V 1. dubnové dekádě dramaticky narostla nehodovost

Duben přinesl nepříznivý vývoj dopravní nehodovosti.

Duben přinesl nepříznivý vývoj dopravní nehodovosti, hlásí policie. Vývoj následků nehod v období prvního čtvrtletí byl příznivý, ale první dubnové dny znamenají výrazné zhoršení stavu na silnicích.

Za prvních 10 dubnových dní zahynulo při dopravních nehodách 28 osob (o sedm osob méně, než v roce 2007), ale tento počet je o osm osob vyšší, než v roce 2006, který zatím patřil k nejlepším rokům za posledních 19 let.

Zarážející je zejména vysoký počet usmrcených v posledních dnech. Při nehodách 3. dubna (čtvrtek) zahynulo pět lidí a k nejtragičtějším letošním dubnovým dnům patřily úterý 8. a čtvrtek 10., kdy zahynulo shodně šest lidí. Ještě minimálně o jednoho víc (tedy celkem sedm) zemřelo dokonce přímo v den, kdy Policie varovala před nepříznivým vývojem následků nehod, tedy v pátek 11. dubna. Kromě tří obětí tramvajové srážky v Ostravě zemřeli na silnicích tři řidiči (z toho dva motorkáři), a dále 15-letá dívka nepřežila srážku s vlakem.

Porovnání je v přiloženém grafu. Ze statistiky za první čtvrtletí vyplývá, že dochází k nárůstu počtu usmrcených osob při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nesprávného předjíždění (zvýšení o devět usmrcených osob, tj. o 75 procent) a zejména z důvodu nedání přednosti v jízdě (o 11 osob, tj. o 73,3 procent). Právě tyto příčiny se podílely na tragických dubnových nehodách.

Z předběžných mezinárodních porovnání vyplývá, že závažnost nehod je u nás jedna z nejvyšších v Evropě a zhruba dvakrát vyšší, než např. v Nizozemí, Švédsku či Švýcarsku. Je také výrazně vyšší, než v Rakousku a Německu. Znamená to, že na našich silnicích umírá daleko více lidí, než v uvedených zemích.

V návaznosti na tento nepříznivý vývoj připravila Policie ČR na následující dny celou řadu rozsáhlých dopravně bezpečnostních akcí v jednotlivých regionech, majících za cíl zklidnění dopravy. Rozhodující vliv budou mít především sami řidiči motorových vozidel a jen na nich záleží, zda počty velmi vysokých následků na životech a zdraví budou nižší. "Rozhodně stojí za to jet opatrně, rozumně a dojet později, než bezohledně pospíchat a ukončit svoji cestu předčasně, v tom lepším případě, v nemocnici," dodává Josef Tesařík z Ředitelství služby dopravní policie.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail