řízení lidských zdrojů

04.09.2023
Digitalization brings pros and cons to labor relations. Since the COVID-19 pandemic, digital well-being has become a topic for human resource departments due to telework risks at the home office. Some employees work for longer hours, face higher demands, and become unable to switch off. So, they get under stress and suffer from musculoskeletal disorders. The paper aims at the impact of the home office on employees' well-being and outlines which practices can be used to maintain work-life balance and digital well-being at the home office. The paper uses a combination of on-the-desk analysis of secondary sources, a questionnaire survey in the Czech Republic in 2022, and one case study based on semi-structured interviews with human resources managers about several aspects of sustainable work at the home office in 2023. Findings show that it is essential for employers and employees to work together to ensure a safe and healthy home office environment. Regular communication, training, and adherence to occupational safety and health guidelines can help mitigate risks and promote well-being for remote workers. As technology becomes more integrated into daily lives, it is crucial to establish healthy boundaries and habits to avoid the harmful effects of excessive screen time and digital overload. Human resource management identifies practices and accents training to promote sustainable work at the home office, like setting boundaries between home and work tasks, time management, and physical and mental health care.
31.12.2018
Článek charakterizuje roli personálního managementu ve firmě v kontextu proměn české ekonomiky a možném přínosu personalistiky ke zlepšení kvality pracovního života. Personální útvar je závislý na velikosti a segmentu ekonomické činnosti firmy, názoru vlastníka o přínosu personálních procesů k přidané hodnotě firmy a na změnách v pracovních vztazích. Neznámou budoucnosti je vytváření nových personálních pozic a jejich vliv na motivovanost zaměstnanců.
26.01.2017
Článek pojednává o základních aspektech vztahu bezpečného chování na pracovišti a HR marketingu. Nejprve v základních obrysech vymezuje, co je HR marketing (respektive personální marketing), následně vymezuje pojem „bezpečné chování“ a nakonec rozebírá jeden z důležitých předpokladů bezpečného chování, jímž je vzdělávání pracovníků v oblasti BOZP.
30.07.2012
Tento článek se zaměřuje na představení výzkumného projektu č. TD010121 „Systém podpory kultury bezpečnosti v organizaci a jeho přínos z hlediska rozvoje lidských zdrojů“, který se realizuje v rámci TA ČR, program OMEGA, ve spolupráci VÚBP, v.v.i., a firmy EXACOM, s.r.o., pro období od 2012 do 2013. Výstupem bude specifický systém podpory kultury bezpečnosti ve firmách SYPOKUB, jehož základní kostra je nastíněna.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail