Počet smrtelných pracovních úrazů v roce 2023 zaznamenal pokles o 9 případů proti roku předcházejícímu a dosáhl celkového počtu 78 případů. Rozdílný byl i počet událostí (75) ve srovnání s rokem 2022 (86).
V prvních deseti letech existence České republiky (1993–2002) tento počet činil 200–296 případů za rok (průměrně 250). V dalších čtrnácti letech (2003–2016) se již počet dostal pod hranici 200 případů a činil 103−199 případů za rok (průměrně 142). V roce 2017 se tak poprvé v historii dostal počet pod hranici 100 případů za rok a v roce 2019 se tento rekord zopakoval se shodným počtem případů (94). V letech 2021 a 2022 tento pokles dále pokračoval (87 případů) a v roce 2023 bylo zaznamenáno historické minimum, a to 78 případů.
Největší podíl na smrtelných pracovních úrazech v roce 2023 měly již tradičně dopravní nehody na pozemních komunikacích (silnice, kolejiště). Při 27 událostech se smrtelně zranilo 28 zaměstnanců. Z toho se 6 případů událo v železniční dopravě, u všech šlo o sražení chodce vlakem nebo vagonem. V roce 2016 došlo k meziročnímu snížení počtu usmrcených osob při dopravních nehodách na pozemních komunikacích v ČR na 611 osob (tj. pokles o 127 osob). Tento trend pak pokračoval a další velký pokles byl evidován v roce 2020 na 518 osob, tj. o 100 osob méně. V roce 2021 bylo evidováno osob 532 a v roce 2022 pak 528 osob. Pro rok 2023 se uvádí odhadem údaj 530 zemřelých osob.
Pozemní vozidla a ostatní dopravní prostředky se jako zdroje úrazu podílely na vzniku pracovních úrazů s pracovní neschopností nad tři dny jen 3,1 %, na závažných úrazech již 14,6 % a na smrtelných dokonce 39,0 %. Znamená to, že čím byly v pracovní úrazovosti škody na zdraví vážnější, tím více se na tom podílely dopravní nehody. Z policejních statistik vyplývá, že pozemní komunikace v ČR jsou stále nebezpečný prostor, jeden z nejhorších v Evropě. Nejvíce smrtelných pracovních úrazů při autonehodách se událo v odvětví Doprava a skladování (H.), a to 11.
Dalším velmi častým druhem nehod byly pády osob (z výšky, do hloubky, ze střechy apod.) a také pády na osobu (předmětu, břemene, stroje a stromu).
Smrtelné pracovní úrazy byly rozloženy téměř do všech odvětví a v rámci odvětví jejich vznik často souvisel především s prováděnými činnostmi, které zase souvisely se zaměstnáním zraněného zaměstnance (CZ-ISCO). Nelze se proto omezit jen na rozdělení případů podle odvětví podniků (CZ-NACE), ale i na odvětví událostí, které se často liší, dále na činnosti a zaměstnání zraněného zaměstnance.
Nejčastější příčinou u zaměstnance bylo používání nebezpečných postupů a způsobů práce, včetně jednání bez oprávnění, proti zákazu a prodlévání v nebezpečném prostoru, což se stalo celkem v 9 případech. U zaměstnavatele to byla nesprávná organizace práce, neinformovanost mezi zaměstnavateli (17 případů).
Byly zaznamenány 3 události, při nichž zemřeli vždy dva zaměstnanci (autonehoda, udušení a vražda). V roce 2016 nebyl zaznamenaný žádný hromadný případ. Ženy utrpěly čtyři smrtelné pracovní úrazy, z toho dva při autonehodě. Také byl zaznamenaný po mnoha letech jeden případ mladistvého zaměstnance, a to pád (14 m) ze střechy do nezakrytého stavebního otvoru pro světlík, protože se odepnul z jistícího lana.
