V poslední době vyšla řada nových předpisů vztahujících se k BOZP. Ty byly diskutovány společně s dalšími tématy na semináři Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku 2023-2025, který se konal online 4. 11. 2025.
Robert Křepinský, předseda stálého výboru pro legislativu při Radě vlády BOZP, informoval o nových právních předpisech jako zákon č. 120/2025 Sb., který změnil nejen zákoník práce, ale i další předpisy, například zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách; zákon č. 318/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek BOZP a další zákony; s tím související nařízení vlády (NV) č. 322/2025 Sb., o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech; NV č. 319/2025 Sb., kterým se mění NV č. 591/2006 Sb. a NV č. 321/2025 Sb., kterým se mění NV č. 592/2006 Sb.; vyhláška č. 243/2025 Sb., o programech podpory zdraví; vyhláška č. 402/2025 Sb., kterou se mění kategorizační vyhláška č. 432/2003 Sb. nebo NV č. 428/2025 Sb., kterým se mění NV č. 290/1995 Sb. (seznam nemocí z povolání). V oblasti školství je to novela školského zákona – zákon č. 267/2025 Sb., která se dotkla například praktického vyučování, nebo vyhláška č. 150/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů.
Krátce po tomto semináři vyšla například ještě vyhláška č. 449/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 79/2013 Sb. a NV č. 473/2025 Sb., kterým se mění NV č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.
Tyto právní předpisy již pravděpodobně zaznamenali všichni, kteří mají s BOZP co do činění, ale některé změny proběhly tak trochu skrytě. Například zákonem č. 360/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, byl upraven § 59 zákona č. 373/2011 Sb. ohledně prohlídek zaměstnanců na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr. Zákon č. 236/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 325/2021 Sb., o elektronizaci zdravotnictví, upravil povinné pravidelné lékařské prohlídky řidičů od 70 let, a dále po 2 letech.
Do budoucna se uvažuje o možnosti stanovení stejné kategorie práce pro stejné činnosti, zaměstnavatelé by tak nemuseli vynakládat nemalé finanční prostředky za měření rizikových faktorů, nebo o metodickém návodu v souvislosti se svařováním.
Od 1. 6. 2025 došlo ke sjednocení výpovědního důvodu pro ztrátu zdravotní způsobilosti a v zákoníku práce se objevila jednorázová náhrada při skončení pracovního poměru (§ 271ca), která nahradila odstupné.
Ta byla tématem přednášky Ing. Kateřiny Mrázkové z pojišťovny Kooperativa. Povinnost hradit jednorázovou náhradu při skončení pracovního poměru dle § 271ca zákoníku práce vzniká zaměstnavateli, který si pak náhradu může uplatnit u pojišťovny formou refundace. Pokud bude zaměstnavatel preferovat úhradu jednorázové náhrady přímo pojišťovnou, byla by vhodná konzultace s pojišťovnou na e-mailové adrese likvidace125@koop.cz, a to neprodleně po obdržení lékařského posudku o zdravotní způsobilosti k práci vystaveného poskytovatelem pracovnělékařských služeb, z něhož bude vyplývat pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance k dosavadní práci pro pracovní úraz, nemoc z povolání nebo ohrožení nemocí z povolání.
Na jednorázovou náhradu není nárok při ukončení právního vztahu založeného dohodou o pracovní činnosti a dohodou o provedení práce. Zaměstnavatel může poskytnout náhradu vyšší, než činí dvanáctinásobek průměrného měsíčního výdělku, a to například na základě kolektivní smlouvy, ale pojišťovna je povinna podle § 2 odst. 1 vyhlášky č. 125/1993 Sb. nahradit za zaměstnavatele škodu toliko v rozsahu, v jakém za ni zaměstnavatel odpovídá podle zákoníku práce.
Na webu pojišťovny (www.koop.cz) lze nalézt spolu s informacemi o jednorázové náhradě nový nezávazný formulář pojišťovny pro potvrzování zaměstnavatelem.
Od 1. 6. do 30. 9. 2025 byla úhrada této náhrady nárokována ve 135 případech, v 11 případech došlo k zamítnutí, které se týkalo změn ve způsobilostech nebo zaměstnavatelé někdy zpětně žádali výplatu jednorázové náhrady, i když došlo k rozvázání pracovního poměru do 1. 6. 2025.
„Apelujeme především na případy, ve kterých poskytovatel pracovnělékařských služeb vystaví lékařský posudek o pozbytí zdravotní způsobilosti k práci po „lehčím“ pracovním úrazu, aby zaměstnavatel šetřil trvalé následky a v případě pochybností o pozbytí zdravotní způsobilosti se proti posudku odvolal,“ řekla Kateřina Mrázková.
Na semináři dále vystoupil Ing. Jaroslav Hlavín, který zastupoval Český Focal Point, Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby zhodnotil právě končící kampaň Evropské agentury pro BOZP (EU-OSHA) Zdravé pracoviště na období 2023–2025 Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku.
„Jedním ze zdrojů kampaně jsou právní předpisy,“ uvedl. První vlna práce s digitálními technologiemi se týkala digitálních platforem. Na evropské úrovni bylo schváleno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 ze dne 19. října 2022 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách), které přímo platí pro každý stát EU. Upravuje sektor digitálních služeb v rámci EU. Jeho cílem bylo zajištění správného fungování jednotného trhu, udržování bezpečného online prostředí nebo ochrana základních práv uživatelů. Dále byla schválena Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2831 ze dne 23. října 2024 o zlepšení pracovních podmínek při práci prostřednictvím platformy, účinná od 1. prosince 2025, kterou bude nutné převést do právního řádu ČR. Článek 12 této směrnice se týká přímo BOZP.
Na české a evropské úrovni probíhala soutěž Ceny za správnou praxi. Na evropské úrovni byla oceněna česká společnost Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra – oceněný příklad VISIO, zaměřený na prohloubení znalostí o vlivu lidské práce na lidské zdraví, v tomto případě na zrak. Nabízí příklady zvýšení schopnosti spánku, psychické odolnosti, schopnosti relaxovat apod. Slavnostní předání cen se koná na summitu kampaně – 3. prosince 2025.
Tento rok se podařilo zorganizovat všechny naplánované akce, další budou následovat v roce 2026, například seminář SPČR, online (Novotného l.) 2. pol. dubna 2026 - dodržování předpisů; seminář ČMKOS, prezenčně, Pardubice květen 2026 - rakovinotvorné látky nebo seminář RILSA, prezenčně, Praha září 2026 - duševní zdraví. Další kampaň EU-OSHA bude zaměřena na duševní zdraví v práci.
Vlivem digitálních technologií na duševní zdraví zaměstnanců se zabývala MUDr. Jana Murza ze Státního zdravotního ústavu, Centra hygieny práce a pracovního lékařství. „Psychosociální rizika jsou vlastně také souborem stresorů, které pokud překročí individuální schopnosti zaměstnance, způsobují stres,“ říká.
Mohou negativně ovlivnit
Z průzkumu ESENER nová a vznikající rizika 2024 vyplynulo, že zaměstnancům v 56 % podniků vadí jednat s obtížnými pacienty, zákazníky a žáky, dále časový tlak - 43 %. Byla zaznamenána také neochota otevřeně o těchto otázkách hovořit (59 % této skupiny podniků v EU-27). 35 % pracovišť v EU-27 naopak diskutuje o dopadu nových technologií na zdraví a bezpečnost pracovníků, což představuje nárůst oproti 24 % v roce 2019.
K dalším problémům patří dlouhodobé sezení 54 %; zvýšená intenzita práce 34 %; přetížení informacemi 32 %.
„Sdílejte mezi sebou, co děláte při jednotlivých rizicích, je to hodně o kultuře firmy,“ vyzvala účastníky Jana Murza.
Odborný online seminář pořádala Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA) ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Svazem průmyslu a dopravy ČR v rámci celoevropské kampaně Zdravé pracoviště 2023 – 2025 s názvem Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950