Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný institut práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad Státní úřad inspekce práce Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Dne 8. září 2025 se konal na Ministerstvu práce a sociálních věcí seminář BOZP a PO pod dohledem: praxe, prevence, kde si účastníci mohli připomenout povinnosti zaměstnavatelů a provozovatelů v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a požární ochraně.
Jaký je minimální odstup v metrech pro výkop jámy od postaveného lešení, které je svázané a podepřené?
S novým školním rokem se hovoří o vyhlášce č. 150/2025 Sb., kterou se mění vyhláška o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů. Vyšla 20. května 2025, nabyla účinnosti 1. září 2025, s výjimkou Přílohy a přechodného ustanovení, které nabývají účinnosti 1. září 2026. Jaké změny nás čekají?
S novelou zákona č. 309/2006 Sb. se mění i další právní předpisy. Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, zákoník práce, zákon č. 250/2021 Sb. a prováděcí předpisy č. 591/2006 Sb. a 592/2006 Sb.
Když dostane učitel od žáka vši, je to nemoc z povolání?
Nedávno vyšla ve Sbírce zákonů dlouho očekávaná novela zákona č. 309/2006 Sb. Cílem této novely bylo mimo jiné ulehčení práce OZO v prevenci rizik a koordinátorů BOZP na staveništi, snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů, posílení digitalizace v souvislosti s vedením dokumentace OZO.
Buďte připraveni na mimořádné události. Zářijová kampaň vás provede základy krizového řízení, ochrany obyvatelstva a prevence závažných havárií s nebezpečnými látkami.
Kdo může provádět roční kontroly plynového zařízení podle legislativních požadavků? Dotaz byl publikován na webových stránkách Státního úřadu inspekce práce.
Jaké jsou dopady pro učitele, když si žák při tělocviku způsobí úraz? Musí mít škola nebo učitel zajištěnou pojistku odpovědnosti?
Zaměstnanec, který pracoval jako tunelář v podzemí, se soudně domáhal odškodnění pracovního úrazu. Nacházel se na pracovišti v době, kdy došlo k sesuvu zeminy a zavalení jeho spolupracovníka. Rozvinula se u něj posttraumatická stresová porucha. Je to pracovní úraz? Jak rozhodly soudy?
Kde najít tiskopis žádosti o provedení pracovnělékařské prohlídky, dokdy lze uplatnit lékařský posudek a jak se vzdát práva na přezkoumání posudku?
Pokud zaměstnanci po návratu ze služební cesty byla diagnostikována hepatitida typu A, má nárok na odškodnění?
Musí mít řidič autobusu, který kromě autobusu také v práci řídí služební vozidlo, také školení BOZP řidičů referentů?
Je zaměstnavatel zodpovědný za zaparkovaná jízdní kola před budovou úřadu ve stojanech pro kola? Lze kola parkovat i v kancelářích a byl by úraz spojený s manipulací s kolem pracovní?
V moderním světě závislém na elektrické energii může být blackout – rozsáhlý a dlouhodobý výpadek elektrického proudu – kritickou situací s vážnými dopady na bezpečnost, zdraví i samotný chod firem. Je proto nutné mít předem připravený plán reakce a postupu k uplatnění odpovídajících zásad BOZP.
Evropská agentura pro BOZP nám v rámci pravidelných kampaní i mimo ně přináší řadu materiálů, ze kterých lze čerpat informace. Na BOZPinfo každý týden přinášíme zprávy z této instituce. Dají se tyto materiály nějak prakticky využít, jen zvyšují povědomí o významu BOZP, nebo je ani nerozklikáváte?
Metodu 5S je možné zavést u organizace jakéhokoliv typu a odvětví. Program je založen na pochopení důležitosti udržování pořádku na pracovišti a zvyšování zodpovědnosti všech zaměstnanců. Na pracovištích se zavedeným programem 5S dochází ke zvýšení bezpečnosti a kultury práce.
Ministerstvo vnitra vydává novou příručku o tom, jak se připravit na mimořádné situace a jak v nich bezpečně jednat. Jde o praktický návod pro případy ohrožení života, zdraví nebo majetku v důsledku přírodních katastrof, technických havárií, ozbrojeného konfliktu či jiných krizových událostí.
Je možné na základě smlouvy předat pracoviště například na celý rok? Za bezpečnost a ochranu zdraví při práci odpovídá zaměstnavatel a že ten si organizuje práci a pracovní postupy tak, jak uzná za vhodné.
Článek shrnuje informace týkající se lékařských posudků o zdravotní způsobilosti k práci.
K jakým činnostem musí mít pracovník odbornou způsobilost a k čemu postačí jen zácvik a školení BOZP?
Nebezpečí výbuchu hořlavého prachu vzniká při zpracování materiálů v široké škále průmyslových odvětví. Mezi tato odvětví se řadí i dřevozpracující průmysl. Cílem článku je seznámit čtenáře s problematikou nebezpečí výbuchu hořlavého prachu v provozech zabývajících se zpracováním dřeva.
Co musí absolvovat zaměstnanec, aby mohl pracovat s řetězovou motorovou pilou, a jakou kvalifikaci musí mít lektor.
Kampaň zvyšuje povědomí o požární ochraně z pohledu zaměstnavatelů. Zaměřuje se na zákonné povinnosti firem, role odborně způsobilých osob, hasicí přístroje, jejich rozmístění a použití. Dále se věnuje školením, lhůtám a dokumentaci v oblasti požární ochrany.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950