Tabulka č.1 Ukazatele smrtelné pracovní úrazovosti v ČR v letech 2014–2023
|
rok |
počet pojištěnců |
smrtelné pracovní úrazy |
četnost na 10 000 pojištěnců |
procento z pracovních úrazů s pracovní neschopností |
||
|
celkem |
žen |
mladis- tvých |
||||
|
2014 |
4 464 057 |
116 |
1 |
0 |
0,26 |
0,26 |
|
2015 |
4 507 012 |
132 |
12 |
0 |
0,29 |
0,28 |
|
2016 |
4 571 305 |
105 |
4 |
0 |
0,23 |
0,22 |
|
2017 |
4 671 825 |
94 |
4 |
1 |
0,20 |
0,20 |
|
2018 |
4 732 737 |
123 |
6 |
0 |
0,26 |
0,27 |
|
2019 |
4 732 889 |
94 |
5 |
0 |
0,20 |
0,21 |
|
2020 |
4 690 373 |
105 |
2 |
0 |
0,22 |
0,25 |
|
2021 |
4 708 165 |
87 |
7 |
0 |
0,18 |
0,19 |
|
2022 |
4 747 949 |
87 |
5 |
0 |
0,18 |
0,20 |
|
2023 |
4 766 867 |
78 |
4 |
1 |
0,16 |
0,18 |
Tabulka č. 2 Smrtelné pracovní úrazy ve vybraných skupinách nehod v ČR v roce 2023 (VÚBP)
|
pořadí |
kód |
skupina nehod |
počet |
% |
|
1. |
13 |
Havárie silničního nebo zvláštního vozidla (vč. mobilního stroje) |
19 |
24,4 |
|
2. |
56 |
Pád osoby z lešení, podesty, lávky, plošiny, rampy, z části budovy, stavby a do prohlubně |
16 |
20,5 |
|
3. |
21 |
Zachycení, sražení, přejetí, přiražení osoby pohybujícím se strojem (vč. břemenem na něm) |
13 |
16,7 |
|
4. |
22 |
Udeření, navinutí, říznutí, stisknutí osoby částí stroje, vtažení do nebezpečných míst na stroji |
6 |
7,7 |
|
5 |
41 |
Pád na osobu – stroje, předmětu, části stavby a z nich uvolněných částí |
5 |
6,4 |
|
6 |
42 |
Pád na osobu – břemene, nákladu přepravovaného strojem |
4 |
5,1 |
|
7 |
28 |
Zasažení elektrickým proudem |
4 |
5,1 |
|
Nejčastěji zastoupené skupiny nehod, celkem ze 78 |
67 |
85,9 |
||
Ve výše uvedených skupinách nehod se výrazněji projevily následující typy nehod:
Většinou se jednalo o silniční dopravní nehody. Nejčastěji šlo o řízení automobilu a následný střet s jiným vozidlem nebo pevnou překážkou, a to stromem (5 případů) a domem (1 případ). Čelní střet automobilů byl evidovaný u 2 případů, střet automobilů zezadu byl zaznamenaný 1x a vyjetí z komunikace a převrácení nákladního automobilu na bok také 1x. Jeden případ byl pravděpodobně způsobený indispozicí řidiče. Zavinění těchto havárií bylo většinou na straně zraněného zaměstnance jako řidiče, v menší míře i jiných osob.
Bylo evidováno 16 případů, z toho byly tři pády z lešení (z výše 4, 10 a 15 m). Ze střechy spadli dva pracovníci, dva propadli střešní krytinou, dva nezakrytým stavebním otvorem a jeden do výtahové šachty. Dále to byly dva pády z výše a po jednom z bednění, z lávky (z 6 m), do lomu (z 11 m) a ze závěsné plošiny (dokonce z 35 m).
V této skupině nehod došlo k 13 případům. Ve 3 případech se jednalo o autonehodu, tedy sražení a přejetí chodce nákladním automobilem. V šesti případech to bylo sražení a přejetí pracovníka vlakem nebo posunovaným vozem. Čtyři úrazy byly způsobené vysokozdvižným vozíkem, a to sražením, přiražením k nákladnímu automobilu a převrácením.
V těchto šesti případech se jednalo o stisknutí strojem v automatickém režimu, kdy si pracovník stroj nevypnul, než do něj vstoupil. Jednalo se o střihací výrobní linku, balicí linku, tryskací stroj, upichovací stroj a zemní vrtací zařízení. Došlo k přimáčknutí trupu, hlavy nebo více částí těla.
