z WWW: <http://www.mpsv.cz/files/clanky/1867/071005.pdf>. Dokument ve formátu PDF.

 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail