Vláda schválila nařízení vlády č. 322/2025 Sb., o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech, s účinností od 1. 1. 2026, které významně zjednodušuje a urychluje proces ohlašování pracovních úrazů a zasílání záznamů o pracovních úrazech. Nově budou zaměstnavatelé ohlašovat pracovní úrazy a zasílat záznamy o pracovních úrazech (včetně jejich případných aktualizací) výhradně elektronicky prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce (dále jen „portál“), který již sám zajistí odeslání na příslušný Oblastní inspektorát práce nebo Obvodní báňský úřad.
Díky tomuto kroku dojde k výraznému omezení administrativní zátěže nejen pro samotné zaměstnavatele, ale také pro zmíněné instituce. Od účinnosti nového nařízení již nebude možné pracovní úrazy ohlašovat či posílat jejich záznamy prostřednictvím datových schránek, e-mailu či poštovních služeb.
Nařízení stanovuje, jaké náležitosti musí ohlášení a záznamy o pracovních úrazech obsahovat. Dle uvedených náležitostí jsou v portálu zpracovány formuláře, které zaměstnavatel k danému úrazu vyplní. Formuláře obsahují různé číselníky a pomocné odkazy, které zaměstnavatelům vyplnění usnadní. Nově bude mít ohlášení pracovního úrazu jasně dané náležitosti, které zaměstnavatel do formuláře musí zapsat. Data z formuláře ohlášení pracovního úrazu se zaměstnavateli automaticky propíší do formuláře záznam o pracovním úrazu, což také usnadní vyplnění formuláře a sníží administrativní zátěž. Nově se stanovuje lhůta pro zaslání záznamu o pracovním úrazu na 15 pracovních dnů ode dne, kdy se o něm zaměstnavatel dozvěděl. Pro účely zajištění podpisu úrazem postiženého zaměstnance, svědků, zástupce zaměstnanců pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, zástupce odborové organizace a zaměstnavatele zaměstnavatel zaslaný záznam o pracovním úrazu vytiskne z portálu úřadu a nechá jej podepsat nebo jej v elektronické podobě uloží a zajistí jeho podepsání uznávanými elektronickými podpisy. Jednu kopii záznamu o pracovním úrazu předá zaměstnavatel bez zbytečného odkladu úrazem postiženému zaměstnanci, zástupci zaměstnanců pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci a zástupci odborové organizace, pokud u zaměstnavatele působí. V případě smrtelného pracovního úrazu předá jednu kopii rodinným příslušníkům úrazem postiženého zaměstnance. Zaměstnavatel je povinen uchovávat podepsaný záznam o pracovním úrazu zaměstnance po dobu 10 let.
Jasně dané postupy zajistí přehlednější správu a efektivní statistiku pracovních úrazů, což v důsledku přinese i lepší ochranu práv zaměstnanců. Zaměstnavatel bude mít po přihlášení do portálu k dispozici evidenci všech jim ohlášených pracovních úrazů a všech odeslaných záznamů o úrazech, se kterými může dále pracovat.
Jak se do portálu přihlásit
Portál je dostupný na https://www.mpsv.cz/app/suip-portal/. Statutární zástupce zaměstnavatele se přihlásí do portálu jednoduše pomocí státních prostředků, bankovní identity, MojeID nebo I.CA Identity. V portálu si zvolí způsob, který mu nejvíce vyhovuje. Při dalším přihlášení se automaticky nabídne naposledy použitá metoda. Statutární zástupce zaměstnavatele následně může v portálu zplnomocnit (přidat) další fyzické osoby k jeho zastupování v portálu. Další informace k přihlášení a práci v portálu naleznete v uživatelské příručce.
Po přihlášení do portálu budete moci:
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950