V této skupině nehod došlo k 5 pádům předmětu na osobu. Ve dvou případech šlo o pád káceného stromu na pracovníka, který jej kácel. V ostatních případech to bylo přimáčknutí k zemi pásovým dopravníkem, sjetí plošiny a pád sloupku plotu.
Čtyři zaměstnanci utrpěli úraz při strojní manipulaci s břemenem při skladování. Při vykládce kamionu vysokozdvižným vozíkem došlo k pádu nákladu, při manipulaci jeřábem se přeřízl úvaz a došlo k pádu plechů a jindy uvolněný úvaz způsobil pád trubky (1100 kg). V posledním případě byl pracovník zavalený balíkem slámy.
Čtyři zaměstnanci utrpěli úraz při zasažení elektrickým proudem. Jednalo se o elektrický výboj v kobce odpojovače, elektrický proud v rozvaděči a elektrický oblouk v koši montážní plošiny. Jeden úraz se odehrál po vystoupení z nákladního vozidla, které se korbou dotklo drátů vysokého napětí.
Vybrané závady BOZP v roce 2023:
Chyby na straně organizace (zaměstnavatel, jiná firma):
Chyby na straně zraněného pracovníka:
Ohrožení jinými osobami:
Tabulka č. 3 Smrtelné pracovní úrazy v ČR v roce 2023, činnost
|
kód |
činnost |
počet |
% |
|
13 |
Ošetřování živočichů, chovatelské práce včetně veterinárních zákroků |
1 |
1,3 |
|
14 |
Těžba, soustřeďování dříví |
3 |
3,8 |
|
21 |
Rozpojování horniny |
3 |
3,8 |
|
26 |
Činnosti spojené s provozem energetických zařízení |
2 |
2,6 |
|
31 |
Strojní zpracování |
4 |
5,1 |
|
42 |
Opravy, údržba (strojů a zařízení) |
4 |
5,1 |
|
43 |
Revize, měření, zkoušení (strojů a zařízení) |
3 |
3,8 |
|
51 |
Příprava staveniště, demolice |
2 |
2,6 |
|
52 |
Práce betonářské, zednické, stavebně montážní, tesařské a lešenářské |
13 |
16,7 |
|
54 |
Stavba a údržba komunikací |
5 |
6,5 |
|
55 |
Rekonstrukce a údržba staveb |
2 |
2,6 |
|
61 |
Doprava silniční a závodová |
23 |
29,4 |
|
62 |
Doprava kolejovými dopravními prostředky |
1 |
1,3 |
|
66 |
Skladování včetně obsluhy skladových a manipulačních zařízení |
5 |
6,4 |
|
81 |
Chůze, přecházení apod. pohyb mezi objekty, pracovišti |
5 |
6,4 |
|
83 |
Pedagogické činnosti |
2 |
2,6 |
|
Celkem ČR |
78 |
100,0 |
|
Nejčastější jevy
Nejčastějším způsobem zranění byly mechanické účinky (70 případů, tj. 90 %). Byly způsobené zejména dopravními nehodami, pády osob a pády předmětů na osoby. Dále pak sražením mobilním strojem a kontaktem se stacionárním strojem.
Nejčastější příčinou byla nesprávná organizace práce a neinformovanost mezi zaměstnavateli (17 případů). Celkem bylo evidováno 115 závad BOZP.
Porušených předpisů bylo shledáno 125, nejvíce u podniků (zaměstnavatel nebo jiná firma), a to 68. U dopravních nehod podniky neporušily žádný předpis, většina porušení byla na straně zaměstnance a jiné osoby. Zavinění smrtelných pracovních úrazů bylo prokázáno ve 24 případech zraněnému zaměstnanci a ve 39 případech zaměstnavateli nebo další firmě. Zranění zaměstnanci zavinili smrtelné nehody a porušili předpisy pravděpodobně v dalších 3 případech. U těchto případů nebyly informace k analýze k dispozici. Některé případy měly i několik viníků a porušení několika předpisů.
Řidiči a obsluha pojízdných strojních zařízení (třída 83) vykázali v letech 2017–2022 nejvíce případů, v roce 2023 celkem 19. Řemeslníci a opraváři (hlavní třída 7) vykázali nejvíce případů v letech 2014–2016, a to 48 v roce 2014. V roce 2023 již jen 18.
Průměrný věk zraněných zaměstnanců v roce 2023 byl 47 a medián 49 let.
Nejvíce smrtelných pracovních úrazů bylo vykázáno v podnicích zabývajících se stavebnictvím (20 případů), dále dopravou a skladováním (15 případů) a potom zpracovatelským průmyslem (13 případů).
V odvětví těžba a dobývání byly zaznamenány 3 smrtelné pracovní úrazy.
Roztříděním případů podle odvětví událostí, při nichž k smrtelnému pracovnímu úrazu došlo, se ukázalo, že největší počet případů (27) vykázala doprava a skladování.
Činností s největší četností smrtelných pracovních úrazů byla doprava silniční a závodová (23 případů), dále práce betonářské, zednické, stavebně montážní, tesařské a lešenářské (13 případů).
Hromadné smrtelné pracovní úrazy se udály tři, při každém zemřeli dva zaměstnanci. Jednalo se o dopravní nehodu (sražení vlakem), udušení v šachtě odvzdušnění horkovodu a vraždu střelnou zbraní.
Došlo ke 4 smrtelným pracovním úrazům žen. Jednalo se o dvě autonehody, stisknutí automatickou balicí linkou a vraždu.
Pod vlivem alkoholu byly způsobeny čtyři případy, a to při práci s kladivem pád na kámen (s 0,6 promile a THC), pád ze 4 m z lešení, autonehoda (1,6 promile) a vstup do kolejiště, kde projížděl posunovaný vůz (2,4 promile). Údaje o obsahu alkoholu nebyly v některých letech uváděny. Nejvyšší obsah alkoholu v krvi byl naměřený v roce 2006 (3,5 promile) po pádu ze střechy. V roce 2019 to byly 3,0 promile po pádu z lešení z výšky 7 m.
Celkem v 67 případech (86 %) zemřel zraněný zaměstnanec v den úrazu. U zbylých 11 případů se jednalo napřed o závažné pracovní úrazy, které si vyžádaly 166 dnů pracovní neschopnosti, z toho nejdelší trvala 114 dnů. V roce 2007 to bylo rekordních 1 422 dnů pracovní neschopnosti.
Převážná většina (59, tj. 77 %) zraněných zaměstnanců bylo české státní příslušnosti, dále příslušnosti ukrajinské (12 případů), slovenské (4 případy), jeden příslušnosti polské a jeden gruzínské. Těchto 18 cizích státních příslušníků bylo zraněno v 11 případech po pádu osoby, ve 3 případech při autonehodě a po jednom případu sražením vlakem, sražením vysokozdvižným vozíkem, zasažením vysokým napětím a úmrtím.
Tabulka č. 4 Smrtelné pracovní úrazy v ČR v roce 2023, zdroje úrazu
|
kód |
zdroje úrazu (ESAW) |
počet |
% |
|
12-13 |
Pozemní vozidla, ostatní dopravní prostředky |
29 |
37,2 |
|
11 |
Systémy pro dopravu, manipulaci a skladování |
6 |
7,7 |
|
9-10 |
Stroje a zařízení mobilní a stabilní |
5 |
6,4 |
|
1-2-3 |
Budovy, stavební konstrukce, povrchy |
20 |
25,7 |
|
14 |
Materiály, předměty, výrobky, součásti strojů a vozidel, úlomky, prach |
5 |
6,4 |
|
6-7-8 |
Ruční nářadí mechanické/nepoháněné |
1 |
1,3 |
|
15 |
Nebezpečné látky a přípravky, látky radioaktivní, biologické |
3 |
3,8 |
|
5 |
Motory, systémy pro přenos a skladování energie |
4 |
5,1 |
|
18-20 |
Živé organismy a lidské bytosti, fyzikální jevy a přírodní živly |
5 |
6,4 |
|
16-17-19 |
Ochranná a kancelářská zařízení, hromadný odpad |
- |
- |
|
99 |
Ostatní zdroje |
- |
- |
|
Celkem ČR |
78 |
100,0 |
|
Graf uvádí podíl počtu smrtelných pracovních úrazů v odvětvích podniků v roce 2023 v ČR
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950