Kniha jízd

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Prosím o vaše stanovisko, jak by měla být vedena kniha jízd u řidičů referentů (vozidla mají často i k soukromému užívání). Je to nutno vést pouze v papírové podobě ? Je možné knihu jízd vést i elektronickou formou? Řeší toto nějaký právní předpis?

Pro řidiče referenty je rozhodujícím právním předpisem nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky a toto nařízení vlády ukládá v příloze č. 1 , že u zaměstnance, který řídí dopravní prostředek a na kterého se nevztahuje zvláštní právní předpis, tedy zákon č. 111/1984 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů je zaměstnavatel povinen mimo jiné zajistit, aby vedl v listinné formě nebo technickým zařízením denní evidenci o době řízení dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek. Z toho vyplývá, že již samo nařízení vlády umožňuje vést záznamy v digitální podobě. Záleží skutečně na zaměstnavateli samotném, co je pro něj z hlediska zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců výhodnější. Pokud zaměstnavatel zaměstnanci věří, pak je možno vést knihu jízd v papírové podobě, jinak ale doporučuji digitální zařízení. Možná není daleko doba, kdy kontrolovat jízdy a bezpečnostní přestávky i u řidičů referentů digitální formou, bude povinnost. Zatím však tomu tak není a záleží na zaměstnavateli, která forma evidence doby řízení a bezpečnostních přestávek je pro něj výhodnější. Nedávno byl přijat zákon č. 226/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb. , o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 56/2001 Sb. , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb. , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. , ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb. , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb. , o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a ten právě – ovšem ve vztahu k řidičům, na které se vztahuje zákon č. 111/1994 Sb. - transponoval Nařízení rady ES č. 2135/98 ze dne 24. září 1998, kterým se mění nařízení RHS č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a směrnice 89/599/EHS o používání zařízení (EHS) č. 3820/84 a (EHS) č. 3821/85. Jak je stanoveno v preambuli, toto nařízení se přizpůsobuje technickému pokroku. Z nové právní úpravy vyplývá, že vzhledem k požadavkům Evropské komise je třeba od data stanoveného Moratoriem Evropské komise pro zavádění digitálních tachografů (tedy od 5.8.2005) všechna nově registrovaná silniční vozidla, na která se vztahuje povinnost vybavit je kontrolním záznamovým zařízením, vybavovat výhradě digitálními tachografy a stejně tak postupovat i při výměně dosavadního záznamového zařízení. Ve smyslu Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 rozlišujeme 4 druhy tachografových paměťových karet:

  •  karta řidiče umožňuje řidiči obsluhu digitálního tachografu,
  •  karta vozidla umožňuje majiteli vozidla kontrolu a zálohování dat z tachografů,
  •  servisní karta slouží pro kontrolu a kalibraci digitálních tachografů,
  •  kontrolní karta umožňuje přístup k digitálnímu tachografu a kontrolu uložených dat.

Protože každá z uvedených karet je vydávána rozdílným subjektům a na jiném právním základě, provedení Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 se musí dotýkat tří vnitrostátních předpisů vztahujících se k silniční dopravě: Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě upravuje organizaci, postupy a prostředky pro kontrolu dodržování povinností v oblasti dob řízení vozidla, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku, takže po novele obsahuje ustanovení vztahující se k vydávání, distribuci a evidenci kontrolních paměťových karet. Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č 307/1999 Sb. upravuje registraci vozidel, technické požadavky na provoz silničních vozidel, práva a povinnosti vlastníků a provozovatelů vozidel, takže do něj byly zařazeny vztahy týkající se karet vozidel a servisních karet. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a změnách některých zákonů upravuje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích, řidičská oprávnění a řidičské průkazy a vzhledem k tomu, že karta řidiče je vázána na číslo řidičského průkazu a registr řidičů, bylo nezbytné, aby problematika karet řidiče byla zpracována právě v tomto zákoně. S výjimkou kontrolních karet, jejichž vydávání bude přímo v působnosti Ministerstva dopravy se výkon správní agendy spojené s vydáváním a odebíráním ostatních paměťových karet přenáší na obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Důvodem je nezbytná návaznost na registry vozidel a registry řidičů, protože správní orgán vydávající paměťovou kartu je povinen zkontrolovat shodnost dat uvedených v žádosti o vydání karty s daty zaznamenanými v registrech. Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 zakotvuje požadavek na nezbytnou spolupráci členských států při uplatňování tohoto nařízení a při kontrole jeho dodržování. Je proto třeba, aby Česká republika vytvořila centrální registry vydaných karet, aby byla z její strany zajištěna bezpečnost a funkčnost celoevropského systému digitálního tachografu. Centrální registry přispějí i ke splnění požadavku vyplývajícího z nařízení, aby příslušný orgán členského státu se v rámci možností ujistil, že žadatel o kartu řidiče není již držitelem platné karty řidiče, tedy zajistil, aby každý řidič byl držitelem pouze jedné platné karty řidiče. Zákon č. 226/2006 Sb. se vtahuje na vozidla, která mají více než devět sedadel včetně sedadla řidiče a jejichž celková hmotnost přesahuje 10 tun a vozidla pro přepravu zboží, jejichž hmotnost přesahuje12 tun a která jsou registrována po 1. 1. 1996, takže se na referentská vozidla nevtahuje, záleží výhradně na zaměstnavateli, jakým způsobem zvolí evidenci doby řízení a bezpečnostních přestávek.

JUDr. Eva Dandová

Autor článku: 

Komentáře

Kniha jízd - skútr

04.09.2007 - 16:53 Lea Vlckova
Vlastníme ve firmě skútr je nutné i na něj vést knihu jízd?

kniha jízd s přestávkami

01.11.2007 - 10:10 Begová
<DIV>Dobrý den,</DIV> <DIV>máme jeden dotaz ohledně knihy jízd. Zda mají zaměstnanci používat knihu jízd s přestávkami nebo ne a to v případě,že mají auto i k soukromým účelům.Může se přestávka pojmout jako schůzka u klienta?</DIV> <DIV>&nbsp;</DIV> <DIV>Děkujeme moc &nbsp;</DIV> <DIV>&nbsp;</DIV> <DIV>&nbsp;</DIV>

kolik stát udává procent k přičtení za opotřebení osobního auta

17.01.2009 - 18:28 Nela
kolik stát udává procent k přičtení za opotřebení osobního auta k prac. účelům? Nikde nemohu tuto informaci njít. Děkuji za odpověď. Nela

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail