Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Mám dotaz na současnou situaci ohledně revizí v souvislosti se zrušením vyhlášky č. 50/1978 Sb. Dotaz směřuje k vyřazení některých elektrických zařízení z kategorie vyhrazených zařízení, a tedy i možnosti jejich kontroly pracovníkem s § 5.
Problematika VTZ je upravena novými právními předpisy. Na Konferenci VTZ 2022 pořádané společností Verlag Dashöfer, redakcí BOZPprofi 30. srpna 2022 byla diskutována řada dotazů.
Prosím o radu, jak postupovat v zákonném školení BOZP při opakovaném nástupu, když mezi jednotlivými pracovními poměry uběhlo cca 5 - 6 týdnů. Platí nadále původní školení BOZP, když se nezměnila pracovní náplň zaměstnance?
Mám dotaz k novým předpisům ohledně vyhrazených technických zařízení. Co musí splnit naše firma, aby její zaměstnanci údržby mohli vyměnit elektrickou zásuvku? Upozorňuji, že naše firma se nezabývá opravami elektrických zřízení pro jiné firmy.
Z interního auditu v jedné společnosti máme nález „Neprovádění údržby strojů a zařízení z pohledu požadavku na frekvenci a rozsah dané výrobcem v návodech k obsluze a údržbě“.
Z evropských průzkumů vyplývá, že přibližně 3 z 5 pracovníků v Evropské unii uvádějí, že mají muskuloskeletální potíže. V rámci kampaně EU-OSHA trvající již přes 2 roky se konal 21. 9. 2022 seminář Zdravé pracoviště si posvítí na muskuloskeletální zátěž.
Mám dotaz ohledně prací na elektrickém zařízení. Může obsluha výrobního zařízení v případě, že dojde k vyřazení jističe, motorové ochrany nebo frekvenčního chrániče, otevřít rozvaděč a zmiňované bezpečnostní prvky „nahodit“?
Základní informace ohledně nových právních předpisů týkajících se VTZ jsme již publikovali. V tomto článku zdůrazníme to důležité, které ve své přednášce (viz přílohu) uvedl Ing. Jiří Tilhon, Ph.D., LL.M. z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Potřeboval bych se poradit ohledně OOPP. Jaký je potřeba respirátor nebo maska pro práci s kyselinami a louhy?
Je na ručně vedené vysokozdvižné elektrické vozíky třeba zaškolení odborně způsobilou osobou, nebo stále platí, že si zaměstnavatelé mohou zaškolení provádět sami?
Asi před 2 roky nám byla provedena rekonstrukce eternitové střechy velmi neodborným způsobem, kdy část střechy byla shazována z výšky do otevřeného kontejneru a druhá část do půdy domu. Pracovníci pak odcházeli domem celí zaprášení a pohybovali se téměř všude po pozemku.
Je elektrostaticky vodivá podlaha v místnosti pro zdravotnické účely vyhrazeným technickým zařízením? Kdo může provádět elektrické revize elektrostaticky vodivé podlahy? Je nutné odborné a závazné stanovisko TIČR pro předání elektrostaticky vodivé podlahy do užívání?
Kateřina Dosoudilová, vedoucí sociálních služeb z organizace Člověk v tísni, a Tomáš Rejman, odborně způsobilá osoba v prevenci rizik a požární ochraně, pracující pro organizaci Naděje, poskytli redakci BOZPinfo rozhovor na téma BOZP při práci v sociálních službách.
Kdo může provést školení obsluhy vyhrazených technických zařízení tlakových, nádob na plyny sloužících k dopravě plynů (tlakové lahve na acetylén) dle ust. § 24 nařízení vlády č. 192/2022 Sb.? Jsem revizní technik tlakových nádob stabilních.
Učitelka v mateřské škole konejšila dítě (4 a 3/4 roku), zvedla ho a luplo jí v zádech. Do knihy zapsala „při konejšení dítěte mi luplo v bedrech“. Viděla ji zástupkyně ředitelky, jak se špatně pohybuje. Následně byla paní učitelka ještě dva dny v práci, pak čerpala plánovanou dovolenou.
Jde pravděpodobně o jeden z mála dopadů pandemie COVID-19, který můžeme označit za pozitivní. Kolektiv SZÚ, který se dlouhodobě věnuje spolupráci s firmami na soutěži Podnik podporující zdraví, dostává silnou zpětnou vazbu, která potvrzuje trend důrazu péče o zdraví na straně podniků i zaměstnanců.
Museli jsme se přizpůsobit nové právní úpravě týkající se bezpečnosti vyhrazených technických zařízení (VTZ). Na otázky, co nám činí největší problémy a co se naopak zlepšilo, odpovídal zástupce firmy zaměřené na BOZP, PO a životní prostředí, revizní technik a inspektor práce.
Podle článku 3.2 přílohy č. 2 k nařízení vlády č. 193/2022 Sb. se musí provádět běžná prohlídka pracovních plošin v intervalu, který nesmí překročit 3 měsíce. Tato povinnost je také stanovena v normě ČSN ISO 18893 čl. 5.2.
Jak dlouho mohu denně pracovat s motorovou pilou a neporušit bezpečnost práce? Myslím tím dobu, kdy pilu držím a fyzicky řežu. Bez přestávek a odpočinku.
Chtěla bych se zeptat na systém bezpečné práce zdvihacích zařízení, ale pro nevyhrazená zařízení. Konkrétně portálový dílenský jeřáb s nosností do 1000 kg. Z přílohy 3 k nařízení vlády č. 193/2022 Sb.
Administrativní pracovníci se většinou zařazují do kat. práce I. Ale i těmto pracovníkům se stávají pracovní úrazy. Za rok 2021 jich bylo 1264 s pracovní neschopností nad 3 dny. Nejčastější bývají dopravní nehody a pády. Co tedy udělat pro zvýšení bezpečnosti práce administrativních pracovníků?
Obracím se na vás s prosbou o vyjádření k potřebě koordinátora BOZP a potřebě zpracovat plán BOZP týkající se následujících akcí: 1) dodávka a montáž FTV systému na střechu dvoupatrové základní školy. Jedná se o 66 ks panelů á 450 Wp, střídače, baterie. Vysoutěžen jeden dodavatel bez poddodavatelů.
Mám tři otázky ohledně osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP). 1) Musí zaměstnavatel poskytnout OOPP (např. pantofle) zaměstnanci ve zkušební době při nástupu do pracovního poměru, nebo je to na zvážení zaměstnavatele?
Sledujeme legislativu týkající se omezení diisokyanátů podle Nařízení Komise (EU) 2020/1149 ze dne 3. srpna 2020, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o diisokyanáty.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950