Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný institut práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad Státní úřad inspekce práce Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Státní správu na úseku prevence závažných havárií v objektech nebo zařízeních, v nichž je umístěna nebezpečná látka, vykonávají MŽP ČR, MV ČR, ČIŽP, krajské úřady, ČBÚ, správní orgány inspekce práce, orgány vykonávající státní správu na úseku PO a orgány hygienické služby.
Český národ se ale vyznačuje tím, že si již od dob Rakouska Uherska z nařízení a norem nic moc nedělá. Od té doby se také často v Česku říká: „Zákony jsou od toho, aby se porušovaly“ nebo „Co není zakázáno, je povoleno.“ A nad všemi školeními se mávne rukou. Hlavně že pumpa běží.
Existuje řada nástrojů, kterými lze modelovat následky nežádoucích mimořádných událostí, ale ne každý nabízí tak širokou paletu modulů jako program ALOHA.
Složitý bývá odhad efektivnosti pojištění u rizik průmyslových či ekologických havárií.
Prevence závažných havárií s přítomností velkých množství nebezpečných látek je systém nastavený pro objekty, ve kterých jsou umístěny vybrané nebezpečné chemické látky, s cílem snížit pravděpodobnost vzniku případné závažné havárie a omezit její následky. V ČR je tato oblast řízena zákonem č.
Vzhledem k nedávnému úniku toxických kalů z nádrže hliníkárny poblíž maďarské obce Kolontár a k úkolu uloženému místopředsedou vlády a ministrem vnitra souvisejícím s obavami veřejnosti, ohledně řešení bezpečnostní problematiky odkališť v České republice, byl 12. 10.
Nový zákon o prevenci závažných havárií a prováděcí vyhlášky jsou účinné od 1. 10. 2015. Tento článek, který o nich informuje, není koncipován jako souvislý text, ale formou odkazů na jednotlivá ustanovení předmětného zákona. A sice z důvodu jednoznačnosti povinností stanovených tímto zákonem.
Dne 13. 8. 2015 se v areálu společnosti Unipetrol RPA, s. r. o., v Litvínově stala mimořádná událost mající znaky závažné havárie ve smyslu zákona o prevenci závažných havárií. Způsobila obrovské škody, naštěstí nedošlo ke ztrátě na lidských životech.
Platformová práce1 má mnoho podob a odráží rozmanitost, která se vyskytuje v odvětvích, která zahrnuje. Tento článek poskytuje přehled o tom, kdo jsou pracovníci digitálních platforem a jaký typ práce a úkolů vykonávají.
Výzkumný úkol byl zaměřen na podporu specifické skupiny provozovatelů, kteří nakládají s výbušninami, municí, střelivem a pyrotechnickými výrobky s ohledem na skutečnost, že výroba a skladování výbušnin patří mezi vysoce riziková průmyslová odvětví.
Výzkumný úkol byl zaměřen na podporu specifické skupiny provozovatelů, kteří nakládají s výbušninami, municí, střelivem a pyrotechnickými výrobky s ohledem na skutečnost, že výroba a skladování výbušnin patří mezi vysoce riziková průmyslová odvětví.
Mám dotaz týkající se lhůt pravidelných revizí v administrativní budově, která má 14 pater a v suterénu parkovací stání. Objekt je určen pro administrativní činnost. Lhůta revizí byla dle ČSN 33 1500 1x za 5 let.
V souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení (VTZ) si praxe vyžádala určité změny. Dne 21. 6. 2024 bylo ve Sbírce zákonů zveřejněno NV č. 175/2024 Sb., kterým se mění některá NV na úseku bezpečnosti práce v souvislosti s provozem VTZ. Nabylo účinnosti 1. července 2024.
Stal se mi v práci úraz. Kolik dnů má zaměstnavatel na to, aby mi řekl, zdali ho uzná jako pracovní nebo ne?
Platformová práce využívá moderní digitální technologie k propojení pracovníka a zákazníka prostřednictvím digitální platformy. Nová publikace Digitální platformy a BOZP odhaluje výzvy a zároveň problematické aspekty platformové práce v současném dynamickém prostředí.
Při návratu z pracovní cesty se stal zaměstnanci úraz při dopravní nehodě. Zaměstnavatel odmítal ho odškodnit z důvodu přerušení pracovní cesty. Podle něj se úraz stal při cestě do práce. Jak rozhodly soudy?
Současný dynamický rozvoj informačních a komunikačních technologií se promítá i do oblasti pracovněprávních vztahů, v nichž dochází ke vzniku dosud neobvyklých forem práce. Jednou z nich je práce, která je zprostředkována prostřednictvím digitálních platforem.
Z důvodu šikany na pracovišti, kterou zaměstnavatel neřešil, jsem se psychicky zhroutila. Absolvovala jsem psychiatrickou léčbu, byla jsem v pracovní neschopnosti. Lze to považovat za pracovní úraz? Pokud ano, může být odškodněn i zpětně?
Zaměstnanec přišel do práce a byla mu předložena výpověď ve zkušební době, protože byly zjištěny podvody z jeho strany. Výpověď odmítl podepsat. Utekl z pracoviště a nechal si vystavit neschopenku. Byl řádně odhlášen a veškeré ukončující dokumenty byly vystaveny.
Zaměstnavatel stanovil normu na každou práci, kterou děláme. Normu nám ale nechce sdělit, jen na konci měsíce řekne, jaké jsme měli za celý měsíc plnění, a kdo má plnění menší než 100 %, tak je krácen na prémiích. Má právo nám normy nesdělovat? Pokud nám je nesdělí, může nás krátit na prémiích?
Zaměstnanec se domáhal určení neplatnosti okamžitého zrušení pracovního poměru. Přestože závažným způsobem porušil vnitřní předpis u zaměstnavatele a bezpečnost práce, domníval se, že ne tak, aby byl okamžitě propuštěn. Jak rozhodly soudy?
Agentura dodává pracovníky na provoz balení vajíček, a protože jsem se ještě nikdy s tímto druhem zaměstnávání osobně nesetkal, měl bych několik otázek: 1.
V České republice se problematika prevence závažných havárií (PZH) týká více než 200 průmyslových objektů s rozdílným množstvím nebezpečných látek i rozdílným způsobem nakládání, tj. od menších skladů nebezpečných látek, přes jednoduché chemické výroby až po velké chemické podniky.
Pracovnice se zdravotním znevýhodněním u dnes již bývalého zaměstnavatele v chráněné dílně vykonávala činnost, pro kterou jí byla uznána nemoc z povolání. Zaměstnavatel s ní nekomunikuje. Svého práva na odškodnění se domáhá svépomocí a s pomocí známých. Můžete prosím odpovědět na následující otázky?
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950