Trendy měnícího se světa práce a jejich důsledky pro BOZP v EU

Současný svět práce se rychle mění, zavádí se nové technologie, zvyšují se požadavky podnikání, a proto se tento článek zabývá identifikací potenciálních problémů a opatření.

3. Měnící se úloha pracovníků

3. Měnící se úloha pracovníků

Změněná povaha organizací vyžaduje změnu v tradiční úloze pracovníků, kteří v podnicích řídí úsek bezpečnosti práce. Spíše než aby osobně prováděli aktivity podniku na úseku BOZP, se jejich úloha musí změnit na usnadňování těchto aktivit a dohled nad nimi. Například místo toho, aby sami prováděli audity bezpečnosti, by měli převzít odpovědnost za rozvoj způsobilosti vedoucích provozů k provádění auditů a ostatních činností na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví. Měli by se angažovat v dalších oblastech managementu, například kontrolovat během poptávkového řízení kvalitu péče o bezpečnost u potenciálních dodavatelů. Měli by si rozvíjet nové schopnosti a nové způsoby práce ve své organizaci, aby tyto úkoly efektivně plnili.

Pozměněná úloha pracovníků BOZP (R. Clifton, Agency Magazine 2)
Výzkum úlohy pracovníků, kteří řídí úsek bezpečnosti práce, v procesu zadávání subdodávek, zahrnující studii členů Institutu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (Institute of Occupational Safety and Health – IOSH, britská organizace sdružující pracovníky BOZP), ukázal, že tito řídicí pracovníci významným způsobem ovlivňovali procesy a postupy zadávání subdodávek; zjistilo se, že:

  • relativní vliv pracovníků BOZP podniku se zvětšoval úměrně s velikostí kontraktu, i když byl vždy menší než u vedoucích provozů;
  • pracovníci BOZP úzce spolupracovali v rámci manažerského týmu s vedoucími pracovníky, kteří kontrakty uzavírali, při posuzování způsobilosti dodavatelů;
  • pracovníci řídící úsek bezpečnosti práce zpravidla odpovídali za školení dodavatelů o BOZP;
  • tito pracovníci byli úzce zapojeni do monitorování dodavatelů.

Změny v odborovém členství

Výzkum v některých členských státech ukázal, že pracoviště, kde působí odbory, mají nižší nehodovost (M. Whelan, Agency Magazine 2). Organizovanost v odborech v celé Evropě klesá a je nižší v malých a středních podnicích. Evropský model pro BOZP zahrnuje princip konzultace se zaměstnanci v procesu managementu. Tam, kde nejsou odbory, mohou zaměstnanci postrádat poznatky a podporu, aby mohli účinně plnit svou úlohu.

Růst sektoru služeb

Stále větší podíl pracovníků je zaměstnán v sektoru služeb. Mnozí z těchto pracovníků přicházejí do styku s osobami z řad veřejnosti – se zákazníky, pacienty apod. – což může být spojeno s rizikem stresu a násilností při práci. V oborech, jako je zdravotnictví a školství, roste nutnost provádět též administrativní úkony a zároveň se v obcích rozšiřují rozvážkové služby a práce v terénu v oblastech zdravotní a sociální péče, takže více zaměstnanců pracuje mimo stálé pracoviště. V některých částech sektoru služeb bude zapotřebí rozvíjet kulturu bezpečnosti, přičemž orgány BOZP by měly tomuto sektoru poskytovat větší podporu.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail