Při zachraňování jiných musí hasiči myslet také na svoji bezpečnost. Při zásahu jednotky PO je nutné zvolit takový postup, aby byla zajištěna ochrana života a zdraví hasiče i zachraňovaných osob. Mezi osobní ochranné pracovní prostředky patří kvalitní oděv.
Výkon služby v jednotkách požární ochrany (dále jen „jednotka PO“) má dvě rozdílné podoby řízení - organizační nebo operační. Výkonu služby v operačním řízení říkáme zásah, kdy jednotky PO provádějí hašení požárů, záchranné práce při mimořádných událostech nebo plní úkoly na úseku ochrany obyvatelstva. Zásah jednotek probíhá v prostředí mimořádných událostí vyznačujících se dynamickými změnami, těžko rozpoznatelné a zcela nedefinovatelné situace na místě zásahu. Z uvedeného důvodu nelze po oblast operačního řízení zcela aplikovat běžné předpisy v oblasti bezpečnosti práce, ale jen základní principy.
Další zásadní charakteristikou je, že cca 71 000 dobrovolných hasičů, nemá pracovněprávní vztah ani odvozený pracovní poměr s obcí, která jednotku sboru dobrovolných hasičů zřizuje a tak účinnost zákoníku práce je fakticky pro ně a jejich zřizovatele nulová.
Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (MV - GŘ HZS ČR) soustavně sleduje vydávané předpisy na úseku bezpečnosti práce a v případě, že by jimi navrhovaná pravidla dodržování bezpečnosti práce nebyla realizovatelná na místě zásahu, požaduje, aby se na problematiku požárního zásahu nebo záchranných a likvidačních prací při mimořádných událostech nevztahovala. V řadě případů zásahů je postup jednotky PO srovnatelný s postupem definovaným jako jednání s nebezpečím z prodlení.
Přesto je bezpečnost práce pro hasiče při zásahu řešena. Předně vycházíme z toho, že při zásahu jednoty PO musí být zvolený takový postup, aby byla zajištěna ochrana zdraví a životů hasiče i zachraňovaných osob. Základními předpisy upravujícími uvedenou oblast jsou:
Vyhláška 247/2001 Sb. (dále jen „vyhláška“) definuje zejména obecné principy ochrany zdraví a životů hasiče, mezi ně patří:
Uvedené zásady jsou ve vyhlášce včleněny k úkolům hasičů a velitelů jednotek, velitele zásahu a další řídící struktury na místě zásahu. Velitel jednotky (§ 28 odst. 2 vyhlášky) jako základní článek řídící struktury na místě zásahu za účelem snížení rizika ohrožení života a zdraví hasičů jednotky:
Bylo také třeba vyřešit, jak se vyrovnat v mezních situacích ohrožujících život hasiče při záchraně života druhé osoby. Ve vyhlášce jsou dvě důležitá pravidla, která poskytují jistá východiska řešení takových situací:
Mezi zásadní předpisy, kterými se jednotky řídí, patří Bojový řád jednotek PO. Zde jsou charakterizovány jednotlivé druhy zásahů, je stanoven postup zásahu a popsány i očekávané zvláštnosti při tomto zásahu. Kromě toho, že se stanoví z hlediska ochrany životů a zdraví hasičů bezpečný postup provedení zásahu, vždy se upozorňuje na možnosti vzniku charakteristických nebezpečí pro hasiče. Aby se nestále v jednotlivých postupech nemusela problematika jednotlivých nebezpečí opakovat, je v Bojovém řádu jednotek PO samostatná kapitola, která jednotlivá nebezpečí na místě zásahu dopodrobna charakterizuje. V příslušném postupu je pak jen uváděn kurzívou odkaz na uvedený druh nebezpečí.
Bojový řád jednotek PO tak pro hasiče uvádí charakteristiku 21 druhů nebezpečí, která se u různých druhů zásahů jednotek mohou vyskytnout. Tím je provedena obecná analýza rizik z hlediska bezpečnosti práce hasičů a pro jejich bezpečnost na místě zásahu je tato kapitola zásadní. Povinností každé jednotky PO je z uvedených nebezpečí v periodě dvou let prokazatelně hasiče proškolit v rámci tzv. pravidelné odborné přípravy.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.