Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Není v podstatě nic, co by ženy nezvládly, přesto jsou některá zaměstnání, kde dominují muži. V oblasti pracovních podmínek je věnována pozornost převážně těhotným zaměstnankyním a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu.
K tomuto smrtelnému pracovnímu úrazu došlo v roce 2019 v nejmenované firmě kvůli nevhodnému postupu při stáčení nebezpečného odpadu. V jeho průběhu došlo u nádrží k ráně, uvolnění plynů nepříjemného zápachu husté šedostříbrné barvy, které způsobily ztrátu vědomí a omdlévání přítomných zaměstnanců.
Staveniště je pracovištěm, na kterém se vyskytují pracovní činnosti, které obsahují rizika z mnoha odvětví. Práce ve výškách patří k nejrizikovějším činnostem na staveništích a k činnostem s nejvyšším počtem (téměř 65 %) smrtelných pracovních úrazů.
Provozování motorových manipulačních vozíků je značně rizikovou činností. Jaké povinnosti jsou kladeny na zaměstnavatele? V čem se chybuje? Musí mít obsluha motorového vozíku řidičský průkaz? Stane se použitím přídavné klece z vozíku vyhrazené zdvihací zařízení? V článku odpovídáme i na vaše dotazy.
Rád bych se zeptal na problematiku BOZP a PO u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) bez zaměstnanců v malé kavárně. Musí OSVČ vést evidenci úrazů, například v knize úrazů, a zasílat záznam o úrazu? Musí být dokumentace k první pomoci a požární ochraně?
Chtěl bych se zeptat na tlakovou nádobu v kanceláři. Zaměstnavatel uvažuje o rekonstrukci místnosti s velkou tlakovou nádobou se zkapalněným argonem (100 l nebo víc), kde by mělo být nově také sezení pro zaměstnance. Tlaková nádoba by měla být ohrazena příčkou.
Mít platný řidičský průkaz, platnou pracovnělékařskou prohlídku, sednout za volant a jet. Zdá se, že problematika BOZP řidičů nemůže být tak složitá. Avšak soudě podle komplikovanosti právních předpisů a dotazů našich čtenářů je to jinak. Na několik z nich odpovídáme v tomto článku.
BESOFT Online je praktická webová aplikace určená především na poskytování informací z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a na evidenci a zpracování dat zadaných uživateli, tvorbu praktických přehledů, sestav apod.
Našel jsem, že technik BOZP je fyzická osoba, která u autorizované osoby, tj. osoby, která byla MPSV pověřena k provádění zkoušek z této odborné způsobilosti, úspěšně vykonala zkoušku z profesní kvalifikace technik BOZP podle zákona č. 179/2006 Sb.
Potřebuji speciální ochrannou obuv, protože mám problémy s plochými chodidly. Zaměstnavatel mi ji nechce proplatit a nemůžu si ji ani koupit sám. Boty, které mi dávají, prý splňují potřebnou ochranu. Pokud vím, tak mi ze zákona musí zajistit lepší, když to zdraví vyžaduje.
BESOFT Online je praktická webová aplikace vyvinutá na základě dlouholetých zkušeností pro firemní zákazníky a dodavatele BOZP.
Ráda bych se zeptala, jestli OZO v BOZP musí podepsat každou analýzu rizik BOZP ve firmě. Nebo OZO nastaví metodiku systému hodnocení a vyhledávání rizik, podle které mohou analýzu následně samostatně provádět zaměstnanci odpovědní za daná pracoviště nebo procesy?
Aplikace BESOFT Online je praktická webová aplikace vyvinutá na základě dlouholetých zkušeností pro firemní zákazníky a dodavatele BOZP.
Každoročně v období nadprůměrně vysokých teplot přicházejí do redakce BOZPinfo na toto téma dotazy. Zátěž teplem upravuje nařízení vlády č. 361/2007 Sb. Po poslední novele nařízením vlády č. 330/2023 Sb. zaznamenalo právě v této oblasti změny. Přestávky a pitný režim však zůstaly zachovány.
Jaký potřebuji doklad, abych mohl jako OSVČ na stavbě zavěšovat břemena pro manipulaci jeřábem? Tím nemyslím být proškolen a dostatečně zaučen v této problematice, to je samozřejmě jiná věc.
Jsou nějaké limity pro převoz břemen? Pracuji jako údržbář nástrojů (forem) a k jejich převozu se používá tzv. vznášedlo – na zakázku dělaný unikát, vozík, který funguje tak, že se s ním zajede pod kovovou paletu, na které je forma, nafouknou se 4 měchy, a ty přizvednou paletu.
Mám dotaz týkající se možnosti manipulace nezletilých žáků a studentů s chemickými látkami. Chtěl bych na střední škole založit kroužek (nemá to být součástí výuky) s jednoduchými experimenty pro děti a mladistvé ve věku 13-18 let, který by se konal v laboratořích střední školy.
Obracím se na vás s dotazem ohledně výroby bezpečnostních prvků. Jakou cestou se musí ubírat úprava stávajícího stroje pro nově vytvořené prvky bezpečnosti? Jedná se o vytvoření podpěry sklopného dopravníku pro práci pod tímto zvednutým dopravníkem.
Mám dotaz týkající se lhůt pravidelných revizí v administrativní budově, která má 14 pater a v suterénu parkovací stání. Objekt je určen pro administrativní činnost. Lhůta revizí byla dle ČSN 33 1500 1x za 5 let.
V souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení (VTZ) si praxe vyžádala určité změny. Dne 21. 6. 2024 bylo ve Sbírce zákonů zveřejněno NV č. 175/2024 Sb., kterým se mění některá NV na úseku bezpečnosti práce v souvislosti s provozem VTZ. Nabylo účinnosti 1. července 2024.
Kontroly oblastního inspektorátu práce (OIP) se provádějí ve smyslu zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), s využitím zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, a s použitím ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu.
Je k natavování asfaltových izolačních pásů na střechách potřeba svářečský průkaz? Případně jiné školení? Je potřeba před zahájením této práce vydat příkaz ke svařování?
Druhá část článku Jak se připravit na kontroly OIP navazuje na předchozí, kde jsme uvedli, co očekávat při zahájení kontroly a oprávnění inspektora. Tématem této části článku budou doklady ke kontrole, dokumentace, protokol o kontrole a námitky proti zjištěním.
Může mi praktický lékař vystavit potvrzení o zákazu vykonávání povolání na podkladě zprávy specialisty a dalších zpráv? Nemohu vykonávat funkci tanečního pedagoga po úrazu pravé ruky a po reoperaci.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950