Zvyšováním nároků na pracovní výkonnost zaměstnanců v dopravě roste i pravděpodobnost kolizních situací, jejichž výsledkem může být pracovní úraz nebo dopravní nehoda. Jak vyplývá z Roční souhrnné zprávy o výsledcích kontrolních akcí Státního úřadu inspekce práce za rok 2024, úkolu zaměřeného na dopravu a opravárenství, velká část podnětů z oblasti BOZP v dopravě souvisí s pracovní dobou řidičů a porušováním předpisů pracovního režimu zaměstnanců. Řidiči jsou přímými účastníky silničního provozu a nedostatky v organizování jejich pracovní doby mohou vést k fatálním důsledkům v silničním provozu, ohrožení veřejnosti i škodám velkého společenského rozsahu.
Kontrolou bylo například prokázáno, že zaměstnavatelé vydávali záznamy jízdy za evidenci pracovní doby, popřípadě předkládali výpisy z tachografu nebo data opsaná z tachografu. Evidence práce v noci a práce přesčas z těchto podkladů nesplňuje požadavky zákoníku práce, není na nich vyznačen počátek a konec směny, počátek a konec práce v noci a počátek a konec práce přesčas.
V rámci kontrolní činnosti se také často opakují zjištění na téma zdravotní způsobilosti řidičů. Například poskytovatel pracovnělékařské péče vystaví lékařský posudek, aniž by byl předložen dopravně psychologický posudek. Přesto je posudek vydán a zaměstnanec je zdravotně způsobilý. Nebo dopravně psychologický posudek pozbyde platnosti a poskytovatel pracovnělékařské péče přesto vystaví posudek s výsledkem zdravotně způsobilý.
Také na BOZPinfo se tématu Dopravy pravidelně věnujeme (viz následující výběr článků). K nejčastějším dotazům na problematiku řidičů patří zdravotní způsobilost – pracovnělékařské prohlídky, dopravně psychologické vyšetření, přestávky či školení BOZP, což vyplývá i z níže uvedených odpovědí na dotaz.
Související články
Téma přestávek řidičů stále není zcela jasné. Zaměstnavatelé často upřednostňují zisk před bezpečností zaměstnanců i ostatních účastníků silničního provozu a přestávky zaměstnancům neumožňují, nemají potřebné znalosti v oblasti BOZP nebo zaměstnancům nedávají dostatečné informace. Jiným předpisem se řídí řidič vozidla do 3,5 tuny, jiným řidič velkého vozidla (vozidlo o hmotnosti nad 3,5 tuny), jiným řidič linkové autobusové dopravy do 50 km.
Několik otázek na téma BOZP řidičů
U řidičů rozlišujeme, zdali mají řízení vozidla jako výkon práce nebo je to pouze součástí jejich pracovních povinností, když například jedou na pracovní cestu služebním automobilem. Dále pak také to, jestli řídí vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny (v tom případě se na ně vztahuje nařízení vlády č. 168/2002 Sb.) nebo vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny (vztahuje se na ně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006; zákon č. 111/1994 Sb., vyhláška č. 478/2000 Sb.).
V odpovědi na dotaz jsou rozebírány nejen přestávky a odpočinek u vnitrostátní přepravy u vozidel do 3,5 t na území ČR, ale také to, že v určitých případech se cesta do zaměstnání může počítat do pracovní doby.
Profesní průkaz řidiče se týká řidičů vozidel nad 3,5 tuny a řidičů taxislužby. Zdokonalování odborné způsobilosti řidičů vozidel zařazených do skupiny C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E zahrnuje vstupní školení a následná pravidelná školení.
Lékařské prohlídky řidičů – referentů
Za řidiče referentských vozidel se považují zaměstnanci, u kterých je řízení motorového vozidla součástí výkonu jejich práce, kdy motorové vozidlo používají pravidelně. Donedávna byla tato činnost zařazena podle vyhlášky č. 79/2013 Sb. mezi Rizika ohrožení zdraví vyjmenovaná v Příloze č. 2, kde byly lhůty pro provádění periodických prohlídek 1x za 4 roky a po dovršení 50 let věku 1x za 2 roky. Novela (vyhl. č. 452/2022 Sb.) stanovila, že činnosti uvedené v Příloze Části II. této vyhlášky se nyní nazývají Profesní rizika a řízení motorových vozidel (týkající se tzv. řidičů-referentů) již mezi nimi není.
Pracovnělékařské prohlídky řidičů
Je zbytečné, aby u zaměstnance byly vedené dva lékařské posudky, tedy jeden podle vyhlášky 277/2004 Sb. a druhý podle vyhlášky č. 79/2013 Sb.
Podcast
Podcast BOZP při práci v silniční nákladní dopravě se zřetelem na stárnutí řidičů
Podcast vznikl jako výstup projektu Možnosti řízení rizik na úseku BOZP v oblasti silniční nákladní dopravy u řidičů jako reakce na sociodemografické změny.
Publikace
Bezpečnost práce při provozu a údržbě motorových vozidel: správná praxe pro malé a střední podniky
V publikaci jsou nebezpečí v silniční dopravě pojmenována a jsou naznačena některá ze základních opatření k jejich minimalizaci, a to nejen z pohledu zaměstnavatelů, ale i samotných zaměstnanců.
Právní předpisy
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950