řidiči

02.01.2024
Projekt reflektuje nutnost připravit české zaměstnavatele na problematiku demografické změny, což je v současné době většinově opomíjený faktor práce a pracovních podmínek. Projekt cílí i na koncepční posun ve smyslu opatření k minimalizování těchto dopadů na trh práce a vhodné řízení rizik zaměstnanců v silniční nákladní dopravě vnitrostátního i mezinárodního charakteru.
21.06.2023
Státní úřad inspekce práce provádí dlouhodobě kontroly v oblasti dopravy a opravárenství se zaměřením na plnění legislativních povinností při organizování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zaměstnanců v dopravě a organizování pracovní doby řidičů. 
14.06.2023
Zdroj:
Na dotaz odpověděl Robert Křepinský.
06.06.2023
Ve Zpravodaji SÚIP č. 3/2022 vyšel článek nazvaný Bezpečnost práce v dopravě – zdravotní způsobilost řidičů, který se zabýval lékařskými prohlídkami v dopravě. Některým čtenářům z něj vyplynulo, že dopravně psychologické vyšetření musí být provedeno podle přílohy č. 3 vyhlášky č. 277/2004 Sb. 
19.12.2022
Hledáte-li informace o bezpečnosti vozidel při práci, doporučujeme příručku VeSafe, ve které naleznete spoustu důležitých tipů.
29.09.2022
V rámci kontrolní činnosti se často opakují zjištění na téma zdravotní způsobilost v dopravě. Zaměstnavatel je přitom povinen zajistit, aby jeho zaměstnanci (řidiči) byli zdravotně způsobilí.
13.07.2022
Zdroj:
Musím mít pracovnělékařskou prohlídku v případě, kdy jako řidič z povolání (skupina vozidel C+E) půjdu jezdit třeba na týden na dohodu o provedení práce? Podle mého názoru bych měl i před prací na DPP jako řidič z povolání absolvovat vstupní lékařskou prohlídku. Zaměstnavatel tvrdí, že to není potřeba.
04.05.2022
Zdroj:
Pracovní doba mi začíná v 6 hodin. Pokud ten den jedu na pracovní cestu, tak zaměstnavatel požaduje, abych vyrazil až v odpoledních hodinách – kolem 13 hod. Samotná jízda trvá i více než 4 hodiny. Někdy nemohu ani udělat přestávku v řízení, z důvodu nejzazšího času ubytování. Bývám i 14 hodin „v zápřahu“. Rád bych se tedy zeptal: Jak se bere celková doba „práce pro firmu“ v trvání cca. 14 hodin? Co se týče odpracované doby, tak mám započteno standardních 8 hodin. Přijíždím do místa ubytování kolem 20 hod., druhý den začínám v 7 hod. Musí být odpočinek 12 hodin? Může mi zaměstnavatel bránit v tom, abych odjížděl na pracovní cestu dříve, a tím logicky eliminoval potenciální riziko únavy a nehody? Moje námitky ohledně bezpečnosti absolutně ignoruje.
15.09.2021
The heavy vehicle transport industry has been described as Australia’s deadliest and truck drivers are 16 times more likely to die at work than workers in any other industry. The number of driver fatalities in the heavy vehicle transport industry is almost four times the total number of fatalities in the aviation, rail and maritime industries combined. While the financial cost to society as a result of these fatal crashes in the heavy vehicle transport industry is significant; annually over $A1billion, they are overshadowed by the social impacts which are immense with the bulk of the burden falling on the victims, their families, friends and communities. Effective crash investigation in other industries, especially aviation, has resulted in substantial and sustained reduction in the rates of serious accidents suggesting that if heavy vehicle crash investigations in Australia were effective, underlying causes of these crashes would be identified and a significant reduction in the number of crashes should be evident. However, this does not appear to be the case and heavy vehicle drivers continue to be blamed for crashes. There appears to be an apparent lack of understanding of why and how these crashes occur and what is needed to prevent them. This paper reports on a survey of 320 heavy vehicle transport industry personnel whose opinions were sought on a range of key issues impacting safety in the industry. The overwhelming majority of respondents supported the notion that heavy vehicle drivers were blamed for crashes; the investigations were shallow and ineffective resulting in the causes not being understood and the prevention lessons not being learned. In addition to the most prevalent comment made by respondents that drivers were blamed, the greater majority of respondents suggested Regulators must do more to investigate and properly analyse the cause of a heavy vehicle fatal crash and the industry needs to have an independent national heavy vehicle crash investigation agency to investigate heavy vehicle crashes. This paper concludes that heavy vehicle crash investigations need to look beyond blaming the driver. To achieve this an independent national heavy vehicle crash investigation agency is needed to properly analyse the underlying causes of a heavy vehicle fatal crash. The agency needs to have investigators that have the experiences, skills, competencies and the investigative methodologies to properly conduct heavy vehicle fatal crash investigations so that the root causes are identified and the blame is not focused on the heavy vehicle driver.
15.09.2021
Heavy vehicle crashes occur regularly resulting in death and serious injury, having enormous personal and economic impacts. Crash investigations have not been completed to a level that would identify why the crash has occurred with a number of investigations blaming the driver or not being completed in sufficient detail for the heavy vehicle transport industry to make informed recommendations to mitigate future crash risk. This study consisted of conducting semi-structured interviews of 20 investigators who had a combined total of 624 years of investigative experiences attained from policing, regulatory and private industries. The investigators were asked to describe the types of investigations they had conducted, the investigative methods they used, what was the intent of their investigation and the level of detail and information they captured in their investigations, just to name a few. The semi-structured interviews identified key themes, the most significant being that investigations focused on blaming the driver, no specific investigation method was used, no formal systemic investigation training was provided and investigators were trained on the job. Additionally, investigators lacked experience, knowledge and understanding of the heavy vehicle transport industry and investigation biases were evident that affected investigation outcomes. The semi-structured interview results identified why heavy vehicle drivers were blamed for crashes and identified several failings in the investigative method and process. A number of recommendations were made to suggest improvements to the industry. This included the need to implement a national heavy vehicle crash investigation agency that used a consistent systematic investigative methodology.
07.06.2021
Zdroj:
Téma přestávek řidičů stále není zcela jasné. Svědčí o tom řada dotazů, které do redakce BOZPinfo přicházejí. Zaměstnavatelé často upřednostňují zisk před bezpečností zaměstnanců i ostatních účastníků silničního provozu a přestávky zaměstnancům neumožňují, nemají potřebné znalosti v oblasti BOZP nebo zaměstnancům nedávají dostatečné informace.
28.12.2020
Zdroj:
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.
31.08.2020
Zdroj:
Na dotaz odpověděl Ing. Jiří Vala, Ph.D.
15.06.2020
Zdroj:
Na dotaz odpověděl Ing. Jiří Tilhon, Ph.D.
04.05.2020
Zdroj:
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Stránky

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail