Článek se zabývá ukazateli smrtelných pracovních úrazů zaznamenaných v České republice v roce 2022 a dále jejich vývojem od roku 2013. Uvádí jejich charakteristiku vyjádřenou příčinami a okolnostmi, nehodami a zdroji nehod. Dále uvádí druh zaměstnání, činnost, úkon a případnou indispozici zraněných zaměstnanců v okamžiku úrazu a také porušené právní předpisy. V příloze je tabulková část s přehledy a časovými řadami ukazatelů pracovní úrazovosti a okolnostmi pracovních úrazů.
Pro charakteristiku smrtelných pracovních úrazů bylo použito pět ze základních atributů úrazového děje, a to: nehoda, zdroj nehody, zdroj úrazu, příčina a druh zranění, které, kromě zdroje úrazu, byly klasifikované podle klasifikačního schématu databáze smrtelných pracovních úrazů.
V následující tabulce č. 5.1 je sestupně podle počtu smrtelných pracovních úrazů v souboru uspořádáno 6 nejfrekventovanějších skupin nehod, které způsobily 62 případů, tj. 71,2 %. Nehody z první skupiny nehod způsobily 16 (18,4 %) smrtelných pracovních úrazů.
V tabulce č. 5.1.1 v tabulkové části analýzy jsou uvedeny časové řady četností skupin nehod zaznamenaných v intervalu let 2018–2022.
V grafu č. 5.1 jsou uvedeny počty smrtelných pracovních úrazů ve skupinách nehod, v nichž došlo k většímu počtu případů v letech 2013–2022.
Tabulka č. 5.1 Smrtelné pracovní úrazy ve vybraných skupinách nehod v ČR v roce 2022 (VÚBP) − výběr z tab. č 5.1.1
pořadí |
kód |
skupina nehod |
počet |
% |
---|---|---|---|---|
1. |
13 |
Havárie silničního nebo zvláštního vozidla (vč. mobilního stroje) |
16 |
18,4 |
2. |
56 |
Pád osoby z lešení, podesty, lávky, plošiny, rampy, z části budovy, stavby a do prohlubně |
12 |
13,8 |
3. |
41 |
Pád na osobu − stroje, předmětu, části stavby a z nich uvolněných částí |
12 |
13,8 |
4. |
21 |
Zachycení, sražení, přejetí, přiražení osoby pohybujícím se strojem (vč. břemenem na něm) |
11 |
12,6 |
5 |
22 |
Udeření, navinutí, říznutí, stisknutí osoby částí stroje, vtažení do nebezpečných míst na stroji |
6 |
6,9 |
6 |
73 |
Kolaps, infarkt, zkrat |
5 |
5,7 |
nejčastěji zastoupené skupiny nehod, celkem z 87 |
62 |
71,2 |
Ve výše uvedených skupinách nehod se výrazněji projevily následující typy nehod:
Většinou se jednalo o silniční dopravní nehody. Nejčastěji šlo o řízení nákladního automobilu a následný střet s jiným vozidlem nebo pevnou překážkou, a to stromem (2 případy). Čelní střet automobilů byl evidován u 6 případů, střet automobilů zezadu byl evidován 1. Jeden řidič při čelním střetu uhořel. Nezapnutý bezpečnostní pás ve vozidle evidován nebyl. Došlo k 1 případu střetu vozidla (traktoru) s vlakem na přejezdu. Jeden případ byl způsoben mikrospánkem řidiče. Zavinění havárií bylo na straně zaměstnance i jiných osob přibližně stejné. Časová řada 2013–2022 je uvedena v tabulce č. 10.
Havárie vozidla a sražení chodce vozidlem (dopravní nehody) v odvětvích:
Pád osoby z lešení, podesty, lávky, plošiny, rampy, z části budovy, stavby a do prohlubně
Bylo evidováno 12 případů, z toho byly tři pády z lešení, kde u dvou byla chybně instalovaná zábradlí. Dva pracovníci spadli ze střechy (z 8 a 9 m), jeden propadl eternitovou střechou a jeden světlíkem (z 6 a 8 m). Další pády byly na staveništi, kdy pracovník spadl z balkonu i se žebříkem, další přepadl přes římsu do nádrže a jeden spadl do nechráněné stavební jámy 8 metrů hluboké. Jeden případ se stal pádem osoby do kanalizace při vsunování hadice s krtkem a jeden pád byl z plošiny bez zajištění.
Pád na osobu − stroje, předmětu, části stavby a z nich uvolněných částí
V této skupině nehod došlo ke 12 pádům předmětu na osobu. V sedmi případech šlo o pád káceného stromu, a to většinou na pracovníka, který jej kácel. V ostatních případech to byl pád stěny z tvárnic, palety s materiálem (1 050 kg), lopaty nakladače při jeho opravě, kontejneru na nákladním automobilu na řidiče a nákladního automobilu Iveco z heveru na opraváře ležícího pod ním.
Zachycení, sražení, přejetí, přiražení osoby pohybujícím se strojem
V této skupině nehod došlo k 11 případům. V 5 případech se jednalo o autonehodu, tedy sražení a přejetí chodce nákladním automobilem. Jeden případ byl přejetí vlakového posunovače vozem, z něhož spadl. Tři případy se staly vysokozdvižným vozíkem, a to přejetím nebo přiražením ke stěně. Dále došlo k přejetí kolovým nakladačem a travní sekačkou, kterou si nezabrzdil, a ta pak na něj najela.
Udeření, navinutí, říznutí, stisknutí osoby částí stroje, vtažení do nebezpečných míst na stroji
V těchto 6 případech se jednalo o stisknutí strojem v automatickém režimu, kdy si pracovník stroj nevypnul, než do něj vstoupil. Jednalo se o výrobní linku, balící linku, paletovací lis, vrtné tyče, formátovací pilu a mostový jeřáb na jeřábové dráze. Došlo k přimáčknutí hrudníku nebo hlavy, v případě pily jí byl rozřezán.
Kolaps, infarkt, zkrat
Pět zaměstnanců utrpělo náhlou změnu zdravotního stavu a na pracovišti zkolabovali. Dva případy se staly při pracovní přestávce, u jednoho to způsobila plicní embolie. Jeden se stal při tréninku boxu v rámci sportovní přípravy. Další případ se odehrál po vystoupení z vozidla při chůzi a jeden zaměstnanec byl nalezen policií vleže na zemi, pravděpodobně po mrtvici.
Klasifikace zdrojů nehod smrtelných pracovních úrazů byla provedena podle klasifikačního schématu VÚBP na základě výňatků ze zpráv o vyšetřování smrtelného pracovního úrazu (OIP) zaslaných SÚIP do VÚBP a informací získaných z vyšetřovacích spisů od ČBÚ. Tato data byla u dopravních nehod doplněna o výsledky vyšetřování od drážní inspekce a dopravní policie.
Tabulka č. 5.2 Smrtelné pracovní úrazy ve vybraných skupinách zdrojů nehod v ČR v roce 2022 (VÚBP) – výběr z tab. č. 5.2.1
|
kód |
skupina zdrojů nehod |
počet |
% |
---|---|---|---|---|
1. |
11 19−21 |
Motorové silniční dopravní prostředky a traktory |
23 |
26,5 |
2. |
51 15 |
Stromy, porost |
7 |
8,1 |
3. |
91 11 |
Lidé |
7 |
8,1 |
4. |
5311/31 |
Budovy a halové objekty, části budov a staveb |
6 |
6,9 |
5. |
11 25 |
Dopravní vozíky |
3 |
3,4 |
6. |
53 21 |
Lešení, podpěrné konstrukce |
3 |
3,4 |
7. |
92 11 |
Velká hospodářská zvířata |
3 |
3,4 |
|
|
celkem z 87 |
52 |
59,8 |
V grafu č. 5.2 je znázorněn podíl počtu smrtelných pracovních úrazů v základních skupinách zdrojů nehod v roce 2022.
V tabulce č. 5.2 je uspořádáno 7 vybraných skupin zdrojů nehod vykazujících nejvyšší počet smrtelných pracovních úrazů v roce 2022. V tabulce č. 5.2.1 v tabulkové části analýzy je zaznamenán vývoj smrtelných pracovních úrazů ve vybraných skupinách zdrojů nehod v letech 2018–2022 podrobněji. Uvedeny jsou skupiny zdrojů nehod, v nichž docházelo dlouhodobě k výskytu smrtelných pracovních úrazů.
Klasifikace zdrojů smrtelných pracovních úrazů byla provedena podle metodiky ESAW. V grafu č. 5.3 je znázorněn podíl počtu smrtelných pracovních úrazů evidovaných SÚIP a ČBÚ v základních skupinách zdrojů úrazů v roce 2022. V tabulce č. 5.3.1 v tabulkové části analýzy jsou uvedeny jejich počty a podíly počtu v základních skupinách zdrojů úrazů. Pro lepší orientaci v grafu byly některé základní skupiny sloučeny do jedné výseče a uvedeny v tabulce č. 5.3.2.
Z grafu č. 5.3 je patrné, jak byly skupiny zdrojů úrazu v roce 2022 zastoupeny:
V podrobnějším členění zdrojů úrazu to byly zejména tyto podskupiny z uvedených skupin:
V této části jsou uvedeny příčiny smrtelných pracovních úrazů, které byly rozhodující pro vznik úrazu. V tabulce č. 5.4 jsou uvedeny počty závad BOZP (celkem 129) u jednotlivých událostí (86), které vedly k 87 smrtelným pracovním úrazům v roce 2022. V tabulce č. 5.4.1 je pak uvedena časová řada (2013–2022) vybraných nejfrekventovanějších závad BOZP.
Tabulka č. 5.4 Závady BOZP u událostí vedoucích ke smrtelným pracovním úrazům ČR v roce 2022
počet událostí
|
počet závad BOZP v události |
CELKEM |
---|---|---|
61 |
1 |
61 |
15 |
2 |
30 |
3 |
3 |
9 |
6 |
4 |
24 |
1 |
5 |
5 |
86 |
|
129 |
Vybrané závady BOZP v roce 2022:
Chyby na straně organizace (zaměstnavatel, jiná firma):
Chyby na straně zraněného pracovníka:
Ohrožení jinými osobami:
V grafu 5.5 je znázorněn podíl počtu smrtelných pracovních úrazů podle způsobu zranění v roce 2022. Způsob zranění má vazbu na skupiny nehod (tabulka č. 5.1.1). Časová řada (2013–2022) je pak uvedena v tabulkách č. 10 a 11. Naprostá většina (78, tj. 90 %) jich byla způsobena mechanickým působením:
U 87 smrtelných pracovních úrazů bylo evidováno 87 zranění, z nichž 78 byla způsobena mechanicky. Byly to tyto druhy zranění:
Následující přehled přináší podrobnější údaje o druzích zranění, které bylo možno z dostupných dokumentů zjistit.
Jsou to:
Druhy zranění způsobené jiným než mechanickým působením:
Indispozice
Zranění zaměstnanci se zranili vlivem indispozice v 10 případech. Z toho dva případy byly způsobeny extrémním věkem zaměstnance (dopravní nehoda a pád z plošiny autojeřábu). Pět případů bylo zaviněno náhlou poruchou zdravotního stavu, většinou šlo o mrtvici nebo infarkt a jednu plicní embolii. Stalo se tak při chůzi, při sportu a při odpočinku. Jeden zaměstnanec byl indisponován mikrospánkem při dopravní nehodě. Dva zaměstnanci byli pod vlivem alkoholu. Jednalo se o strojvedoucího vlaku a řidiče pracovního stroje – kolového nakladače (3,0 a 1,7 promile). Indispozice se netýkaly žen. Extrémní množství indispozic, které způsobily smrtelný pracovní úraz za posledních 10 let, bylo evidováno v roce 2015, a to 24. Časová řada (2013–2022) je uvedena v tabulce č. 10.
Pracovní neschopnost
Z 87 případů skončilo 76 okamžitým úmrtím zaměstnance. Zbylých 11 případů byly závažné pracovní úrazy, které se postupně změnily ve smrtelné. Maximální doba pracovní neschopnosti byla 290 dnů a celkem u těchto 11 případů bylo evidováno 433 dnů pracovní neschopnosti (tabulka č. 10). V grafu č. 5.6 jsou uvedeny jen ty případy v typech událostí, kde nedošlo k okamžitému úmrtí zaměstnance. Je zde znázorněno množství případů, kde nastalo úmrtí ihned a kde až po pracovní neschopnosti (závažné pracovní úrazy).
Počet závažných pracovních úrazů posledních letech klesá a proto nemá negativní vliv na počet smrtelných pracovních úrazů. V roce 2022 počet poklesl na hodnotu 797 případů.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.