Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Dne 1. 7. 2022 po roce platnosti nabyl účinnosti zákon č. 250/2021 Sb. a spolu s ním vstoupila v účinnost příslušná prováděcí nařízení vlády. Tento článek se snaží upozornit na některé důležité statě a změny oproti dřívějším předpisům, které se týkaly elektrického zařízení a činností na něm.
Zaměstnavatel chce zaměstnancům umožnit využití plynového grilu na terase pracoviště v rámci firemních setkání i po pracovní době. Gril je majetkem zaměstnavatele. Jaká budou nutná opatření ze strany zaměstnavatele, aby byla zajištěna bezpečnost?
Vytvořili jsme praktickou kompilaci zdrojů o dopadu horka a veder na zdraví, bezpečnost a pohodu pracovníků ze zemí mimo EU, kde jsou extrémní teploty běžnější.
Dalším prováděcím nařízením vlády k zákonu č. 250/2021 Sb. je nařízení vlády č. 191/2022 Sb., o vyhrazených technických plynových zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti. Článek je základním přehledem, co přinesla nová právní úprava.
Výběr článků, které popisují, jak komplexní a integrovaná opatření založená na spolupráci pomáhají podporovat dobré muskuloskeletální zdraví u žáků i zaměstnanců.
Mám pronajatou místnost v obytném domě - kancelář, kde budou pracovat 3 zaměstnanci. Co všechno z hlediska BOZP musím vést za dokumentaci?
Existuje problém s pojišťovnou, která se spojila se zaměstnavatelem, který dal zaměstnanci výpověď podle § 52 písm. e) zákoníku práce (z důvodu pozbytí zdravotní způsobilosti pro obecné onemocnění) místo výpovědi podle § 52 písm.
Dalším prováděcím nařízením vlády k zákonu č. 250/2021 Sb. je nařízení vlády č. 193/2022 Sb., o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti. Jasně stanoví povinnosti pro provozovatele i požadavky na odbornou způsobilost pro činnosti v této oblasti.
Při výkonu kontrolní činnosti se inspektoři setkávají se dvěma základními skupinami závad vztahujících se k elektrickým technickým zařízením. První skupinu tvoří závady v dokladové části el. zařízení, druhou skupinu tvoří závady zjištěné prohlídkou nebo revizí kontrolovaných el. zařízení.
V objektu veřejné správy jsme vydali požadavek, aby každý vedoucí zaměstnanec pracoviště (odboru, oddělení, referátu) určil osobu, která 1x ročně provede kontrolu regálů, žebříků a schůdků ve své spisovně, případně archivu.
Zákoník práce jako jednu ze základních zásad pracovněprávních vztahů zakotvuje zásadu bezpečných podmínek pro výkon práce. Tato základní zásada představuje základní hodnotu, na níž stojí pracovní vztahy, a umožňuje správný výklad jednotlivých zákonných ustanovení, a to právě v duchu této zásady.
Dalším prováděcím nařízením vlády k zákonu č. 250/2021 Sb. je nařízení vlády č. 192/2022 Sb., o vyhrazených technických tlakových zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti, které vyšlo ve Sbírce zákonů s účinností od 1. července 2022.
Mám dotaz na současnou situaci ohledně revizí v souvislosti se zrušením vyhlášky č. 50/1978 Sb. Dotaz směřuje k vyřazení některých elektrických zařízení z kategorie vyhrazených zařízení, a tedy i možnosti jejich kontroly pracovníkem s § 5.
Problematika VTZ je upravena novými právními předpisy. Na Konferenci VTZ 2022 pořádané společností Verlag Dashöfer, redakcí BOZPprofi 30. srpna 2022 byla diskutována řada dotazů.
Prosím o radu, jak postupovat v zákonném školení BOZP při opakovaném nástupu, když mezi jednotlivými pracovními poměry uběhlo cca 5 - 6 týdnů. Platí nadále původní školení BOZP, když se nezměnila pracovní náplň zaměstnance?
Mám dotaz k novým předpisům ohledně vyhrazených technických zařízení. Co musí splnit naše firma, aby její zaměstnanci údržby mohli vyměnit elektrickou zásuvku? Upozorňuji, že naše firma se nezabývá opravami elektrických zřízení pro jiné firmy.
Z interního auditu v jedné společnosti máme nález „Neprovádění údržby strojů a zařízení z pohledu požadavku na frekvenci a rozsah dané výrobcem v návodech k obsluze a údržbě“.
Z evropských průzkumů vyplývá, že přibližně 3 z 5 pracovníků v Evropské unii uvádějí, že mají muskuloskeletální potíže. V rámci kampaně EU-OSHA trvající již přes 2 roky se konal 21. 9. 2022 seminář Zdravé pracoviště si posvítí na muskuloskeletální zátěž.
Mám dotaz ohledně prací na elektrickém zařízení. Může obsluha výrobního zařízení v případě, že dojde k vyřazení jističe, motorové ochrany nebo frekvenčního chrániče, otevřít rozvaděč a zmiňované bezpečnostní prvky „nahodit“?
Základní informace ohledně nových právních předpisů týkajících se VTZ jsme již publikovali. V tomto článku zdůrazníme to důležité, které ve své přednášce (viz přílohu) uvedl Ing. Jiří Tilhon, Ph.D., LL.M. z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Potřeboval bych se poradit ohledně OOPP. Jaký je potřeba respirátor nebo maska pro práci s kyselinami a louhy?
Je na ručně vedené vysokozdvižné elektrické vozíky třeba zaškolení odborně způsobilou osobou, nebo stále platí, že si zaměstnavatelé mohou zaškolení provádět sami?
Asi před 2 roky nám byla provedena rekonstrukce eternitové střechy velmi neodborným způsobem, kdy část střechy byla shazována z výšky do otevřeného kontejneru a druhá část do půdy domu. Pracovníci pak odcházeli domem celí zaprášení a pohybovali se téměř všude po pozemku.
Je elektrostaticky vodivá podlaha v místnosti pro zdravotnické účely vyhrazeným technickým zařízením? Kdo může provádět elektrické revize elektrostaticky vodivé podlahy? Je nutné odborné a závazné stanovisko TIČR pro předání elektrostaticky vodivé podlahy do užívání?
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950