Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný institut práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad Státní úřad inspekce práce Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Analýzy rizik jsou prvním a zcela zásadním krokem v komplexním zabezpečení prevence závažné havárie. Přehledná informace o metodách pro identifikaci a kvantifikaci rizika používaných v GSA a v Evropské unii.
Poprosila bych o odborný pohled na problematiku příplatku za práci konanou ve svátek u noční směny, který v současné době praktikujeme v naší organizaci takto: a) nastupuje-li zaměstnanec na noční směnu v den předcházející svátku, dostává příplatek pouze za hodiny v den svátku, tj.
Naši operátoři dostávají řádně při nástupu OOPP, bohužel však někdy nevydrží déle než pár dní a utečou nám s nimi. Můžeme se jako zaměstnavatel domáhat nějakým způsobem náhrady škody? Lze jim za nevrácení OOPP strhnout náklady z výplaty?
Nouzové situace vyvolané přírodními a technologickými pohromami a pohromami, které narušují životní prostředí, lidskou populaci nebo celou společnost. Příklady nouzových situací a jak se s nimi vyrovnat.
Rád bych se zeptal, zdali máme zajistit vstupní prohlídku, a pokud ano, kdo by ji měl hradit v případě, že u nás budou vykonávata) veřejně prospěšné práce „sociálně slabí“ lidé cca 20 hod.
Díky propracované prevenci havárií dosahují společnosti skupiny Unipetrol standardů běžných v Evropské unii.
Jakým způsobem ukončit pracovní poměr z důvodu zdravotního omezení, abych nebyla krácena na případné podpoře hmotné nouze? Mám přistoupit na okamžité zrušení pracovního poměru ze zdravotních důvodů, nebo volit ukončení pracovního poměru s výpovědní lhůtou 2 měsíce? Pokud zvolím 2.
Exploze dusičnanu amonného na předměstí Toulouse poukázala na nedostatky v havarijní připravenosti a vedla k zákonným změnám ve Francii i Evropské unii.
Na naší škole došlo k fyzické potyčce dvou žáků. Mezi ně vstoupila asistentka pedagoga a oddělila je od sebe. Za tento čin byla předvolána do ředitelny a pokárána za hrubé porušení BOZP a bylo jí sděleno, že za to možná bude vyhozena.
Zaměstnanec se domáhal po zaměstnavateli odškodnění pracovního úrazu v plné výši. Zaměstnavatel rozhodl o krácení odškodného, protože zaměstnanec nedodržel bezpečnostní pokyny jím stanovené. Komu dal Nejvyšší soud za pravdu?
Legislativa řešící systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek. Provádění kontrol státním odborným dozorem a soupis nejčastějších a nejzávažnějších prohřešků proti BOZP v této oblasti.
Hodnocení rizik závažných havárií vyžaduje integrovaný přístup založený na znalosti technických, přírodních a společenských věd. Článek předkládá metodický postup pro hodnocení rizik a doporučuje provozovatelům zařízení s nezařazenými zdroji rizika vhodný přístup.
Průmyslové podniky běžně zpracovávají celou řadu dokumentů, které mají za cíl snížit možné následky havárií. Havarijní plány či plány fyzické ochrany však většinou počítají pouze s nechtěně zaviněnými haváriemi a nejsou připraveny na prevenci či ochranu před úmyslnými teroristickými činy.
Součástí mojí práce je nyní tahání velkých beden na palety, což jsem odmítla z důvodu problémů se zády. Od neuroložky jsem přinesla zprávu, že mohu zvedat břemena do 7 kg. Vedoucí mě poslal domů s žádankou na mimořádnou prohlídku, která proběhla za 4 dny.
Připravenost obyvatelstva na vznik mimořádných událostí vyžaduje spolupráci a součinnost všech subjektů zainteresovaných v problematice havarijního a krizového plánování. Jednou z možností společného postupu a přístupu je program APELL.
Jak se má postupovat v případě odškodnění bolesti z pracovního úrazu, když nařízení vlády č. 276/2015 Sb. v § 3 váže hodnotu jednoho bodu na průměrnou mzdu za 1.–3. čtvrtletí kalendářního roku, který předchází roku, v němž vznikla povinnost provést hodnocení bolesti?
Průmyslové havárie provázejí lidstvo od samého počátku procesu industrializace. Díky změnám, které přinesla průmyslová revoluce, došlo z výraznému posunu v organizaci práce, nástupu strojové výroby a využívání stále širšího spektra vstupních surovin.
Prosím o radu při rozvržení směn na škole v přírodě na ZŠ. Je toto rozvržení v pořádku z pohledu zákoníku práce i BOZP? První dozor má tyto směny: pondělí 11 hod. (7-18); úterý 12 hod. (6-18); středa 12 hod. (6-18); čtvrtek 12 hod. (6-18); pátek 6 hod. (6-12) - celkem tedy odpracuje 53 hod.
Správa státních hmotných rezerv v současnosti zajišťuje materiální zázemí pro krizové situace jako přírodní katastrofy, průmyslové havárie, teroristické útoky apod. Činnost SSHR v rozhovoru popisuje její předseda Jan Žižka.
S identifikací možných rizik v chemickém provozu by se mělo začít už ve velmi raném stadiu daného projektu.
V minulém zimním období došlo celkem k 258 případům kolapsu střechy vlivem zatížení sněhem. Článek radí, co je potřebné udělat v případě většího množství sněhu na střeše stavby, aby nedošlo k jejímu poškození.
Černobylská katastrofa iniciovala proces přísné regulace a vývoje nejrůznějších bezpečnostních opatření, která atomovou energii řadí v současné době mezi vysoce bezpečné a ekologicky „čisté“ řešení.
Rozhovor týdeníku Sondy s předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Ing. Danou Drábovou.
Zajištění lepšího způsobu informování obyvatelstva bude mít vždy značný vliv na omezení dopadu havárie nebo nehody. Povinnost informování zakládají právní dokumenty ČR i mezinárodní doporučení. I samotné jaderné elektrárny mají a uplatňují formy komunikace s obyvatelstvem.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950