Vývoj znalostního systému BOZP a PZH

Informace a znalosti byly, jsou a budou jedním ze strategických elementů pro podporu rozhodování ať již na úrovni jednotlivce, tak na úrovni podniku či celé společnosti. V době rozmachu informačních a komunikačních technologií není problémem dostatek informací a cest, jak se k nim dostat, ale jejich nadbytek, relevance, kvalita, původnost, forma apod. Tento problém se snažíme řešit v rámci projektu „Management znalostí – podmínka úspěšného řízení BOZP“.

Současný stav

Současný stav

K vývoji integrovaného informačního a znalostního systému BOZP a PZH nás motivovalo několik skutečností. Jednalo se zejména o to, že jsme měli k dispozici celou řadu informačních systémů, databází a aplikací, které ovšem fungovaly autonomně a nebyly vzájemně provázané. To způsobilo, že jejich využitelnost nebyla vyčerpána stoprocentně. Další problematickou oblastí je také prevence závažných havárií, resp. proces posuzování bezpečnostní dokumentace a řízení rizik na úrovni podniků spadajících pod zákon č. 59/2006 Sb. Souhrnně lze tedy identifikovat níže uvedené nedostatky:

  • nedostatečné propojení informací souvisejících s problematikou BOZP a PZH,
  • nedostatečně propojené informace o rozložení a charakteru rizik na teritoriu,
  • systémová podpora pro tvorbu a rozvoj znalostí v oblastech BOZP a PZH,
  • absence mechanizmů pro účinné sdílení informací z inspekcí v rámci kontrol a posuzování bezpečnostní dokumentace a stavu BOZP,
  • možnost vyhodnocování a srovnávání bezpečnostní dokumentace v rámci konkrétního teritoria,
  • používání nejednotných postupů pro řešení problematiky PZH managementem podniků,
  • informování veřejnosti o rizicích souvisejících se zdroji ohrožení a opatřeních pro řízení těchto rizik,
  • decentralizace posuzovatelů dokumentace (různé geografické lokace, různé organizace),
  • neexistence centrálního úložiště pro výměnu a sdílení informací mezi posuzovateli,
  • přehled o aktuálně posuzovaných dokumentech, stavu jejich posuzování a přidělených posuzovatelích, požadovaných termínech dokončení,
  • interativní vytváření a upřesňování výstupů z procesu posuzování (komunikace mezi posuzovateli, kontrolními úřady a podniky).

Po analýze stávajících systémů jsme zdokumentovali současný stav a došli z závěrům a cílům, které chceme v rámci projektu optimalizovat:

  • eliminace duplicitního zpracování dat a informací,
  • zajištění konzistence a aktualizace databází,
  • vytvoření centrálního úložiště dat a informací a jejich konsolidace,
  • efektivita využívání stávajících informačních systémů a aplikací,
  • integrace heterogenních informačních zdrojů,
  • otevřenost pro integraci externích informačních zdrojů našich partnerů,
  • komunikace mezi systémy pomocí servisně orientované architektury (SOA),
  • uživatelsky přívětivé rozhraní s možností personalizace prezentace výsledků.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail