Dobrá úroveň BOZP – přínos pro podnik

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci představuje zákonnou a sociální povinnost pro každý druh podnikání. Je prostředkem k tomu, aby se lidé při práci nezranili a nepoškodili si zdraví, což vede v lepším případě ke krátkodobé neschopnosti.

Postup procesu hodnocení pracovních rizik

Postup procesu hodnocení pracovních rizik

1. krok: Určení rizik a také počtu osob, pracující v ohrožení

Je potřebné si uvědomit, že zdrojem nebezpečí může být cokoli. Na prvních místech se objevuje technické zařízení, dále pak faktory pracovního prostředí, výrobní postupy, materiály, se kterými se pracuje a další aspekty, které jsou z velké části určeny povahou pracovní činnosti. Společně s tímto krokem je třeba jasně identifikovat osoby, které by mohly být ohroženi. Je to důležité z pohledu, jakým preventivním opatřením se v dalších krocích zabývat. V každém výrobním procesu se může vyskytovat mnoho osob, které si v rámci pracovních úkolů plní povinnosti právě v místě, kde se nachází zdroj. Je mylné domnívat se, že jen obsluha u konkrétního stroje je jediným pracujícím v jistém riziku. Z principu analýzy vyplývá, že je nutné zahrnout v rámci posouzení i takovou situaci, kdy kolem stroje v chodu prochází,, kolemjdoucí.“ A zda on, za předpokladu jisté pravděpodobnosti, že v jeden okamžik se nebezpečná situace a rizikový faktor sloučí, nebude ohrožen. Další otázka, které by se měla věnovat zvýšená pozornost z hlediska větší pravděpodobnosti ohrožení zdraví jsou osoby se změnou pracovní schopnosti, oslabenou imunitou, s chronickým onemocněním či užívající léky, které mohou snížit jejich odolnost vůči  konkrétnímu riziku. Samostatnou skupinou, na kterou je třeba brát zvýšený dohled z pohledu ohrožení zdraví, jsou těhotné ženy a mladí lidé. Například učni, vykonávající na pracovišti svoji odbornou praxi. Ti ještě nemusí mít dostatečné zkušenosti a odborné znalosti a ocitnouli se bez dohledu, bývá to často příčina úrazu. Z podobných důvodů hrozí také velké nebezpečí pro migrující pracovníky, zejména cizí národnosti. Riziko se prudce zvyšuje v případě, že tito lidé neznají dokonale češtinu, a přestože prošli nutným školením a zaučením, které musí být v rodné řeči cizince, v provozu se hovoří česky a oni nezvládnou včas reagovat na některé pokyny.

2. krok: Vyhodnocení rizik a seřazení podle závažnosti

Hodnocení rizik by mělo pokrýt pracovní rizika, která lze rozumně předvídat. Normálně se nepřihlíží k rizikům vyvolaným normálními životními aktivitami (např. říznutí se o list papíru, klepnutím se kladívkem do prstu apod.) Taková rizika si nezaslouží podrobné posouzení, pokud je pracovní činnost nebo organizace práce nezvyšuje. U mnohých pracovních úkonů postačí jednoduchý postup, založený na logickém uvažování a ten nevyžaduje zvláštní dovednosti ani složité metody. Jsou to činnosti, které jsou zanedbatelné. Nebo pracoviště, kde jsou rizika jasně definována a jsou lehce řešitelná. Ovšem v mnoha organizacích a podnicích převládá tradiční názor, že hlavním viníkem nehody je člověk a s ním porušení předpisů o bezpečném provozování činnosti či nepozornost. Tato tradice se promítá do přístupu organizace k prevenci nehod. Klade se důraz na usměrňování chování lidí prostřednictvím školení a zavedení trestů a sankcí za porušování předpisů. Smyslem analýzy rizik shromáždit je a posoudit jejich závažnost z hlediska:

  • do jaké míry je pravděpodobné, že nebezpečí způsobí zdravotní újmu
  • o jak vážné poškození zdraví by se v takovém případě jednalo
  • jak často a s jakou intenzitou jsou pracovníci nebezpečí vystaveni

Z tohoto hlediska se jeví zaměření na výcvik či správný výběr lidí na danou pozici jako nedostačující. Ale tento postoj potlačuje další úvahy o možných příčinách, jako jsou nepřiměřené pracovní postupy, nedostatečný zácvik, nevhodná konstrukce pracovního zařízení či nevhodné projektování pracovního místa, zastaralé vybavení s nedostatečnou nebo naprosto žádnou údržbou apod. Velký důraz by měl být kladen na fakt, aby pracovníci sami hlásili tzv. skoronehody, pokud byly zaviněny podmínkami, nad kterými neměli kontrolu a nemohli je nijak ovlivnit. Jen tak se tyto informace dostanou do výše jmenované analýzy, lze s nimi pracovat a zajistit jejich nápravu nebo snížit pravděpodobnost jejich výskytu. Což souvisí se třetím postupovým krokem a tím je:

3. krok: Rozhodnutí o preventivním opatření

Tento krok je důležitý z pohledu zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví na základě:

  • právních předpisů
  • publikovaných standardů a pokynů, např. celostátních technických pokynů, kodexů praxe, úrovní expozice, odvětvových standardů, doporučení výrobce apod.
  • principů, vyplývající z hierarchie rizik

Obecné zásady jsou platné v jakémkoli provozu bez rozdílu, zda se jedná o malý, střední či velký podnik. Zásadní, pokud to lze, riziko vyloučit. Vyhnout se mu. Odstranit zdroj rizika. Nahradit tak rizikové bezpečným nebo méně nebezpečným. Jednat v duchu základního principu BOZP, které vyzývá použít prostředky kolektivní ochrany před individuálními ochrannými pomůckami. Příkladem je instalovat odsávací zařízení v případě nadlimitní koncentrace aerosolu a až poté, kdy jsou někteří pracovníci vystaveni i přes uvedené technické preventivní opatření určitému zdravotnímu riziku, zajistit na pracovišti používání osobních masek. Všeobecný trend dnešní doby je využívání nových technických vymožeností a informací. O to více by to mělo platit v této oblasti, tj. oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, se snahou o zlepšení celkové míry ochrany při práci.

4. krok: Přijetí a zavedení preventivních opatření

Tento krok je důležitý zejména z hlediska první části. Především s rozhodnutím o přijetí a zavedení opatření. Například v případě, kdy byly identifikovány odlišné ochranné systémy pro stroje, je důležité posoudit relativní výhody různých alternativ. Je třeba rozhodnout o opatřeních, která se přijmou. Je potřebné vybídnout pracovníky, jichž se to týká, aby k tomuto procesu přispěli svojí zkušeností a znalostí z vykonávané praxe. Oni mohou nejlépe posoudit, zda v případě ochranného krytu stroje bude tento ve skutečnosti vyhovovat nebo je bude nutné upravit. Proto je nutné, aby byli lidé, kterých se vybraná opatření týkají, včas seznámeni s plánovanými úpravami a podíleli se tak na jejich výběru a používání osobníc ochranných pomůcek Zaměstnavatel musí zajistit, aby všechny takové pomůcky plně vyhovovaly pro danou pracovní činnost. Například ochranné brýle odolají odletujícím částicím, a nepoškodí se. Při úvaze o zavádění ochranných opatření by měly platit obecné zásady každého projektu. Tj. jaká opatření je nutné zavést, kdo za ně zodpovídá a kdy mají být dokončeny. A s dokončením souvisí poslední krok analýzy a tím je:

5. krok: Monitorování a přezkum

Závěrečným krokem v celém systému analýzy a hodnocení pracovních rizik je zajištění pravidelných kontrol, aby bylo zárukou, že se preventivní opatření neminula účinkem. Nebo aby se dokonce nevyskytly další nepředvídané problémy, které by nebyly podchyceny. Důsledkem hodnocení může být například náhrada řezné kapaliny jinou. S jiným chemickým složením. Provedení uvedených změn je nutné posoudit předem, než ke změně dojde. Ovšem v praxi se může ukázat, že to danému procesu obrábění z hlediska řezné destičky či obráběného materiálu nevyhovuje. Hodnocení rizik by mělo být v pravidelném intervalu podrobováno přezkumu, a to v závislosti na povaze rizik, pravděpodobnosti změny pracovní
činnosti nebo v důsledku zjištění, která vyplynula z šetření úrazů. Popsaná analýza rozhodně není jednorázovou záležitostí.

