Základní povinnosti při zajišťování požární ochrany

Zdroj: 

Nedílnou součástí zajištění BOZP v každé firmě nebo společnosti, OSVČ z toho nevyjímaje, je zajištění požadavků požární ochrany (PO). Ve stručnosti se podívejme na základní povinnosti právnických a fyzických podnikajících osob (pro zjednodušení dále jen zaměstnavatelé) při zajištění požární ochrany.

Část 7. Dokumentace požární ochrany

Část 7. Dokumentace požární ochrany

Mezi základní povinnosti technika PO nebo odborně způsobilé osoby v PO, které musí pro zaměstnavatele plnit, patří především zpracování a průběžná aktualizace dokumentace PO. Tuto dokumentaci tvoří zejména dokumentace o začlenění do kategorie činností se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím, stanovení organizace zabezpečení požární ochrany, požární řád pracoviště, na kterém jsou vykonávány činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, požární poplachová směrnice, požární evakuační plán, dokumentace zdolávání požáru (operativní karta nebo operativní plán), řád ohlašovny požáru, tematické plány a časové rozvrhy školení zaměstnanců a odborné přípravy preventivních požárních hlídek a preventistů PO, dokumentace o provedení školení, požární kniha a dokumentace o činnosti a akceschopnosti jednotky požární ochrany nebo požární hlídky. Požadavky na obsah jednotlivých dokumentů jsou uvedeny v § 28 až 37 vyhlášky č. 246/2001 Sb. Pokud je požadovaný obsah součástí jiné organizační nebo provozní dokumentace zaměstnavatele a jsou zároveň splněny podmínky uvedené v § 40 odst. 1 až 3 zmíněné vyhlášky, není nutné zpracovat požadovaný dokument z dokumentace PO, neboť dokument organizační nebo provozní dokumentace se považuje za příslušný druh dokumentace PO.

Ne ve všech firmách, které provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, se dokumentace zpracovává v plném rozsahu. Rozsah zpracovávané dokumentace není závislý jen na kategorii činností, ale i na konkrétních podmínkách ve firmě. Například pro zpracování požárního evakuačního plánu je důležité, zda ve firmě jsou složité podmínky pro zásah ve smyslu, jak je v § 18 definuje vyhláška o požární prevenci, nebo je-li tak stanoveno v dokumentaci PO (na základě stanovení podmínek požární bezpečnosti). Dokumentaci smí zpracovat pouze technik PO nebo osoba odborně způsobilá. Většina dokumentace musí být podepsána statutárním orgánem nebo jím pověřeným vedoucím zaměstnancem. Požadavky na způsob vedení dokumentace jsou popsány v § 40 vyhlášky č. 246/2001 Sb.

Dokumentace ze zákona podléhá kontrole její aktuálnosti. Kontrola se provádí v rámci preventivních požárních prohlídek nejméně jedenkrát ročně nebo po každém požáru anebo po každé provedené změně, která měla vliv na její obsah. O této kontrole, jako o všech skutečnostech dotýkajících se zajištění PO, je nutné provést zápis do požární knihy.

