Dnem 4. dubna 2022 byla v Česku zahájena kampaň pro zaměstnavatele pod názvem CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ERGONOMII. Jejím cílem je šířit informace pro zaměstnavatele k ochraně zdraví jejich zaměstnanců.
Mimořádné podmínky jsou většinou úzce spojeny s krizovým obdobím, kterému společnosti čelí a budou čelit. Současným příkladem může být vystavení populace mimořádným podmínkám vlivem pandemie, která negativně ovlivňuje zdraví občanů a zatěžuje ekonomiky jednotlivých zemí.
V těchto obdobích je prioritně zapotřebí osvěty zaměstnavatelů, kteří mohou značně ovlivnit vznik a míru působení rizikových faktorů na pracovištích a jejich negativních důsledků na zaměstnance. Je tak zapotřebí zaměstnavatelům, a to formou mediální kampaně, zdůraznit, že prevence v oblasti ochrany zdraví zaměstnanců přináší jejich firmám zisk.
Bolest, nepříjemné pocity nebo snížená funkčnost zad, krku nebo končetin jsou v dnešní době u zaměstnanců běžným jevem. Tyto zdravotní potíže se obvykle označují jako muskuloskeletální poruchy související s prací, angl. MSD – Musculoskeletal Disorders.
Rizika související s pracovními polohami, s vykonáváním opakovaných pohybů a zaujímáním nepřirozených poloh či přemísťováním těžkých břemen na pracovištích jsou rizikovými faktory, které mohou vést až k MSD.
MSD jsou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti prakticky ve všech členských státech Evropské unie. Pracovní neschopnost z důvodu MSD obvykle trvá déle než pracovní neschopnost pro jiné zdravotní problémy, a stojí tak zaměstnavatele a národní ekonomiky miliardy eur.
Muskuloskeletální poruchy většinou nemají jen jednu příčinu. Často jde o kombinaci různých rizikových faktorů včetně fyzických a biomechanických, organizačních a psychosociálních či individuálních faktorů.
Mediální kampaň pro zaměstnavatele se z výše uvedených důvodů v roce 2022 zabývá otázkou ergonomie a poruch pohybového aparátu.
Pouze masivní a cílená osvěta zaměstnavatelů a zaměstnanců v této oblasti, která nastíní důležitost uplatňování zásad a principů ergonomie na pracovištích, může sloužit jako významný preventivní nástroj před vysokými finančními náklady, které národní ekonomika a zaměstnavatelé musejí vydat na řešení následků spojených s neergonomickou prací a pracovištěm.
Kampaň CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ERGONOMII vyhlásil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, záštitu převzalo Ministerstvo práce a sociálních věcí ve spolupráci s Českomoravskou konfederací odborových svazů. Mediálními partnery jsou BOZPinfo.cz, BOZPprofi.cz a Wolters Kluwer ČR, a. s.
Přehled všech osvětových a mediálních kampaní pořádaných Výzkumným ústavem bezpečnosti práce najdete na stránce https://vubp.cz/kampane/.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.