Zdrojem stresu je celá řada oblastí – lidé, práce, kariéra, rodina, peníze, konflikty, traumatické události apod. Článek se však soustředí pouze na jednu z nich, na oblast práce. V zaměstnání trávíme prakticky v průměru osm a půl hodiny, pětkrát v týdnu a těch je v roce okolo čtyřiceti osmi (bez dovolené), tzn., že ročně investujeme do této oblasti asi dvatisíce čtyřicet hodin svého času. Existují různé zaměstnání, kde je míra stresu buď vyšší nebo nižší.
Pokud se jedinec nachází v pozici podřízeného, má tendenci se domnívat, že za všechny problémy může šéf. Takový postoj však vytváří negativní atmosféru. Měl by usilovat o rozpoznání, za co nese odpovědnost on osobně. Pokud je vedoucí opravdu příčinou stresu, je dobré snažit se s ním o daném problému otevřeně promluvit. Pro takový rozhovor je důležité zvolit vhodný moment a zaujmout přitom pozitivní postoj. Dobrá komunikace v zaměstnání je nejen věc žádoucí, ale i nevyhnutelná. Proto při vzájemném kontaktu musíme dodržovat určité nosné principy, které se časem mohou přeměnit na dobré návyky a které nám pomohou zlepšit komunikaci na pracovišti.
Existuje odborný termín „coping“, kterým se rozumí zvládnutí anebo zvládání působícího stresoru – t.j. nasazení sil do boje se stresem. Používá se i termín „coping strategies“ a představuje „vědomý, racionální“ způsob vyrovnání se s úzkostmi života, s prameny úzkosti. Nejčasteji jde o tři způsoby zvládání:
Způsoby snižování a odbourávání stresu podle odborníků by se daly shrnout do následujících doporučení – relaxujme, utečme, cvičme, jezme a pijme střídmě, vizualizujme, smějme se, vyhledávejme odpočinek a hledejme smysl a naplnění svého života.
Celý článek: HR Web.sk
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.