Manažer BOZP
Manažer BOZP je fyzická osoba, která již získala osvědčení o odborné způsobilosti k zajišťování úkolů v prevenci rizik v oblasti BOZP podle § 10 odst. 1 zákona č. 309/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů a je vedoucím zaměstnancem, který navrhuje, řídí a kontroluje procesy spojené se vznikem a rozvojem systémů řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prevenci rizik.
Obsahem pracovní činnosti Manažera BOZP jsou tyto činnosti:
- Účast na činnosti týmu krizového řízení firmy.
- Seznamování zaměstnavatele, zejména statutárních zástupců a top managementu s povinnostmi v oblasti BOZP, vyplývajícími z právních a ostatních předpisů nebo technických norem.
- Navrhování a řízení procesů spojených s tvorbou systémů řízení BOZP ve firmách a jejich dalším vývojem ve spolupráci s top managementem firmy.
- Plnění funkce interního nebo externího auditora systémů řízení BOZP.
- Řízení procesu identifikace a hodnocení rizik a posuzování opatření navržených k odstraňování nebo minimalizaci jejich působení na bezpečnost a zdraví zaměstnanců.
- Provádění analýz pracovní úrazovosti, nehodovosti a nemocí z povolání, navrhování opatření k jejich snižování a srovnávání s celostátními, popř. evropskými statistickými údaji.
- Provádění analýz nedostatků zjištěných v rámci preventivních kontrol a prověrek BOZP na pracovištích z hlediska účinnosti dříve navržených opatření.
- Provádění analýz účinnosti opatření ke snižování působení faktorů pracovního prostředí.
- Hodnocení kvality a úplnosti dokumentace BOZP stanovené právními a ostatními předpisy nebo technickými normami.
- Vyhodnocování ekonomické účinnosti opatření souvisejících s realizací systému řízení BOZP ve firmě.
- Poskytování poradenství, školení a ověřování znalostí techniků a specialistů BOZP.
- Účast na jednání s kontrolními a inspekčními orgány.
Pro výkon pozice Manažera BOZP jsou obvykle požadovány níže uvedené teoretické znalosti z těchto oblastí:
- legislativa BOZP,
- ergonomie,
- kategorizace prací,
- pracovní úrazy a nemoci z povolání,
- pracovní prostředí a pracovní podmínky,
- systém řízení BOZP ve firmě,
- státní dozor v oblasti inspekce a bezpečnosti práce,
- metody identifikace, posuzování a hodnocení rizik,
- technická bezpečnost.
Pro výkon pozice manažera BOZP jsou obvykle požadovány tyto odborné praktické dovednosti:
- aplikace právních a ostatních předpisů a evropských právních předpisů v oblasti BOZP, včetně Národní politiky BOZP v ČR při výkonu činnosti manažera BOZP,
- zavádění a aktualizace systému řízení BOZP ve firmě,
- hodnocení a řízení rizik BOZP,
- aplikace zásad technické bezpečnosti při výkonu manažera BOZP,
- šetření, evidence a hlášení pracovních úrazů a nemocí z povolání,
- jednání s kontrolními orgány,
- prověřování účinnosti preventivních kontrol BOZP na pracovištích,
- kontrolování úplnosti a aktuálnosti dokumentace BOZP,
- vyhodnocování ekonomické účinnosti systému řízení BOZP,
- školení vedoucích pracovníků v BOZP.
manažeři BOZP=stitek
Zpět na přehled