Autor článku: 

Komentáře

K článku

17.05.2010 - 17:05 Václav Syrový
Článek perfektní, k tomu není co dodávat. Teoreticky to máme zvládnuté naprosto vše. Ale realita je diametrálně odlišná. Jak poukazují dva články ze včerejších a dnešních i-novinek na Seznamu a diskuze k tomu. Chlapec zemřel po zásahu proudem, když si šel pro míč do trafostanice Dvanáctiletého chlapce v Poděbradech zasáhl v neděli proud vysokého napětí v trafostanici,kam vlezl pro zatoulaný míč. Přivolaný lékař ho již nedokázal zachránit. O události informovala mluvčí středočeských záchranářů Tereza Janečková. Včera 18:42 - Poděbrady (Aktualizováno: Včera 18:55 ) Záchranáři z Nymburka na místo vyjeli v 17 hodin. Nalezli jej v trafostanici, do které podle všeho vlezl. Lékař na místě zahájil resuscitaci a povolal letecké záchranáře z Prahy. Ani po hodinové resuscitaci se záchranářům nepodařilo přivést chlapce zpět k životu, vrtulník tak odletěl prázdný. Mluvčí nymburské policie ČTK sdělila, že chlapec hrál spolu se dvěma kamarády na dětském hřišti fotbal. Míč však zakopli do trafostanice a jeden z nich pro něj do ní vlezl.Policie okolnosti nehody dále vyšetřuje.jas Názor s nejvíce souhlasnými hlasy (117) Jana Albrechtová, Zbizuby, Neděle, 16.května 2010, 19:33:37 | Souhlasím | Nesouhlasím | +117 Upřímnou soustrast rodičům. Jaroslav Baník, Broumov Neděle, 16.května 2010, 19:40:10 | Souhlasím | Nesouhlasím | +65 Hrozné na tom je nejen tato tragedie, ale především to, že takto nebezpečné zařízení je vůbec přístupné. Petra Mostovská, Kroměříž Neděle, 16.května 2010, 19:54:10 | Souhlasím | Nesouhlasím | +15 Zrovna na to koukám v televizi,lezl kam neměl-okýnko vysoko a lezl tam po hromosvodu-jeho blbost a zas jedni nešťastní rodiče,dvanáctiletý kluk by už na toto měl mít trochu rozumu a znát i výstražné značky na dveřích Petra Mostovská, Kroměříž Neděle, 16.května 2010, 19:57:35 | Souhlasím | Nesouhlasím | +2 ještě k tomu můžu dodat,že bohužel je na nás na rodičích,tyto věci dětem vysvětlovat,protože ve škole se tyhle a podobné věci už pěkných pár let neučí, první pomoc a důležitá čísla jsou pro některé děti španělskou vesnicí. Vladimír Mašek, Domažlice Neděle, 16.května 2010, 20:03:46 | Souhlasím | Nesouhlasím | +18 Kdysi jsem pracoval jako elektrikář,kdybych nezabezpečil po práci rozvaděč a někoho to zabilo,šel bych bručet.I tady lze dohledat osobu odpovědnou a potrestat jí,aby se nic podobného neopakovalo. Alena Hájková, Bakov nad Jizerou Neděle, 16.května 2010, 20:08:01 | Souhlasím | Nesouhlasím | +7 Paní Mostovská souhlasím s Vámi. Jenže dnes aby rodiče říkali dětem snad úplně všechno, vždyť na ně číhá nebezpečí všude. Jsou budovy a různé objekty které "nikomu" nepatří, nebo lépe nikdo se o ně nestará. No a děti doma sedět nemůžou, všechno prozkoumávají. V tomto případě je to o to horší, že děti byly na školním hřišti, kdopak by čekal že jim tam něco hrozí, kromě zlomené nohy apod. Hrůza, cožpak nikdo není zodpovědný za kontrolu budov co patří ke škole? Možná řeknete že koho by napadlo že do okýnka někam nahoru někdo poleze, ale víte mě kdyby tam spadl míč a byla bych v jejich věku, lezla bych pro něj taky. Jiří Lissek, Opava Neděle, 16.května 2010, 20:09:20 | Souhlasím | Nesouhlasím | +7 Nezodpovědnost pracovníků ČEZ. Nezabezpečené okno trafostanice na školním hřišti! Vladimír Mašek, Domažlice Neděle, 16.května 2010, 20:09:27 | Souhlasím | Nesouhlasím | +5 Jiří Novák, Tábor řekl(a): "trefit se míčem do okénka 50*50cm tak ve 3m výšce je umění." Náhoda pane,náhoda. Jan Doležal, Náměšť na Hané Neděle, 16.května 2010, 20:13:05 | Souhlasím | Nesouhlasím | +6 Pravdou je, že v minulosti byly rozvody elektřiny lépe zabezpečeny. Ale není to jen vinou jejich správců, dost toho dělají i zloději kovů Májka přetrhla vedení, proud zabil koně a dvě krávy Májka, kterou mládenci v Leskovci na Vsetínsku postavili děvčatům před domem, byla příčinou neštěstí. V noci na neděli spadla, přetrhala elektrické vedení a proud zabil koně a dvě krávy. Včera 9:24 Vsetín (neděle 16.5.2010) "K nešťastné události došlo u rodinného domku s hospodářským stavením na kraji obce. V domě žije majitelka se dvěma dcerami. Těm na 1. máje postavili chlapci z vesnice pod okny tradiční májku. Nikdo netušil, že by mohla způsobit potíže," řekla tisková mluvčí Krajského ředitelství Policie ČR ve Zlíně Jana Bartíková. Hoši vztyčili patnáct metrů vysokou májku v blízkosti domu, ovšem také asi jen deset metrů od drátů elektrického vedení. V noci na neděli foukal na Valašsku silný vítr. Jeden z poryvů vichru májku vyvrátil přímo na vedení. To popraskalo, dráty popadaly na chlévy a výboj usmrtil ustájený dobytek a koně. "Lidé v domku mohou mluvit o štěstí, že se jim nic nestalo. Majitelka domu uvedla, že vnímala záblesky, které provázely silné rány," doplnila Bartíková.Na místě zasahovali i hasiči a pracovník energetického rozvodného závodu. Usmrcení hospodářských zvířat elektrickým proudem potvrdil veterinář. Škodu majitelka odhadla na 70 tisíc korun. Jiří Růžička, Právo Co k tomu dále dodat??? Takovéhle články mě nenechávají lhostejným. Nepochybuji, že všichni zúčastnění to mají po papírové stránce naprosto v pořádku.Vyhledání, posouzení a zhodnocení rizik, navržení a stanovení opatření pro jejich eliminaci atd, atd. Ale tady je potřeba si položit pár otázek a doufám, že si je policie a OIP položí, nechci dělat právní analýzu z několika kusých informací. Jak firma, která provozuje trafostanici, kontroluje užívanou stavbu podle stavebního zákona, má určeného člověka, který stavby a budovy kontroluje a sleduje jejich stavebně bezpečný stav???? Jak často??? A nechává odstraňovat zjištěné závady???? Jak organizace to je jedno jestli je to škola nebo obec provádí kontroly bezpečného stavu hřiště, Jak často??? A nechává odstraňovat zjištěné závady????Jak se rodiče starají o děti, kde si hrají a za jakých podmínek ???? Podle Zákona o rodině. A konečně, jak děti vede a vychovává ve směru jejich bezpečnosti škola??? Nebo jim jenom valí do hlavy nesmysly, které v životě vůbec neuplatní, pokud se dospělosti dožijí (v té souvislosti bych připomenul dopis našich asi 100 známých osobností o poklesu úrovně vzdělanosti naší mládeže a boj o státní maturity, které v současné době znamenají pouze to že někdo ukončil školu ale ne to, zda má po té škole také něco v hlavě). A to jsou otázky, na které by bylo také potřeba reagovat a odpovědět. Nejenom teoreticky, ale také prakticky. Václav Syrový, poradce BOZP, Stříbrná 775, 593 01 Bystřice nad Pernštejnem, 723 170 164.

Re: K článku

20.05.2010 - 14:22 František Černý
Vážený pane kolego, naprosto souhlasím. U nás STEA postupuje stejně, sloupové trafo za vesnicí zcela volně přístupné.......... Ale mnohem větší problém jsou školy....... Mám 3 děti a nejstarší je v 8 třídě. Z hlediska nároků, které byly kladeny v osmé třídě na mně, je negramotná. Učí se anglicky, ale překlady dělají a to i ve škole pomocí stýčka Google!!!! Co se asi naučí? Za jeden školní rok mají víc výletů, než já za celou školní docházku. Dle mého názoru je to o úrovni učitelů, obecně bych řekl, že přinejmenším to budou netáhla. Takže my, rodiče, musíme spoustu práce za školu odvést doma............ Jenže spousta lidí, díky uspěchané době a tomu, že v komerční sféře se prostě pracovat musí, na to nemá moc času.........

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail