Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Na našem pracovišti budou bezplatně pracovat dobrovolníci z jedné organizace. Půjde o úklid zahrady. Pracovat budou děti do 15 let a jejich dospělí vedoucí. Co je potřeba z naší strany zajistit před touto činností skupiny pro případ úrazu? Kdo nese odpovědnost za případný úraz?
Mikropodniky (počet zaměstnanců < 10) a malé podniky (počet zaměstnanců < 50) tvoří páteř evropské ekonomiky – představují drtivou většinu všech podniků a zaměstnávají přibližně polovinu všech pracovníků v Evropě.
Loni se stalo v Česku celkem 46 223 úrazů, z toho 123 smrtelných. Počet smrtelných incidentů v České republice se v posledních desetiletích snižuje. Pod 200 se dostal v roce 2003, přesto téměř každý třetí den někdo v práci zemře a denně se v zaměstnání zraní téměř 120 lidí.
Jedním z nejčastěji na etiketě doporučovaných opatření k ochraně zdraví osob, které nakládají s přípravky nebo vstupují do porostů ošetřených přípravky či nakládají s ošetřenými plodinami nebo jejich částmi, je používání osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP).
Potravinářství je obor, kde je kromě zásad bezpečnosti práce nutné dodržovat také řadu přísných hygienických ustanovení. Zaměstnavatel je povinen vytvářet zaměstnancům bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky.
Zaměstnavatel je povinnen vytvářet podmínky pro bezpečné, nezávadné a zdraví neohrožující pracovní prostředí vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k prevenci rizik.
Nelze-li rizika odstranit nebo dostatečně omezit technickými prostředky nebo opatřeními na úseku organizace práce, je povinen zaměstnavatel poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky.
Zaměstnavatel je povinen poskytovat svým zaměstnancům OOPP podle vlastního seznamu zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce.
BOZP je důležitým tématem nejen pro dospělé, ale i pro děti, které si už od útlého věku osvojují základní návyky a postoje. Animovaná postavička Napo a jeho přátelé představují svět bezpečnosti na pracovišti prostřednictvím krátkých, vtipných filmů, které poutavou formou upozorňují na různá rizika.
Je možné, aby osamocený pracovník zvládl veškerou činnost spojenou s výdejem stravy?
Jakou odbornost v elektrotechnice musí mít školník, aby mohl vyměnit žárovku? Je to činnost, která podléhá oprávnění podle zákona č. 250/2021 Sb.
Pokud se stane ve firmě pracovní úraz, musí zaměstnanec svůj pracovní úraz neprodleně nahlásit zaměstnavateli. Ten ho musí vyšetřit a odškodnit. Nároky vyplývající z pracovních úrazů uplatňuje poškozený zaměstnanec u odpovědného zaměstnavatele, který pojišťovně zašle potřebné dokumenty.
Od roku 2018 byly na BOZPinfo publikovány zajímavé soudní judikáty z oblasti pracovního práva. Zde je přehled těch, které se týkaly pracovních úrazů.
V dnešní dynamicky se měnící pracovní realitě je zajištění BOZP důležitější než kdykoliv dříve. Masivní a cílené vzdělávání nejen zaměstnavatelů, ale také zaměstnanců a všech zainteresovaných stran představuje jeden z nejúčinnějších nástrojů prevence pracovních úrazů a nemocí z povolání.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci jsou klíčovými faktory pro vytváření zdravého a bezpečného pracovního prostředí.
BESOFT Online je praktická webová aplikace vyvinutá na základě dlouholetých zkušeností pro firemní zákazníky a dodavatele BOZP. Je určená především na poskytování informací z oblasti BOZP, PO a na evidenci a zpracování dat zadaných uživateli, tvorbu praktických přehledů, sestav apod.
Zákonné povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance v oblasti živočišné a rostlinné výroby a při chovu hospodářských a jiných zvířat.
V plakátu zaměřeném na BOZP v lesnictví najdete informace o povinnostech zaměstnavatele i zaměstnance a zásady bezpečné práce.
Základní obecné informace o bezpečném zacházení s chemickými látkami a chemickými směsmi.
Zemní práce patří mezi ty stavební práce, kde případné úrazy končí velmi často vážným poškozením zdraví nebo smrtí.
Předcházení pracovním úrazům a mimořádným událostem a zásady při provádění bouracích a rekonstrukčních prací.
Pády z výšek jsou značným rizikem ve stavebnictví i dalších oborech. Nejedná se jen o pády z vysokých konstrukcí, úrazy mohou vznikat při pádu z mnohem menších výšek, např. ze žebříků při jejich nesprávném použití. Faktorů, které mohou být příčinou takového úrazu, je mnoho.
Stavebnictví je obor dlouhodobě vykazující nepříznivé ukazatele pracovní úrazovosti. Podílejí se na tom zejména vysoké počty závažných úrazů (těžkých a smrtelných), které vznikají při pádech z výšky.
Rámcový program vstupního a výstupního školení BOZP, povinnosti zaměstnance a instruktáž BOZP na pracovišti.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950