Vraťme se ještě k požárnímu evakuačnímu plánu, jenž též souvisí s požadavky BOZP uvedenými v zákoníku práce (§ 106). Jeho součástí je grafické znázornění směru únikových cest v jednotlivých podlažích. Tato grafická část má být viditelně rozmístěna v prostorách objektu. Vhodný je jednoduchý schematický nákres, nikoliv fotokopie či jiná obdoba stavebního výkresu. Nákres má sloužit k rychlé a snadné orientaci v případě krizové situace. Proto by na něm mělo být vyznačeno místo, kde se dotyčný právě nachází (panáček, výrazná tečka apod.). Nákres musí být umístěn přesně na tomto místě a jeho orientace musí odpovídat skutečnému stavu. Od tohoto místa se v nákresu vyznačí směr úniku. Neměly by být na něm vyznačeny směry úniků z jiného místa na patře, například z protilehlého konce chodby, když je schodiště uprostřed. Z tohoto důvodu by pro jednotlivé patro mělo být zpracováno více výtisků grafické části plánu, na kterých jsou vyznačeny směry úniku z jednotlivých vyznačených míst. Schéma má být přehledné a má podle požadavku vyhlášky sloužit k znázornění směru únikových cest v jednotlivých podlažích. Proto je vhodné, aby nebylo zaplňováno nepotřebnými informacemi (názvy jednotlivých místností atd.). Vyznačení evakuačního výtahu nebo dalších prostředků souvisejících s evakuací však musí být provedeno. Doporučit lze též uvedení hlavních uzávěrů, rozmístěním hasicích přístrojů apod. Jejich vyznačení by však nemělo zabraňovat plnění hlavní funkce dokumentu, tedy výraznému znázornění únikových cest. Při tvorbě evakuačních plánů je možné se řídit požadavky nezávazné ČSN ISO 23601:2011 (01 8017) Bezpečnostní identifikace – Únikové a evakuační plány. Požadavky v ní uvedené jsou velice podrobné a jsou doplněny čtyřmi příklady únikového plánu, použijeme-li terminologii normy, resp. grafické části požárního evakuačního plánu ve smyslu vyhlášky č. 246/2001 Sb. (přímo v normě je uvedeno, že se jedná o totéž). Některé požadavky normy nejsou pro běžnou praxi zcela ideální (pamětníkům asi připomenou spíše grafickou přílohu starých evakuačních plánů Civilní obrany, tzv. EVA plánu). Přesto je vhodné některé doporučené prvky z normy využít, např. uvedení bodu, kde se právě nacházíte.

Autor článku: 

Komentáře

Pěkně shrnuté, ucelené,

27.01.2014 - 11:47 Ing. Vít Hofman
Pěkně shrnuté, ucelené, přehledné. Teď jen, aby si to provozovatelé přečetli a rozhodli plnit. Domnívám se však, že je to z velké velké části vůbec nezajímá. Za tímto účelem si najmou OZO PO a doufají, že tato vyřeší všechny jejich starosti. Jinak děkuji za článek, občas je potřeba si to takto uceleně připomenout.

Musím připojit i své

31.01.2014 - 13:34 Ing. Bc. Miroslav VALTA, MBA
Musím připojit i své zkušenosti OZO v PO, kdy opravdu většině podnikajících fyzických nebo právnických osob je úplně jedno, jak mají své činnosti začleněné a jaké povinnosti ze začlenění vyplývají. Dokonce málokterá OZO v PO nebo technik v PO má povědomí o tom, že i když jejich klient provozuje činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí, musí to být písemně zdokumentováno. Povětšinou si myslí, že když jsou činnosti BZPN, nemusí dělat téměř nic a dokonce i SPD tyto názory podporuje.

Nevím, jak je to v jiných

31.01.2014 - 18:47 Norbert Chalupa
Nevím, jak je to v jiných krajích ČR, ale mám zkušenost, že inspektoři SPD v Moravskoslezském kraji jsou velmi důslední v kontrolách podnikajících fyzických a právnických osob, bez ohledu na to, jak je činnost začleněna. Druhá věc je, jak se jim daří subjekty kontrolovat co do počtu, když jich je na prevenci tolik, kolik jich je?

Re:

01.02.2014 - 10:42 Tomáš Neugebauer
Mám obdobnou zkušenost ze tří krajů. Dokonce v jednom případě se s námi SPD dohadoval o čárku ve větě - doslova (citace ze zákona). Nakonec jsme zjistili, že obě varianty jsou platné, neboť rozdílný text byl uveden v novela a v úplném znění zákona. To jen taková perlička dokládající, že SPD ke kontrolám, konkrétně začlenění, přistupuje opravdu důkladně.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail