Unikátní projekt Výzkum dopravní bezpečnosti začíná

V těchto dnech Ministerstvo dopravy společně se Škoda Auto, Policii ČR, Hasičským záchranným sborem ČR a dalšími zainteresovanými složkami ministerstva vnitra, dopravy a zdravotnictví spouští unikátní projekt nazvaný "Výzkum dopravní bezpečnosti".

V těchto dnech Ministerstvo dopravy společně se Škoda Auto, Policii ČR, Hasičským záchranným sborem ČR a dalšími zainteresovanými složkami ministerstva vnitra, dopravy a zdravotnictví spouští unikátní projekt nazvaný "Výzkum dopravní bezpečnosti". Poznatky získané přímo z analýz konkrétních dopravních nehod poslouží nejen k inovaci a vývoji bezpečnějších vozů, ale stanou se i důležitými podklady pro preventivní činnost v oblasti bezpečnosti silničního provozu, policii, záchranáře a v neposlední řadě i pro legislativce. Obdobné projekty fungují v současné době v Německu, Velké Británii a Švédsku, kde je výrazným partnerem domácí automobilka, která má i značný podíl na vozovém parku dané země.

V rámci projektu se zaměří speciálně zřízený výzkumný tým útvaru Technického vývoje Škoda Auto ve spolupráci s dalšími institucemi na analýzu reálných dopravních nehod aktuálně vyráběných vozů Škoda, při kterých došlo k aktivaci airbagu, k zranění osob, respektive ke střetu s chodcem nebo cyklistou. Vlastní analýza se bude skládat ze tří základních částí: technické (konkrétní poškození vozu a jeho chování při nehodě), medicínské (zranění osob a možnosti jeho minimalizace) a psychologické části (příčiny nehody). Takto získané poznatky budou spolu s informacemi zjištěnými během standardních nárazových zkoušek sloužit k dalšímu zlepšování aktivní i pasivní bezpečnosti současně vyráběných i nově vyvíjených automobilů. Při realizaci projektu se vycházelo z velice dobrých zkušeností a z metodiky značek VW a Audi, které na německých silnicích provádějí obdobný výzkum již několik let.

"Reálné nehody zkoumáme proto, aby se příště pokud možno nestávaly, a pokud se stanou, aby měly co nejmírnější následky. Protože bohužel k většině nehod dojde v důsledku lidského pochybení, chceme také pomoci nápravě – preventivně působit, vysvětlovat, co se děje při nehodě, jak je důležité použít bezpečnostní pásy, zajistit náklad, jakou roli hraje rychlost, reakční doba a bezpečná vzdálenost. Chceme hledat další možnosti, jak může samotné vozidlo ještě lépe eliminovat následky nehody. Proto se zaměřujeme nejen na chování vozidel při normovaných bariérových zkouškách, ale také na dění při skutečných nehodách," vysvětlil Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za technický vývoj.

Zprávu o konkrétní dopravní nehodě předá týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti přímo policie, pokud protokolující úředníci zjistí, že jsou splněna výše uvedená kritéria. Navíc byla již spuštěna i bezplatná telefonní linka 800 634 639 (800 NEHODY). V případě možnosti a po dohodě s příslušným útvarem Policie ČR pak může tým Výzkumu dopravní bezpečnosti vyjet přímo ke konkrétní nehodě. K tomuto účelu jsou k dispozici speciálně upravené vozy Škoda Octavia Scout, vybavené odpovídající dokumentační a měřící technikou. Specialisté mohou přímo na místě, pokud to okolnosti umožní, pořídit údaje o místě nehody, podmínkách, o havarovaných vozidlech a jejich technických parametrech, škodě, jakož i údaje o eventuálních zraněních.

"Tento projekt by nebylo možné realizovat bez podpory jednotlivých složek ministerstva vnitra, dopravy a zdravotnictví, zejména bez úzké spolupráce s Policií ČR, Hasičským záchranným sborem ČR a BESIPem. Vzhledem k vysokému podílu vozů Škoda na domácím trhu lze bez nadsázky konstatovat, že téměř každé druhé vozidlo na českých silnicích je právě značky Škoda. To byl také jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli tento projekt inicializovat. Získané informace z dopravních nehod nám pomůžou při dalším vývoji bezpečnosti našich vozů," zdůraznil Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za řízení lidských zdrojů.

Podle ředitele Dopravní policie ČR Martina Červíčka je správné, že se na zvyšování dopravní bezpečnosti podílí nejen státní správa, ale i soukromý sektor. "Projekt vítám, stejně jako všechny další aktivity automobilky v oblasti zvyšování dopravní bezpečnosti, například podporu dětských dopravních hřišť. Oceňuji, že se Škoda Auto nezaměřuje jen na bezpečná auta, ale i na bezpečné řidiče," prohlásil Červíček.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail